Aktuálně.cz Aktuálně.cz | Názory
15. 10. 2017 20:45

Babiš je spíš pragmatik, kozáčka netančí, píše Jan Lipold v on-line rozhovoru se čtenáři Aktuálně.cz

Podle průzkumů se můžeme dočkat unikátního výsledku: dominantního vítězství jedné strany a parlamentu rozdrobeného mezi osm stran.
Online rozhovor s Janem Lipoldem
Dotazovaný právě odpovídá
Jan Lipold odpovídá na otázky čtenářů od 12 hodin.
Přejít k dotazům

Prý u nás ještě žádné volby neskončily tak, jak se původně čekalo. 2013: Babišovo ANO vystoupalo až na skoro 19 procent hlasů. 2010: Šokoval nástup Věcí veřejných, 11 procent, pamatujete? 2006: Poslední souboj ODS a ČSSD v čele s alfa-samci Topolánkem a Paroubkem skončil rekordním skóre 35:32 procentům. Ale časy, kdy volby byly duelem levice-pravice a ostatní paběrkovali, jsou ty tam.

Letos se podle předpovědí můžeme dočkat unikátního výsledku: průzkumy se shodují na dominantním vítězi ANO. Náskok deseti až patnácti procentních bodů, nebo i vyšší, by byl v českých poměrech výjimečný. Také plných osm stran v parlamentu - což je nejčastější výsledek průzkumů - tu ještě nebylo.

Jan Lipold
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Jan Lipold

Novinářem od roku 1991. Pracoval v redakcích ČTK (1991 - 1993), MF Dnes (1993 - 2001) , Týdne (2001 - 2002), Hospodářských novin (2002 - 2006), Instinktu (2006 - 2008), Týdne (2008 - 2009) a od ledna 2010 je šéfkomentátorem Aktuálně.cz.

Pondělí 16. října je posledním dnem, kdy mohou být zveřejněny volební průzkumy. Jak volby dopadly, bude jasné v sobotu 21. října odpoledne.

Co nakonec rozhodne? Jaká témata, jaké emoce? Na co voliči slyší? Spousta lidí se rozhoduje na poslední chvíli, co mohou změnit poslední dny? Kdo komu přebere anebo naopak přihraje hlasy? Potvrdí se nástup Okamurovy SPD a pirátů? 

A kdo je to "český volič"? Za skoro čtvrtstoletí voleb v samostatné České republice se toho o něm dá soudit už docela hodně.

Komentátor Aktuálně.cz Jan Lipold, který jako novinář sleduje české volby od roku 1992, na vaše otázky odpovídal v on-line rozhovoru.

Online rozhovor s Janem Lipoldem

Dotazovaný právě odpovídá
Jan Lipold odpovídá na otázky čtenářů od 12 hodin.
Aktualizovat reportáž
16. 10. 2017
Ptá se: Martin Šebesta

Dobrý den, pane Lipolde,

rád bych Vám touto cestou poděkoval za velice vtipné a přitom do hloubky jdoucí komentáře.

Ne se vším, co píšete, souhlasím, ale jsem velice rád, že tu novináři jako jste Vy ještě vůbec jsou, protože obecně se kvalita novinářské práce setrvale snižuje.
Otázka k volbám - nakolik odhadujete, že bude pro ČR problém v zahraničí (zejména v EU), pokud se premiérem opravdu stane trestně stíhaný pan Babiš?Děkuji za odpověď.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den a díky mockrát, s tou kvalitou novinářské práce bych to až tak neviděl, ale to by bylo na delší povídání...

K otázce - pokud bude Andrej Babiš premiérem, záleželo by hlavně na tom, jak se bude chovat, co bude říkat a dělat. Nemyslím si, že by kvůli samotnému Čapímu hnízdu byl u zahraničních partnerů persona non grata.

