Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
25. 7. 2016 14:00

Na Letnou má vést lanovka přes Vltavu, protože turistům se to líbí. Zastavte komerční těžbu Prahy

Lanovka by byla po ruském kole na Smíchově dalším úletem v oboru vydělávání na krásách Prahy. Co do újmy na tváři metropole snad ještě horší.
Lanovka na Letnou sice vedla až do první světové války - ale ne přes Vltavu z druhého břehu. (Restaurace u Letenského zámečku, dobové foto.)
Lanovka na Letnou sice vedla až do první světové války - ale ne přes Vltavu z druhého břehu. (Restaurace u Letenského zámečku, dobové foto.) | Foto: Archiv Jana Vrabce

Praha je devátý nejbohatší region v Evropské unii, HDP na obyvatele tu dělá 173 procent evropského průměru. Přesto se tváří, jako by jí, chudičké dívence, nezbývalo než čekat, až ji políbí bohatý princ. Své území a svůj prostor poskytuje lacino.

Ukázkou je projekt visuté lanovky z rozhraní Starého a Nového Města na Letnou, se kterým přišla skupina soukromých investorů v čele s Klárou Sovovou, mimo jiné spolumajitelkou Luční boudy. Vizualizace zatím nejsou k dispozici, ale muselo by jít o nepřehlédnutelnou, dramatickou změnu v pražském panoramatu: kabinková lanovka přes Vltavu. Projekt se koncipuje jako podnikatelský záměr a městští radní na něj teprve reagují: tu odmítavě, tu vstřícněji, tu s podmínkami.

Uvidíme, jak bude vypadat projekt,“ řekl náměstek pro dopravu Petr Dolínek. Důležité pro něj je, že to město nebude stát ani korunu. Klára Sovová přiznává, že jde o čistě komerční záležitost, která si na sebe vydělá ze vstupného: Většina turistů miluje lanovky a z této krásně uvidíte na Hrad.

Člověk se musí štípnout, jestli se mu to nezdá. O lanovce se nepřemýšlí jako o součásti systému veřejné dopravy, ale jako o turistické atrakci. Jako bychom byli v Krkonoších. Turisté to mají rádi, město dá „jen“ samo sebe a jinak to má gratis, tak si plácneme, ne?

Pardon, tohle je jiná lanovka než v zoologické zahradě. Pokud by od začátku nebyla promyšlenou součástí MHD, včetně příslušných tarifů, vůbec nemá smysl se jí zabývat. Že to někteří činitelé zřejmě úplně nechápou, je zneklidňující. Visutá lanovka přes Vltavu by byla estetický faul (a co třeba strojovna?), ale když je navíc myšlená jako turistický byznys, zaslouží odmítnout hned dvakrát.

Komerční těžba Prahy překračuje únosnou míru a není možné do ní zapojovat ještě to, co by mělo být městskou infrastrukturou.

Pak jsou tu ještě detaily, jako že lanovky by měla vést odněkud někam, tedy že území na jejích koncích by se mělo nějak plánovitě rozvíjet, pokud možno do krásy a k životu přátelsky. Má to být součást podnikatelského záměru, nebo město ví, jak měnit nebo alespoň neměnit příslušné lokality? Pražský postup rozvoje – přijde nabídka na super projekt (lanovka, ruské kolo, novostavby bytů, kanceláří a podobně) a začne se řešit, jestli ho povolit nebo ne, památkáři reptají, veřejnost žhaví facebooky atd.

Město, jeho instituce a volení politici to tak nějak soudcují, místo toho, aby se aktivně chopili role developera. Nedoceňují, že město je jejich – jeho obyvatel!

Lanovka na Letnou by byla po ruském kole na Smíchově dalším úletem v oboru vydělávání na krásách Prahy. Co do újmy na tváři metropole snad ještě horší (blíž historickému jádru).

Bezelstný argument „turistům se to líbí“ varuje: pokud si město neujasní priority a nebude mít svůj rozvoj pevněji v rukou, dřív nebo později se nějaký zběsilý projekt opravdu podaří uskutečnit. Ostatně, u Stalina na Letné se kdysi plánovalo delfinárium, nenabízí se tu nová příležitost? Lanovkou za delfíny, zvýhodněné vstupné?

 

Právě se děje

Další zprávy