Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
15. 12. 2015 15:40

Česká Kobra 11. Ale dopravní policie tajná auta nepotřebuje, má pomáhat a chránit veřejně

Co je smyslem? Dopadení a trest, nebo to, aby se jezdilo podle předpisů?
Nová zbraň dopravní policie.
Nová zbraň dopravní policie. | Foto: Jakub Plíhal

Dopravní policie se raduje z předvánočního dárku: padesáti nových octavií, nabitých elektronikou a schopných vyvinout rychlost 230 kilometrů za hodinu. Jejich cena je proto úctyhodná: 1,3 milionu korun za kus. Policejní auta se budou v provozu pohybovat jako tajná, bez označení, budou lovit neukázněné řidiče ze zálohy.

Takže akční záležitost. Česká Kobra 11. To bude!

Každá vymoženost, která přispěje ke zlepšení poměrů na silnicích, je prospěšná. Ale tohle nepřeceňujme, nejásejme. Zatnout tipec pirátům? Vážně takhle, a je to ten hlavní problém, to nejhorší nebezpečí provozu, kvůli kterému musí úřední moc nasazovat mimikry?

Princip tajných aut je sporný. Policie má pomáhat a chránit veřejně, nemá se před občany skrývat, ale být v dialogu s daňovými poplatníky. Ne je šmírovat. Z tohoto pravidla existuje spousta nezbytných výjimek – ale opravdu mezi ně patří i běžný silniční provoz? Ne. Není důvod, aby v něm policie musela pracovat inkognito, a ne v normálně označených autech. Bezpečnost by tím neutrpěla.

Tohle je zbytečná mocenská výsada. Rozšiřování policejního vlivu.

Jako kdyby po městech patrolovali civilní strážníci, na ulicích zasahovali policajti v džínách a svetrech. A placku vám ukázali teprve v příhodnou chvíli. Například když vás u něčeho chytí.

Po právní stránce je to s tajnými auty v pořádku: řidič musí zastavit, i když na něj bliká vůz bez policejního zbarvení a bez majáčku. Nová auta mají i nové výstražné světelné zařízení, v Evropě takové ještě nikdo nepoužívá, řekl policejní prezident Tuhý.

Najdou se ale šoféři, kterým takové vozidlo připadne nedůvěryhodné, anebo jen v prvním okamžiku neporozumí, co se kolem nich děje. Je to skutečně policie? A ne podvod, falešná kontrola, přepadení? Způsoby zásahových jednotek nejsou běžné, ne každý ihned zareaguje správně. V takové situaci může jít naopak o příspěvek k nebezpečnosti. Navíc když octavie mají "skrytý dohled" provozovat na silnicích nižších tříd, ne na širokých dálnicích.

Co je smyslem? Dopadení a trest, nebo to, aby se jezdilo podle předpisů? Přece to druhé. V tom případě poslouží lépe, jako výstraha, když řidič za sebou vidí normální policejní auto, než když mu rychlost změří mikrovlnné radary ukryté za mřížkou chladiče neoznačené octavie.

Statistika vážných dopravních nehod je letos podruhé za sebou horší, obětí znovu začalo přibývat. Zběsilá rychlost, hlavní terč nových octavií, je jen dílčí problém. Auta se především pohybují po silnicích, které jsou ve špatném stavu a špatně značené. Šoféři neumí dobře řídit, kultura ježdění je slabá, lepení se na kufr a telefon v ruce standard. Lidé řídí vystresovaní, nesoustředění a pod vlivem nejen zakázaných substancí, ale vůbec jakýchsi podivných auto-hormonů, které se v nich vzbouří, jakmile sednou za volant. Zmocní se jich běsi spěchu. Kapitolou sama pro sebe jsou kamiony, nejnebezpečnější přepravní stroje, které kromě toho působí značné materiální škody. Přesněji: kamiony a někteří jejich řidiči.

Tohle všechno žádné tajné nadupané octavie nevyřeší. Když už, tak mají být označené jako policejní. S piráty silnic si to mohou rozdat i tak. Díky.

 

Právě se děje

Další zprávy