Děkuji všem čtenářům za zajímavé otázky a těším se někdy na shledanou. Čtěte Aktuálně.cz! :-)

16. 10. 2017
Ptá se: Voloďa

Dobrý den. Jaký podle Vašeho soudu bude mít na celkové výsledky vliv Prahy? Myslím, že se zde např. TOP 09 utká o část voličů s Piráty, příp. Zelenými, což ve výsledku nepomůže ani jedné straně z nich, a o to více pak prohrají celostátně, protože mimo Prahu zas tak populární nejsou. Vidíte to podobně?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím že Praha bude dost důležitá a vyplatí se ji sledovat. Samozřejmě, jde tu "jen" o cca 24 poslaneckých mandátů. Ale protože tu volby obvykle dopadají jinak než ve většině republiky, a protože se dá soudit, že oproti roku 2013 se v Praze leccos změní, možná víc než v jiných krajích, může mít výsledek z Prahy významný vliv. Příklad: V roce 2013 a 2010 vyhrála v Praze TOP 09 (23 a 27 procent). Letos to vypadá, že má mnohem silnější konkurenci: ANO se Stropnickým st. (podle některých průzkumů nejpopulárnějším politikem), ODS s Klausem ml., Piráti. Kdyby TOP 09 obhájila v Praze minulý výsledek, bylo by to pro mě velké překvapení.

16. 10. 2017
Ptá se: Pavel

Pane Lipolde.
proč se podle vás naše hlavně zavedené strany neodvažují měnit lídry za mladé a neokoukané (jako ve Francii či Rakousku)? Copak není po takových poptávka?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím, že především musí takový "Kurz" vůbec existovat, a pak bychom se možná divili, jak brzy by strany sebraly odvahu. Protože by poznaly, že jim nic jiného nezbývá. Chyba není až tak u bázlivých stran, ale spíš na straně nabídky potenciálních lídrů. Změna je samozřejmě záležitostí na léta.

16. 10. 2017
Ptá se: Radovan Krejci

Dobrý den,

Nezdá se vám nerozumné, že se rozdrobilo pravé křídlo politického spektra a strany se nejsou schopny nebo ochotny spojit do nějaké formy silné pravice, která by měla možnost výrazně uspět ve volbách?

Děkuji,
R. Krejci

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, ano, zdá se mi to nerozumné. Že by se ODS a TOP 09 měly (tváří v tvář Babišovi) spojit, jsem psal už v roce 2014. Ale samozřejmě nemusí jít jen o tyto dvě strany.

16. 10. 2017
Ptá se: Martin

Pane Lipolde, otázku nemám žádnou, jenom jsem Vám a panu Fendrychovi chtěl poděkovat za skvělé komentáře na zdejších stránkách.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, vyřídím, mockrát děkujeme.

16. 10. 2017
Ptá se: Radek

Jaka strana se, podle vas, zachova prvni "statotvorne" a zahodi proklamovane "ne s ANO" a pujde do vlady s AB ?

Odpovídá: Jan Lipold

To vážně nevím, bude-li jaká. Ale teoreticky mohou nastat i jiné varianty, například menšinová vláda.

16. 10. 2017
Ptá se: Jaroslav

Dobry den, jak realna je koalice ANO + KSCM + SPD. Nasledoval by odklon k Rusku nebo je Babis pragmatik a ackoliv se k EU vyjadruje negativne, tak by nedovolil odklon od zapadu?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, upřímně nevím, jak je reálná. Stran povolebního uspořádání doporučuji zapojit značnou představivost. I proto, že do toho bude chtít mluvit prezident (a jmenuje se Zeman), protože strany budou zbrojit na prezidentské volby, apod. Ke druhé otázce - Babiš je spíš pragmatik, kozáčka netančí.

16. 10. 2017
Ptá se: čtenář Karlos

Co soudíte o letošní předvolební kampani? Zdá se vám vyhrocenější a "špinavější", než bývalo zvykem?

Odpovídá: Jan Lipold

Nemyslím, že je vyhrocenější nebo špinavější, přijde mi možná o něco hloupější, ale to si nejspíš člověk říká pokaždé... Sociální sítě dojem vyhrocenosti a špinavosti zesilují. Přijde mi, že žádný favorit voleb ještě nepoužil tak primitivizované billboardy, jako jsou ty s Andrejem Babišem a tím pidižvíkem vedle něj ("A neblábolit ..."). Jestli to bude nebo nebude fungovat, je jiná věc.

