reklama
 
 

Češi sáhli v supermarketu po akční nabídce, volby přepsaly politickou mapu

21. 10. 2017 16:20
Voliči se v čase prosperity odvážili experimentovat.

Volby 2017 podle průběžných výsledků přepsaly politickou mapu republiky způsobem, jaký v samostatné České republice nemá obdoby. Dělení na pravici a levici ztratilo v očích většiny voličů význam. Úspěch slavily nové strany. Dvě z nich - dominantní vítěz ANO Andreje Babiše a Okamurova SPD - stojí a padají s osobami svých předsedů, šéfů, lídrů.

Babiš a Okamura symbolizují "supermarketizaci" voleb. Dramaticky přibylo voličů, kterým málo záleží na ideovém zakotvení politiky. Hlavní je pro ně obal, reprezentovaný silným vůdcem. Ten prodává.         

Ačkoli Česká republika podle všech možných měřítek prosperuje, jednoznačným vítězem se stalo protestní hnutí ANO. Vždyť sama zkratka původně znamenala "Akci nespokojených občanů." Přestože bylo skoro čtyři roky ve vládě, ANO se podařilo vytvořit dojem, že je tím správným novým koštětem a nositelem změny.

Volby byly do značné míry referendem o Andreji Babišovi. A Babiš, navzdory tomu, že je obviněn z trestného činu, vyhrál. Rekordním rozdílem! Střet zájmů a nebezpečí koncentrace politické, ekonomické a mediální moci, na které vytrvale upozorňovali někteří politici a některá média, to všechno hrálo jen vedlejší roli.

Babišovi se podařilo zmobilizovat voliče proti takzvaným tradičním stranám a ve jménu změny s velkým Z - a z téhle náklady nakonec těžil jak Okamura, tak Piráti. Ti zúročili svou vitální a dobře zacílenou volební kampaň.

Z "tradičních stran" uspěla nejlépe ODS, pravicoví voliči dali přednost její euroskepsi před evropanstvím TOP 09.

Vládní sociální demokracie naopak nenašla ani lídra, ani správný směr volební kampaně, a propadla se tam, kde byla před ní ODS. Obětí volby netradičních stran se stala i KSČM, míří k nejhoršímu výsledku v polistopadové historii. V ČSSD, TOP 09 ale po letech i v KSČM se dají čekat personální změny.

Výsledky působí dojmem, že čeští voliči se v čase prosperity odvážili experimentovat. Faktický stav: zemi není třeba vyvádět z bažin, máme se dobře. Proto se zřejmě ke slovu dostaly povrchnější motivy, dovedně nastolované účinnou volební kampaní úspěšných.

Tedy: Mít se pořád stejně dobře, nebo líp. To je poselství Andreje Babiše. A ubránit to, jak se máme dobře, před "hrozbami" jako je islám, nemakačenkové, Brusel a sluníčkáři. To je poselství Tomia Okamury, vydatně sycené řadou jiných stran a politiků. Kteří tak přikulovali Okamurově kampani.

Rekordní úspěch extrémního populisty - dosud dostali nejvíc Sládkovi republikáni v roce 1996, 8 procent - je nejhorší zprávou voleb.

autor: Jan Lipold | 21. 10. 2017 16:20

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama