Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
22. 9. 2015 12:40

Blanka je projekt, jak narvat do města víc auťáků. Smysl má město od vozů osvobozovat

Tunel Blanka? Zastaralý, nemoderní projekt. Prostor se má vytvářet pro lidi, ne pro auťáky. Budovat pěší zóny. Sázet víc stromů. Méně výfukových plynů. Víc pohybu po dvou, méně po čtyřech.
Malovanka. Bývalo to celkem hezké místo. Dnes megahnusná křižovatka.
Malovanka. Bývalo to celkem hezké místo. Dnes megahnusná křižovatka. | Foto: Tomáš Adamec, Aktuálně.cz

Úterý 22. září je Mezinárodním dnem bez aut. Od 16. do 22. září probíhá Evropský týden mobility. A v sobotu, kdy se v Praze (ne)slavnostně otvíral tunel Blanka, probíhala celopražská akce Zažít město jinak. Při ní se mnohde zavírají ulice pro auta a otvírají pro pěší a různé sousedské akce, třeba koncerty, dílny, módní přehlídky.

Pro Prahu je typické, že politici tunel otevřeli právě v tuto dobu, oni většinou, zřejmě zdrcující většinou, okolnosti jako Den bez aut vůbec nevnímají, neexistují pro ně. Blanka by se správně měla otvírat při mezinárodním dnu aut (kdyby existoval). Je to absurdně drahý projekt určený pro řidiče; a to ještě jen pro některé.

Blanka je projekt nemoderního, zastaralého města, kde se všecko možné dělá pro auta, pro soukromá auta, ale velmi málo pro obyvatele, kteří nejezdí vozem do práce, pro pěší, pro cyklisty. Samo sebou ji bude chválit ta část řidičů, kteří jezdí do práce vozem a kteří bydlí na Smíchově nebo někde v Praze 6 a míří kamsi do Holešovic nebo Kobylis či naopak. Těm se cesta, pokud nebude tunel ucpán, zkrátí.

Chválit Blanku snad budou lidé, kteří bydlí v okolí Letné. Předpokládá se, že tam provoz poklesne. Možná najdeme ještě další chválící skupiny. Ale zároveň tunel způsobuje komplikace lidem, kteří bydlí tam, kam vyplivává desetitisíce aut. Kupříkladu na Malovance (mimochodem jedna z nejhnusnějších křižovatek na kdysi hezkém místě), v Patočkově ulici, ve Svatovítské ulici a okolí „Kulaťáku“ v Praze 6 atd.

Aut je moc. Tunel je chrlí kupříkladu na Prašný most, ale dál ten slavný projekt nepokračuje, vznikají zácpy a řidiči se ihned snaží nějak to objet, najít si lepší cestu. Dříve pokojné uličky se proměnily v peklo. Odskáčou to samozřejmě tamní obyvatelé. (Odstrašujícím příkladem může být Kafkova ulice pod Prašným mostem.)

Cestu kolem Vítězného náměstí (Kulaťák) po otevření Blanky na Facebooku v úterý komentoval ministr obrany Martin Stropnický: „Naivně jsem si myslel, že v horentní ceně Blanky je i základní napojení na okolní komunikace. Hluboce jsem se mýlil. To si budeme muset nejspíš připravit další miliardy. Povedlo se: kolem Kulaťáku je v Dejvicích naprostý chaos. Doprava tam kolabuje. Pomohlo by aspoň přemalování jízdních pruhů nebo přítomnost dopravních policistů, kteří budou tlačit auta do zipů. Ale na to nejspíš bude potřeba vysoutěžit odbornou vědeckou studii za další miliony. Já vám teda řeknu...“

Tunel a MHD? Nezájem

Malér. Nemůžete Praze „věnovat“ stavbu za 43 miliard a ve výsledku nic nezlepšit. Někde něco zlepšit, ale jinde prudce zhoršit. To je absurdní. Stejně jako je absurdní, že Blanka dnes neslouží městské hromadné dopravě. Ta přece měla stát na prvním místě toho megalomanského projektu. Nejdřív se mělo myslet na autobusy a jejich pasažéry, teprve potom na privátní auta. Praha to udělala opačně, MHD ji nezajímá. Proč? Protože "významní politici" jezdí autem? Asi.