16. 10. 2017
Ptá se: Tereza

Dobrý den, kolik myslíte, že bude nakonec stran, které budou mít víc jak 5 procent a bude nějaká strana překvapením se ziskem nad 5 procent? Děkuji za odpověď

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím že osm stran. Překvapení jak pro koho, netroufám si soudit :-)

16. 10. 2017
Ptá se: jindra

co si myslíte o vládě jedné strany,bylo by to řešení pro ČR

Odpovídá: Jan Lipold

Ne, v žádném případě.

16. 10. 2017
Ptá se: Jacques

Dobrý den,
mám zdvořilou otázku - volební účast (jak v minulosti, tak predikce) v Čechách je výrazně nižší než v Rakousku a Německu. Máte pro tento fakt nějaké vysvětlení? Děkuji

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, nejsem velký znalec Rakouska, ale řekl bych že jde o vyšší zájem o veřejné dění a vyšší důvěru v politiku jako takovou. Rakušané mají volební právo už od 16 let, ale to s účastí asi moc nesouvisí.

16. 10. 2017
Ptá se: Radek

Dobrý den, můj dotaz není tak úplně k českým volbám, i když částečně ano. V komentářích k nedělním volbám v Rakousku se často objevuje: Rakousku hrozí posun doprava. Zdůrazňuji slovo HROZÍ. Cožpak jsme už tak daleko, že pravicová politika je HROZBA? Je i česká pravicová politika hrozbou?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, v komentářích bych s hrozením neměl problém, je to "názorově zabarvené" sloveso. Ve zpravodajství je dobré být obezřetnější. Kdyby se v něm dejme tomu objevilo, že "hrozí koalice s KSČM", už to není neutrální formulace, jakkoli si někdo může myslet, že "hrozí", jako hrozí hurikán Irma. Obecně určitě pravicová politika hrozbou není, ale v případě rakouských svobodných bych komentátora - konkrétní článek před sebou nemám - i chápal.

16. 10. 2017
Ptá se: Jana

Ja se Vás chci zeptat kdy začnete psát s fendrichem objektivně? děkuji.

Odpovídá: Jan Lipold

Prosím uvádějte pana kolegu s "y", díky.

16. 10. 2017
Ptá se: Jana

Dobrý den. Myslíte, že se předvolební průzkumy budou hodně lišit od výsledku? Napadá mě, že s ohledem na průzkumy se pak určitá část lidí, kteří původně nechtěli volit, k volbám jít rozhodnou. Jaký si myslíte, že mají předvolební průzkumy vliv na voliče a nevoliče? A kolik procent lidí je pevně rozhodnuto např. už měsíc před volbami, že budou volit nějakou konkrétní stranu?
Jaké myslíte, že jsou v tuto chvíli nejvíce zajímavá volební témata pro voliče? Dle voleb v Rakousku to vypadá, že silným tématem tam bylo téma imigrantů. Myslíte si, že i pro Čechy je to v tuto chvíli důležité téma, nebo jsou témata, která jsou pro nás důležitější?
Děkuji Vám za odpovědi.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, u volebních průzkumů je vždycky dobré sledovat dlouhodobý trend, výsledky jim podle mě budou zhruba odpovídat. Netroufám si soudit, odkud by mělo přijít, pokud přijde, nějaké velké volební překvapení. Průzkumy podle mě mají docela velký vliv, hlavně na ty, kdo se rozhodují na poslední chvíli. (Což byla v roce 2013 podle průzkumu STEM třetina voličů.) Kolik procent lidí je rozhodnuto měsíc před volbami nevím, ale jistě to bude méně než polovina. Téma imigrace u nás není tak důležité jako v Rakousku, ale dají se skrze něj skvěle rozehrávat emoce, proto je některými stranami vyhledávanou součástí volební kampaně.

