Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
22. 12. 2015 13:00

Buďte nekorektní, prý je to in! Zaplaťpámbu, že reklama na černou dvanáctku ještě někomu vadí

Jako by politická nekorektnost byla sama o sobě hodnotou a visačkou kvality. Korektní = přežité, nekorektní = perspektivní.
Vysvětlovat, co je tu špatně, je zas o něco těžší.
Vysvětlovat, co je tu špatně, je zas o něco těžší. | Foto: Bernard / Facebook

Reklama pivovaru Bernard na černou dvanáctku s černoškou v negližé udělala symbolickou tečku za rokem, kdy u nás zemřela politická korektnost. Z ní se stalo neslušné slovo, nadávka. Je tupená a zesměšňovaná. Odhozená do autu.

Takže je vlastně div, že frivolní vizuál ještě někoho pobouřil a vyvolal živou diskusi, jestli je to O. K., nebo už moc. Zažili jsme přece letos tolik horších a důležitějších věcí, až jsme si zvykli: buďte nekorektní, je to in!

Vážně se řeší, jestli „mletí do masokostní moučky“ a podobné myšlenky jsou ještě autentickým výrazem svobody projevu zbavené krunýře politické korektnosti, anebo případem pro policii. „Politická korektnost jako zdroj rezignace na obranu evropských hodnot“, zněl jeden z referátů na plánované konferenci v Senátu zaštítěné prezidentem republiky, která podle mluvčího Ovčáčka měla být „výjimkou v záplavě mainstreamové propagandy“. „Vadí mně odlišná kultura a já, namísto politické korektnosti, jasně říkám islámská kultura," pravil Miloš Zeman o uprchlících na mítinku v Žamberku – a sklidil potlesk. Besedu s mottem „bez politické korektnosti“ pořádají Petr Robejšek a Václav Cílek. A tak dále.

Jako by politická nekorektnost byla sama o sobě hodnotou a visačkou kvality. Korektní = přežité, nekorektní = perspektivní.

To jsou politické názory. Jenže nekorektnost politická a nekorektnost obyčejná k sobě mají nepříjemně blízko. „Některým ženám by zahalení prospělo,“ propojil je prezident Zeman, v tu chvíli převtělený do zlaté éry Silvia Berlusconiho.

Shodili jsme okovy správnosti a můžeme do toho praštit. Jako bychom doteď úpěli v nějaké korektní diktatuře. Nesměli říkat, co si myslíme, a museli držet příbor podle Gutha Jarkovského. Konec otroctví! Nebudeme se žinýrovat.

Verdikt je stejný: komu vadí házení všech muslimů do jednoho pytle nebo lepá „černá dvanáctka“, je korektní pokrytec. Nenaslouchá hlasu doby.

Co znamená, když uvažujeme a mluvíme bez (politické) korektnosti? Někdo by čekal inspirativnější argumenty, pestřejší výměnu názorů, erupci svobodného myšlení. To není vyloučené. Ale vrší se také poťouchlost, neslušnost, potěšení z toho, že si můžeme nekorektně přisadit. Být zajímaví, trendy. Vybočit z domnělé korektní šedi.

To je důvod, proč reklama na pivo zaujala. Není originální, ale je nekorektní, protože je dost staromódně sexistická a trochu rasistická. A hlavně přihlouplá. Za tolik poptávanou nekorektností je někdy jen obyčejný nedostatek vkusu, ne odkrývání ze slušnosti zamlčované pravdy. Okolky se zdají být nejen obtížné, ale také nudné. Více napřesrok ve volební kampani.

 

Právě se děje

Další zprávy