Josef Pazderka Josef Pazderka | Redakční blog
Aktualizováno 1. 11. 2020 5:00

Díky vaší pozornosti mohlo Aktuálně.cz vyrůst. Děkujeme a prosíme o podporu

Aktuálně.cz slaví patnácté narozeniny. V roce 2005 vzniklo jako první čistě internetový deník v Česku. Od té doby vyrostlo v respektovaný zpravodajský web, který každý měsíc navštěvuje 4-5 milionů čtenářů. Pro projekty veřejné služby, které redakce považuje za nezbytnou součást obsahu, ale potřebujeme vaši další podporu.
Newsroom vydavatelství Economia v pražském Karlíně.
Newsroom vydavatelství Economia v pražském Karlíně. | Foto: Economia

Vážené čtenářky, vážení čtenáři,

pro část z vás to může být překvapení, ale první český čistě internetový deník se jménem Aktuálně.cz je tady s vámi už patnáct let. Od doby, kdy jej 1. listopadu 2005 spouštěla parta nadšenců v malých redakčních prostorách v Drtinově ulici na pražském Smíchově, uběhlo hodně času. A leccos se změnilo.

Aktuálně.cz má za sebou velké vzmachy a úspěchy, ale také finanční propady po světové ekonomické krizi (2008), prodej domovské společnosti Centrum Holdings do vydavatelství Economia (2013), éru integrovaného newsroomu a opětovné hledání vlastní identity vedle ostatních titulů, se kterými sdílí moderní budovu v pražském Karlíně. Nejpodstatnější milníky redakční historie jsme pro vás shrnuli v přehledné grafice.

Do patnáctého roku existence vkročilo Aktuálně.cz pod šťastnými hvězdami. Během jarní koronakrize jsme si sáhli na absolutní rekord sledovanosti a atakovali hranici 5,2 milionu reálných uživatelů za měsíc (statistiky Net Monitoru za březen 2020). Tím jsme potvrdili pozici na špici seriózních zpravodajských webů v Česku.

Hned třikrát naši redaktoři letos uspěli v prestižních Novinářských cenách, udělovaných Nadací OSF a Nadačním fondem pro nezávislou žurnalistiku. Kolega Lukáš Valášek k tomu získal i Novinářskou křepelku pro mladé a perspektivní novináře do 33 let, když na několika případech doložil, jak se Čína nebo firmy na ni napojené snažily rozšiřovat sféru vlivu v Česku. Mezinárodní průzkumy Reuters Institute nás pravidelně řadí mezi nejdůvěryhodnější česká média

Podpora čtenářů bude klíčová

Z přízně čtenářů i žurnalistických ocenění máme radost, neusínáme ale na vavřínech. Doba, které dominují nadnárodní firmy jako Google, Facebook nebo Amazon, v českém případě vyhledávač Seznam, nepřeje tradičním médiím. Ta nadále draze vyrábějí obsah, drtivou část zisku (v USA odhadem až 70 procent) z něj ale získávají právě subjekty, které ho bezplatně přebírají do svých systémů. Co tato dramatická situace udělala s americkým mediálním trhem, ukazují tyto statistiky, stejně jako následující graf.

Foto: Aktuálně.cz

Do Evropy přicházejí tyto trendy pomaleji a mají různá regionální specifika, ani Česko však zcela jistě neminou. Také Aktuálně.cz proto potřebuje vaši pozornost a podporu. Jako masový web s kvalitním obsahem nechceme svůj obsah zamykat a snižovat jeho přístupnost. Naší ambicí nadále zůstává vydělat si na základní provoz vlastními silami - tedy skrze reklamu a sponzorované projekty, jediný dosavadní zdroj našich příjmů.

Pro projekty veřejné služby, které považujeme za nezbytnou součást našeho obsahu (investigace, projekty Chudé Česko, Nejsi sám, Zatracená generace, mladí Vietnamci atd.), ale potřebujeme vaši podporu. Bude nesmírně důležitá v časech nenadálých ekonomických otřesů.

Již v lednu 2021 vám proto představíme nový projekt, který míří tímto směrem. Budeme rádi, když mu budete věnovat pozornost. Děkujeme za vaši přízeň i podporu, nebereme je jako samozřejmost!

 

Právě se děje

Další zprávy