16. 10. 2017
Ptá se: Macík

Dobrý den.
Kde, pane Lipolde, udělaly *tradiční* strany chybu ?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, asi jsou málo netradiční, v rámci našich tradic 1990 až 2017 :-) Záleží samozřejmě na tom, co myslíte slovem "chyba", ale chyby dělají nejen strany, ale i my všichni, každý kdo má mozek mezi ušima. Neházel bych všechno jen na chybující strany.

16. 10. 2017
Ptá se: Drahoš

Vaše komentáře jsou tendenční a prostoduché, rád bych abyste zvážil odchod z funkce. Uvažoval jste někdy nad tím proč píšete tak tendenčně a někteří co pracují pod vámi taktéž?

Odpovídá: Jan Lipold

A vy?

16. 10. 2017
Ptá se: Petr J.

Dobrý den,

myslíte, že ODS co se týče volebních preferencí spíše škodí, nebo spíše nahrává fakt, že jejich členy jsou tváře jako Václav Klasu ml. a pan Kubera, jejichž postoje jsou značně "euroskeptické"? ODS na mě v tomto působí názorově nejasně.

Děkuji, s pozdravem
Petr J.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím, že ODS to co se týče volebních preferencí momentálně prospívá. Bez ohledu na názorovou nejasnost, o které mluvíte.

16. 10. 2017
Ptá se: Pavel

Pane Lipolde,
nescházelo vám vyjádření podpory (odmítnutí) prezidentských kandidátů jednotlivými stranami?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, některé strany se vyjádřily (SPO - Zeman, STAN - Drahoš), ale většina ne. Ano, scházelo mi to, bylo by mnohem lepší, kdyby se strany jasně vyslovily. Ale uzávěrka kandidatur pro volbu prezidenta je až cca dva týdny po parlamentních volbách, tak zřejmě spekulují, jak svou prezidentskou taktiku přizpůsobit jejich výsledku.

16. 10. 2017
Ptá se: Pavel

Pane Lipolde, očekáváte, že ještě přide něco jako Kubiceho varování?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, neočekávám.

16. 10. 2017
Ptá se: Kateřina P.

Dobrý den. Které strany myslíte, že překročí hranici pěti procent?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím že jich bude osm, do soupisky bych se s dovolením nepouštěl.

16. 10. 2017
Ptá se: Karel

Dobrý den,
souhlasíte s tím, že volby budou o jedné věci; zda dopadnou úplně špatně - tj. zda se hnutí ANO podaří získat s SPD a KSČM většinu (mimochodem je vůbec v rámci ANO k této variantě nějaký odpor slušných, normálních členů, kteří jen kdysi podlehli kouzlu šéfa a nyní "drží basu" a zmůžou případně něco proti AB) či "jen" špatně a ANO bude potřebovat k vládnutí někoho "normálního"? Děkuji.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, mám tendenci tyhle věci řešit až po sečtení výsledků. Volby jsou v první řadě "o tom", komu to kdo hodí, lapidárně řečeno. Volič je král!

16. 10. 2017
Ptá se: Hanka

Dobrý den, pane Lipolde, máte vysvětlení pro fakt, že u nás a v bývalých ruských satelitech velkému množství lidí nevadí lhaní ani podvádění, jsou bezcitní k utrpení lidí postižených válkami, hladem atd.? Může být vina v tom, že jsme se nevypořádali s bolševickým režimem, v němž kdo nekradl, okrádal rodinu? Děkuji. Hanka

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, ano, mezi minulostí a úkazem, který popisujete, vidím významnou souvislost.

16. 10. 2017
Ptá se: Jan G.

