reklama
 
 

Adam Junek: Jak Itálie neví o olympiádě

30. 1. 2006 0:01
Pořádání olympiády má být pro národ velkou poctou. Turín však u Italů podobné emoce nevyvolává.

Mávám na taxík. Nastupuji a lámanou italštinou se taxikáře snažím přemluvit, ať mě vezme do Lingotta, tam kde je olympijská vesnice."Cože?" otáže se. Tak vzdám svou snahu, vytočím číslo kamarádky, která umí opravdu dobře italsky, a předám jí ho k telefonu s instrukcemi, kam to vlastně chci. Po dvou minutách mě muž vyhazuje z taxíku s tím, že Lingotto je moc velké předměstí Turína a že mě tam nepoveze jen tak bez udání adresy.

Jak může Turíňan nevědět, kde je olympijská vesnice? Notabene, když tam pak po sportovcích mají bydlet sociálně slabí? Nemusí. Oficiální statistiky totiž ukazují, že Italy olympiáda až tak moc nebere.

Na šedesát procent Italů, tedy přesněji 58,5 procenta neví, kde se bude konat zimní olympiáda. Ukazují to alespoň čísla, která si nechal zpracovat jeden italský deník od místních univerzit.

Kromě toho zbývá ještě dost vstupenek na hry, které nikdo nechce. Prodáno jich je více než šedesát procent z celkem jednoho milionu. V japonském Naganu to bylo ale 90 procent a v posledním americkém Salt Lake City už touto dobou 95 procent. A jen třetinu lístků z prodaných si koupili Italové.

Kde se bere taková laxnost vůči olympiádě vrcholu sportovní sezóny?

Důvodů může být více. Turín leží v severní části Itálie, která není u jihu příliš oblíbená. Je "příliš" bohatá a navíc se nestará o zaostalý jih. Jiným vysvětlením může být, že zimní sportovci se rekrutují opět ze sněžného severu a jejich příjmení znějí spíš německy než italsky. Příkladem budiž Armin Zögeler.

Turínu nejsou nakloněna ani domácí média. O přípravách na olympiádu informují sporadicky a spíše jen o problémech. Běžný Ital tak nemá dostatek informací o tom, že se něco děje, nebo se bude dít. "Kdyby to bylo v Římě, bylo by to jiné, ale takto jen doufáme, že z olympiády budeme profitovat," míní turínský taxikář Pietro. Je ostatně jeden z mála, kteří mluví anglicky, alespoň trochu, což pro turisty není zrovna lákavé.#reklama

Co to ukazuje? Jedině to, co ví každý, kdo se už o ekonomiku olympijských her trochu zajímal. Je třeba vybírat město, kde je infrastruktura dostatečně vybudovaná nebudou se tak objevovat názory: "Nás tady ty všechny přestavby iritují." Také město, které je dostatečně velké, aby pojalo vzrůstající počet návštěvníků her. U toho se nabízí otázka, zda na to třeba Praha má, když by chtěla hry pořádat. Nebo také to, zda je národ dostatečně hrdý, že hry pořádá. Například Silviu Berlusconimu se nechtělo v posledních dnech hry podpořit dalšími miliony eur - zjistil totiž, že Italy až tak nezajímají a nebude mu to k volbám přičteno automaticky k dobru.

Pražští zastupitelé by se tedy měli pořádně rozmyslet, jestli olympiáda do Prahy patří, nebo zda není lepší se na ni dívat na obrazovce odjinud.

autor: Adam Junek | 30. 1. 2006 0:01

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama