Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
14. 6. 2016 12:50

Skok do budoucnosti: děravé silnice, zácpy a nad nimi elektroničtí četníci za 12 miliard

Silnice, dálnice a také jejich značení máme v předpotopním stavu. Ministr dopravy Ťok (ANO) přichází s elektronizací značení za 12 miliard korun.
Na chytrých tabulích budou informace o zácpách, nehodách, objížďkách atd.
Na chytrých tabulích budou informace o zácpách, nehodách, objížďkách atd. | Foto: Thinkstock

Je fantastické, jak futuristický projekt nás čeká na silnicích. Ocitneme se rázem v budoucnosti, Jules Verne hadr. Stát, pokud projde projekt ministerstva dopravy, pořídí do roku 2020 tisíce kusů moderní dopravní elektroniky za 12 miliard korun.

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) říká: "Chceme, aby řidiči dostávali co nejrychleji informace o situaci na silnici a mohli na ni ihned reagovat. Takzvané chytré systémy také zvyšují bezpečnost dopravy na silnici a na železnici."

Nejkrásnější je sousloví, jež obsahuje slovo "chytrý". Chytré systémy, chytré telefony, chytré semafory (reagují na hustotu provozu), chytré hrnce (nepřipálí maso), chytrá auta (umějí sama zaparkovat), chytrá židle (donutí vás sedět zpříma). Existuje i "chytrá půjčka"!

Ve středu dostanou ministři na vládě strategický materiál obsahující skoro sedmdesát projektů. Budou si připadat jak skokani do budoucnosti. Samo sebou se počítá s eurodotacemi; modernitu si přece nebudeme platit sami, však k nám jezdí auta a kamiony z celé Evropské unie.

Ministři ANO očekávají vládní ano k projektu. Už před rokem totiž vláda odsouhlasila koncepci, z níž se Ťokovy novinky odvíjejí. Navíc lidé, ministry nevyjímaje, tyhle skoky do budoucnosti milují. Připadají si pak jako ve sci-fi filmu.

Co nás čeká? Rychlé zprávy o dění na silnici před námi. Měnící se digiznačky přijdou na 800 milionů a nabídnou zprávy o provozu na dálnicích, o zácpách, nehodách, bouři, o kroupách, objížďkách, ledovce, sněhových jazycích atd.

"Digi" bude i železnice a plavba po českých řekách (pokud mezitím nevyschnou). Na železnici se objeví čidla hlídající krádeže kabelů (za miliardu korun). Plavební komory budou ovládány na dálku. Prostě chytroráj, což je vyšší patro ráje.

Plán má několik otazníků. První: dokáže stát vůbec slušně, poctivě vybrat firmy, které to provedou? Vzpomeňme na mýtný systém, na stavby českých dálnic, na Opencard a další veleprojekty.

D8 se staví 32 let. Není hotová

Další potíž lze představit na příkladu dálnice D8: její stavba začala v roce 1984, dodnes není v provozu, provází ji jeden malér za druhým. (Neměla by se nejdřív dokončit? Ne ne, určitě ne.)

Nelze opomenout čerstvý článek časopisu Spiegel, který popisuje, že lidé z Agrofertu Andreje Babiše (ANO) měli zřejmě v České republice vliv na podobu pravidel rozdělování evropských dotací. Takové indicie prý získal evropský Úřad pro boj proti podvodům (OLAF), který, jak víme, prověřuje kauzu "rodinného" Čapího hnízda.

To bylo jen tak na okraj (na český okraj). Protože jestli jsou Češi v něčem opravdu "chytří", tak v tom, jak podojit stát a vycucnout fondy Evropské unie.

Skok do budoucnosti na silnicích, tocích a železnicích má i méně sexy slabiny. Tkvějí v tom, že přeskakuje českou realitu. Dejme tomu, že to všecko bude fungovat. Sice u nás nikdy nic hladce nefunguje a kupříkladu dnešní chytré infotabule často vypadají, že jsou úplně blbé nebo mimo (informují o věcech, jež už neplatí), ale připusťme, že tentokrát se to povede.

Vznikne drsný rozpor. Na jedné straně zubožené, nekvalitní, rozmlácené, málo udržované české silnice a dálnice. Na druhé straně hypermoderní informování, co se kde děje.

Jezdit po českých okreskách, ale i silnicích první třídy a dálnicích, bývá horor, jak ví každý šofér. Vlny, díry, neviditelné krajnice, neexistence středových čar. Jedete slalom a stavu vozovky věnujete mnohem víc pozornosti, než byste měli. Rozbité, riskantní povrchy zvyšují počet dopravních nehod.

Značkoprales a chodec nicka

Další malér: hustota českého dopravního značení. Na některých úsecích a křižovatkách se dopraváci opravdu vyřádili; ideální je zastavit a tak pět minut ten značkoprales studovat. Teď tedy ještě přibudou chytré tabule, které nás zřejmě dorazí.

Ve městech prudce narůstá nerovnováha mezi chodci a řidiči. Chodec se stává v autodobě přežitkem, který si musí na zelenou pěkně počkat. Vozy mají přednost, klíčová je "plynulá doprava", co nejchytřejší přesun co největší masy aut. Je podivuhodné, jak málo se dělá pro chodce (případně cyklisty) a jak moc pro auťáky. Tenhle přístup je ve skutečnosti brutálně zastaralý a nemoderní. Skok zpátky.

Ťokův projekt má ještě jeden aspekt. Chytré kamery budou sloužit i policajtům. Přesně zaznamenají značku vozu, ale i tvář řidiče, případně spolujezdce. Naše soukromí je už dnes v háji zeleném; a ještě se to zhorší. Budeme neustále pod kontrolou, snad jen doma, pokud si vypneme mobil a kompjůtr, se můžeme před slídivým státem schovat.

Elektronický systém umí "úseková měření" rychlosti. Takže na rozsekané, rozkouskované dálnici, za níž ovšem platíte dálniční známku, jako by byla úplně fit, nad vámi ještě bude bdít elektronický četník, který pak do systému pošle značku vašeho auta, obličej a že jste jeli v průměru o 11,89 km/h rychleji.

Ještě víc futuro je varianta, že chytrý systém bude informace posílat přímo do auta jedoucího řidiče a ten si je bude číst na displeji (za jízdy samozřejmě, jak jinak).

Prostě nás čeká slalom mezi dírami a únavné jízdy v opravovaných úsecích za dohledu chytrých elektronických četníků. Možná by mohli zavést i strhávání pokut přímo z výplaty, ani byste o tom nevěděli. Vítejte v krásném novém světě elektrorádců a elektrofízlů.

 

Právě se děje

Další zprávy