Dobrý den,
stále nechápu, jak je možné, že kauzy pana Babiše v ČR i na Slovensku příliš neovlivňují volební preference jeho ANO?
Dále nechápu, proč ubylo tolik voličů ČSSD - alespoň podle volebních preferencí? Protože se mi zdálo, že mladý pan premiér Sobotka dělal tu politiku čestně a spravedlivě... na rozdíl od některých jeho předchůdců.
Je fakt, že expremiér Nečas se mi také zdál čestný, ale utopilo ho jeho nešťastné uklouznutí s milenkou.
TOP 09, dokud vládli spolu s ODS, se mi zdáli mnohem asociálnější než samotná ODS, která je dlouhodobě zdiskreditovaná korupcí, tunely a téměř vulgárním materialismem.
Komunisté slibují, slibují, protože jim o nic nejde, a český volič je většinou hlpupý a letí jenom na ty sliby.Slibuje i ODS, paradoxně přesně opačně, než co dělali, když byli u moci...Lidovci jsou šedí jak ty myšky, bez koncepce, bez nápadu, bez jasné vize... Jako kdyby předčasně skládali "zbraně".Ostatní strany, straničky a hnutí jsou spíše, možná vysloveně směšné.Jsem zásadně pro setrvání v EU - ale je třeba ji transformovat. Paní kancléřka Merkel by se měla starat jen o své Německo, a ne diktovat jiným státům, co mají dělat, a co nesmí! Možná, že její původní úmysly byly vedeny humanismem, ale když přestala naslouchat, na co upozorňují německé tajné služby, přestala se kontrolovat a stala se z ní tak trochu neřízená střela.Jsem zásadně pro to, abychom co nejdříve přijali euro a usilovali o zařazení do hlavního myšlenkového a ekonomického proudu v EU. Měli jsme to udělat hned, minimálně současně se Slovenskem, ale národ se hloupě utápěl v představě, že česká měna je snad nejlepší na světě. Potenciál k tomu, abychom se konečně dostali do hlavního proudu, máme dostatečný, jen sebevědomí našim politikům schází. A někteří jsou věční zpátečníci. A tak se raději věnují politikaření a okopávání kotníků svým soupeřům, ať to stojí co to stojí, místo aby táhli za jeden provaz ve prospěch ČR, a ne své kapsy. I po této stránce je politická scéna v ČR víc než ubohá.O prezidentovi Zemanovi nemluvě. To není "můj" prezident, za něho se většinou hluboce stydím - jak co se týče vnitrostátního, tak mezinárodního působení.Mám pocit, že jsem se svými názory a postoji k politice spíše osamělý, ale snažím se uvažovat, porovnávat, bez ohledu, k čemu se přiklání "mlčící většina".Jsem ale zvědavý na Vaše stanovisko, pane komentátore!Pěkný den!Jan G.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, myslím že osamělý v žádném případě nejste a vaše porovnávání je velmi cenné. Moje "stanovisko" je, že si člověk nesmí pouštět zprávy takříkajíc moc k tělu, protože pak snadno propadne dojmu, že je všechno na nic a řítíme se do záhuby. :-) Základ je přes to všechno dát - některým - politikům důvěru, zas a znova.

16. 10. 2017
Ptá se: Petr

Dobrý den pane Lipold,

čím si Vy osobně vysvětlujete tak velké sympatie k hnutí ANO, k subjektu který nemá žádné výrazné výsledky, ač si některé přivlastňuje, k subjektu který upřednostňuje represe před zdravým prostředím (EET) a konečně k subjektu, který svým voličům v podstatě nemá co nabídnout?

Je to jen naivní protest méně schopných proti šikovným, pracovitým lidem, kterým se pochopitelně také lépe daří? Zkrátka když ne já, tak nikdo? Je to naivní víra, že se jedná o zdravou moderní stranu, která bude jiná, než zavedené strany, které působí již řadu let?
Domníváte se, stejně jako já, že hodně voličů ještě na poslední chvíli vybere v souvislosti s posledními událostmi jinou stranu, ač byli již rozhodnutí pro ANO? Jak se podle Vás zachovají zatím nerozhodnutí voliči?Děkuji a přeji ještě mnoho skvělých komentářů.Petr