Takový projekt přece musí stát na jasné myšlence. A jakou jinou ideu dnes Praze nabídnout než lepší životní prostředí, kvalitnější hromadnou dopravu, méně soukromé dopravy, víc prostoru pro chození a ježdění na kole či koloběžce? Nebo jinak a docela jednoduše: víc místa pro lidi a méně pro auta. Evropský týden mobility má heslo Do the Right Mix (zvol si správný mix), míněno mix mezi metrem, tramvají, autobusem, kolem, pěší chůzí a osobním autem.

Jaký mix přináší přidušeným Pražanům Blanka? Osobáky, osobáky, osobáky. Auta, auta, auta. Městský autobus ne, kolo samozřejmě ne, pěšky samozřejmě ne. Sem tam nějaký náklaďák a soukromý autobus. Mix výfukových plynů. Mix miliard. To je všechno.

Když bydlíte na Bílé Hoře nebo níž v Břevnově, vidíte tu strašlivou změnu v posledních letech. Mnoho ulic (kupříkladu v okolí Malovanky) se změnilo v neorganizovaná, chaotická, obří parkoviště. Všude přecpáno auty. Lidé přijíždějí z pražských satelitů a nemají kde zaparkovat, pokud si uvědomují, že jet do centra autem je nesmysl. Tam mají jet lidé nemocní, kteří mají potíže s osobní mobilitou dejme tomu. Zásobování. Taxíky... Nutné jízdy.

Bypass mimo zúžení tepny

Praze chybí na krajích velká, záchytná parkoviště, napojená na metro či jinou dopravu. Ví se to léta, tím to hasne. Kde je třeba u stanice metra Veleslavín parkoviště? No... všude a nikde. Stejně tak chybí pruhy pro přednostní jízdu autobusů. Nejen to, pokud už někde jsou, často je osobáky v klidu ucpou a policajt nikde. Takže ty pruhy ztrácejí smysl.

Chybějí skutečné cyklostezky a cyklopruhy, nejen malůvky na ulici, které často odnes čas (jako u Hradu). Nerozšiřují se pěší zóny, ani zóny, kde se nesmí parkovat, pokud tam nebydlíte. A samozřejmě, to zase ví každý, chybí vnější objízdné okruhy, obchvaty a radiály. O tom se hodně píše a mluví. Hodně píše a mluví.

Postup Prahy je postavený na hlavu. Nejdřív se udělá kus tunelu ve městě, pak se bude dobudovávat objezdová trasa. Nesmysl všech nesmyslů.

Co naopak smysl nepochybně má? Omezovat auta, bránit jim ve vjezdu do centra, uzavírat pro ně celé oblasti (s výjimkou lidí, kteří v nich žijí samozřejmě). Podívejte se na nábřeží Vltavy v okolí Národního divadla: auta, auta, auta, věčné zácpy, nekonečný smrad. A pod tím smutná řeka.

Cíl Blanky je dnes v podstatě jediný: dostat do města víc vozů. Tunel je přitahuje jak lampa můry. Na co Prahu objíždět, když to můžu vzít Blankou? Že pak budete u Vypichu stát dvacet minut, to se holt nedá nic dělat. Že se tam pěšáci dusí, to nikoho nezajímá. Že na zelenou na přechodu čekají věčnost, nevadí, mají se vézt auťákem.

Blanka je bypass, který operatér omylem udělal mimo zúžení tepny. Rozšířil ji tam, kde to nebylo nejnutnější. Řidiči, kteří jezdí do práce autem, souhlasí, že je Blanka nedotažená: měla prý vést až na kraj města na obou stranách. Jistě, bylo by to lepší - pro ně. Ale do města, do centra, do Dejvic, Holešovic, Břevnova, na Smíchov by jelo ještě víc aut.

A to je špatně. Praha potřebuje méně aut. Ne víc. Víc pěších zón, zeleně, vodních ploch, víc stromů. Obyvatele, kteří se ze čtyřkoláků zase změní ve dvounožce. Blanka je omyl. Chyba. Nejen tunel za 43 miliard. Česká metropole zůstává hloupě nemoderním městem.

 

Právě se děje

Další zprávy