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, podpora ANO podle mě pramení a) z toho, že má silného dominantního lídra-šéfa, b) z "univerzální průměrnosti" a "marketingové šikovnosti" ANO, c) ze slabosti ostatních partají. Těm se nedaří uspokojit poptávku voličů po změně, respektive pocitu změny. ANO není zakořeněná strana, stojí a padá s Andrejem Babišem, který říká, že chce být premiérem čtyři roky a pak skončit v politice. To je pro dlouhodobý vývoj u nás velký problém, ale pro lov voličských hlasů naopak výhoda - dá se pružně slibovat a aktualizovat postoje. Jako by si Babiš vypůjčoval heslo Občanského fóra z voleb 1990: "Strany jsou pro straníky - ANO je pro všechny".
Díky a přeji hezký den.

16. 10. 2017
Ptá se: Josef

Mám vážný problém s morálkou našich tzv. demokratických politiků. Především s jejich úctou k člověku, k lidskému životu vůbec. .Klidně posílají vojáky bojovat do cizích zemí dokonce proti jedněm z nejchudších lidí na světě - Afghánistán., Irák.., Podílleli a podílejí se na rozvratu Středního východu a výsledkem je migrační krize, která ohrožuje naší budoucnost. Myslíte si, že by toto mělo být vodítkem, zda je volit či nikoliv?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, volební motiv je samozřejmě osobní věcí každého z nás. Úcta k životu a vojenské operace v Afghánistánu nebo Iráku jsou podle mě dvě různé věci, já bych se tím, tak jak to popisujete, řídit nemohl.

16. 10. 2017
Ptá se: Václav Šobr

Před minulými volbami kde kandidovalo 21 subjektů se lidově říkalo že nejlépe by bylo kdyby všichni dostali stejně hlasů... tak by všichni dostali 4,7 procenta hlasů, do parlamentu by se nedostal nikdo a my měli konečně 4 roky klid... bez jakýchkoliv změn legislativy, pouze s provizorní vládou které by nikdo nic neschválil, a permentním rozpočtovým provizoriem.Bez možnosti uzavřít a ratifikovat jakoukoliv mezinárodní dohodu.

nemyslíte že by to bylo úplně nejklidnější řešení pro celou ČR?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, to je pozoruhodná myšlenka, se kterou do morku kostí nesouhlasím. Demokracii třikrát zdar!

16. 10. 2017
Ptá se: Lukáš Melichar

Jak můžete vědět, co se honí hlavou voličům?

Můžete aspoň od boku odhadnout, jak ovlivní emoce kolem memoranda volby?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, samozřejmě že nevím, každému se honí hlavou něco jiného, a někomu třeba nic. Odhaduji, že emoce kolem memoranda mírně uškodí ČSSD. Emoce jsou v posledních dnech před volbami zásadní a ČSSD, bez ohledu na faktickou podstatu problému kolem lithia, nahrála soupeřům na smeč.

16. 10. 2017
Ptá se: Pavel Trnka

Dobrý den pane Lipolde, velmi dlouho si kladu otázku, kdo je to "český volič"? Jsou to klony, fyzické a padající duševní trosky s hůlkou, nebo jeho předchůdce, vyhlížející Putina na východní straně Evropy, místo toho aby vyhlíželi krásný kotouč - božské Slunce ? Jsou to ožralé hospodské trosky v zakouřených nalejvárnách, s vulgárními fóry, nebo uhlazení kravaťáci se stejnou kulturou ? Kolik je v Česku ještě zdravých lidí, s myslící zdravou hlavou ? Je to tak špatné, ubohé, hrozivé v Česku ?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, já myslím že to nebude tak zlé, jak barvitě popisujete... Osobně to vidím někde mezi hospodskou troskou a kravaťákem :-) Kdybych se měl odvážit nějakého psychologizujícího zobecnění, tak mi přijde, že průměrný "český volič" si navzdory všem předvolebním vášním nepřeje, aby někdo vyhrál "o moc" a má podvědomou tendenci vyvažovat, dělit moc. Což se ale samozřejmě v jedněch volbách nemusí tolik projevit, může se to ukázat až na více volbách po sobě.

16. 10. 2017
Ptá se: Giuseppe

Matematika je neúprosná: příští vládu sestaví někdo z triumvirátu ANO, ČSSD, KSČM (zbytek, i kdyby se spojil, 100 hlasů nedá). Neznamená současná situace vzhledem k vztahům, které některé koalice vylučují (ANO-TOP09, KDU-ČSL-Komunisté atd.) historicky nejsilnější pozici komunistů?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, o sestavení vlády, respektive příští koalici, se zatím dá soudit velmi málo. Tedy i o tom, jestli budou komunisté v historicky nejsilnější pozici. Různá ta "vylučujeme", "neumíme si představit" a "umíme si představit", která slyšíme od politiků před volbami, bych bral s rezervou.

16. 10. 2017
Ptá se: Marian

Myslím si, že volby dopadnou buď obrovským překvapením, nebo neuvěřitelným patem. Zatím to vypadá na verzi číslo 2. A volby se po třech neúspěšných pokusech sestavení vlády budou opakovat. Osobně bych uvítal kompromisní řešení, a to, aby vláda byla opravdu složená z odborníků napříč politickým spektrem.

Dle mého není možné, aby premiérem byl někdo jako je Babiš. Podezřelý z trestných činů, podvodů a kolaboraci s StB (vzpomeňme si na Grosse (byt křišťálově čistý) či Klause (Sarajevo) - podezření a rezignovali).

Koalice ANO s KSČM nevznikne, to je obrovský bububu. ANO by si vykopalo vlastní hrob, a na to je Babiš moc opatrný. Nehrozí ani tichá podpora, maximálně za předpokladu, že se KSČM domluví s ostatními a nasadí je jako veš do kožichu.
Koalice ANO+ ČSSD+ KDU je nejvíce pravděpodobná, ale myslím si jen za předpokladu vyjednání premiérského křesla pro ČSSD. Socani nepůjdou do vlády hrát druhé housle....ANO+ODS+KDU? Nemyslitelné! ODS kandiduje ze soukromníky, to jako by jste na puding dali kečup.ANO+SPD+Komunisti? :D 3 nesourodé věci? Zasadíš růži v klu do hnoje....Vyroste vonící mamut s trny? No nevyroste.....Vše rozhodne kolik mandátů dostanou ANO a ČSSD, ostatní budou jen do počtu. Ale jak jsem řekl, spíše to vidím na patovou situaci.Závěrem: všichni proti ANO? Babiš je schýza jak blázen, ten kdo si umí představit koalici ČSSD+ODS+TOP+KDU+Pirátů za podpory KSČM, SPD popř. Zelených, by měl okamžitě přestat fetovat!

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, protože se do parlamentu nejspíš dostane vysoký počet stran, bude teoretických povolebních kombinací také hodně. Koalic, tichých koalic, atd., plus jako další faktor prezident republiky, který, jak ho známe, do toho může vstoupit velmi aktivně. Zatím záleží jen na míře naší - vaší - fantazie...

16. 10. 2017
Ptá se: hana setničková

mám pocit, že tyto volny už předem dané kdo prohrál.
skandály jedné strany (tedy jeho vůdce) jsou pro někoho jen sladkou koblihou.
copak nám nevadí, že jim to nevadí?

kde vidíte příčinu ztráty hodnot ve společnosti ?
proč v jiných zemích je přiznaná milenka smrtelný hřích,zatímco u nás je podvod považovaný za znal správného vůdce?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, byl bych opatrný v tom, brát zrovna volby jako zrcadlo morálky ve společnosti. Ta se formuje a projevuje stovkami jiných věcí, než je volební kampaň a hlasování. O ztrátě hodnot bych soudil spíš z nich, z jednotlivých úkazů, se kterými se setkáváme, než z volebních výsledků.

16. 10. 2017
Ptá se: jiri kotynek

Je vůbec možné,aby Babišovo ANO s některou jinou stranou prohrálo?

Odpovídá: Jan Lipold

Určitě je to možné, proč by nemělo být? Že to momentálně v letošních volbách není pravděpodobné, nic neznamená.

16. 10. 2017
Ptá se: Ládik!!!

Co byste říkal tomu, kdyby voliči Tomia Okamury byli převážně vysokoškolsky vzdělaní lidé?

Odpovídá: Jan Lipold

Překvapilo by mě to.

16. 10. 2017
Ptá se: AntiEU

Pane Lipolde, necítíte se s panem Fendrychem za ty servilně eurofilní, protibabišovské, protizemanovské a protivlastenecké slátaniny aspoň někdy trapně? Aspoň někdy?

Odpovídá: Jan Lipold

Ne, a co vy?

16. 10. 2017
Ptá se: Pepa

Dobrý den, jak si myslíte, že dopadnou "malé" (kdysi větší) strany? Podle mě to mají strany jako ODS, TOP 09 a KDU-ČSL docela nahnuté a budou rády, když se vůbec dostanou. Pana Kalouska nemají v oblibě mladí, mě osobně nejvíce zklamal Marian Jurečka v souvislosti s kauzou zplundrovaného venkova řepkou, postřiky, pesticidy atd., resp. jeho nečinnost, neřešení té situace, absolutní ignorace, jako by problém ani neexistoval. Jejich sloganu "pevní v názorech" se směji, lidovci jsou známí tím, že po volbách jdou do vlády s každým. Doufám, že se nedostanou, aby zas nebyl stejný ministr zemědělství a přeji jim "hezkých" 4,4 procenta hlasů.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, tříštění hlasů na plus mínus pravici, kam se dají počítat ODS, TOP 09, KDU-ČSL i Starostové, se pro některé dotyčné partaje může ukázat jako velký problém. Po volbách se stoprocentně zase začne mluvit o tom, kdo s kým se býval měl sjednotit a spojit, pozdě.... V minulých volbách propadlo (bylo odevzdáno pro strany, které se nedostaly do parlamentu) 13 procent hlasů, ve volbách 2010 dokonce 19 procent, ve volbách 2006 jenom 6 procent. Letos to tipuju na 15 procent propadlých hlasů - samozřejmě nejen těch pro pravici.

16. 10. 2017
Ptá se: Mirek

Dobry den,vsichni jsou paraziti statu,souhlasite?Nevite,jake bude pocasi za 14dni?Musim rezat drevo😉.Mejte se a koblihy mam rad😂😂😂

Odpovídá: Jan Lipold

S tím dřevem bych rozhodně neváhal, radši teď, dokud je hezky. Mějte se taky.

16. 10. 2017
Ptá se: slv

Necítíte se někdy dost trapně spolu se svými kolegy za to, jak to tady u nás teď ve skorobabišstánu vypadá?

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, za kolegy mluvit nemohu, já se trapně necítím.

16. 10. 2017
Ptá se: Lea

Mohou volby opravdu o něčem rozhodnout? Strany se přece vždy "nějak" domluví.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, volby určitě rozhodnout mohou. Bonmot "kdyby mohly volby něco změnit, dávno by je zakázali" nemám moc rád. Domluva stran sama o sobě není nic špatného a v českém politickém systému, založeném na koalicích a spolupráci různých partají, je nezbytná. Samozřejmě jde o to, jak ta domluva vypadá a jak vzniká, ale umění dohody a kompromisu mi obecně přijde nedoceněné. Naopak se přeceňuje "umění konfliktu".

16. 10. 2017
Ptá se: Andrea

Dobrý večer. Vy už jste rozhodnutý, koho budete volit? Přijdou Vám letošní volby něčím výjimečné? A kdo myslíte, že nakonec vyhraje a kolik bude mít procent? Děkuji za odpovědi.

Odpovídá: Jan Lipold

Dobrý den, ano, jsem. - Výjimečné je například to, že strana, která je u moci (ve vládě víc než tři a půl roku), se velmi úspěšně tváří jako strana protestu proti vládnímu establishmentu. - ANO, 24 (bez záruky :-))

 

Právě se děje

Další zprávy