reklama
 
 

Cestovka a oškubaní zákazníci: Obchodní inspekce je platná jak mrtvému lístek do opery

6. 4. 2016
Cestovka Diamond travel zkrachovala. O náhradu škody se hlásí skoro sto věřitelů. Vinu nese i liknavá Česká obchodní inspekce.

Vícekrát jsem psal o cestovní kanceláři Diamond travel s.r.o. Klient Ladislav Polák si u ní zaplatil okružní plavbu Krásy západního Středomoří. Ve smlouvě měl dopravu do Itálie autobusem. Má nemocné srdce, létat nechce. Cestovka však dopravu do Janova bez dohody se zákazníkem změnila na letadlo. On od smlouvy odstoupil.

Diamond travel (DT) mu však cenu zájezdu, sedmdesát tisíc, nevrátila. Žaloval ji. Soud vyhrál. Zástupce žalované cestovky se k jednání nedostavil. Poté se Diamond travel odvolala, jenže nezaplatila soudní poplatek. Proto 17. prosince 2015 soud odvolací řízení zastavil. Rozsudek nabyl právní moci. Cestovka však dodnes nezaplatila.

Klient Polák podal návrh na exekuci, ta byla povolena, jenomže mezitím, letos 23. února, Městský soud v Praze zahájil insolvenční řízení proti DT. Můžeme tedy říci: soudy v této věci fungovaly. Do insolvenčního řízení s DT se ke konci března přihlásilo 97 věřitelů!

Po zjištění úpadku a prohlášení konkurzu soudem nastupuje insolvenční správce, jehož úkolem je uspokojit věřitele. Pokud je ovšem z čeho. Pohledávek mohlo být podstatně méně, kdyby fungovala Česká obchodní inspekce (ČOI). Ta selhala na celé čáře. U věřitelů jde většinou o pohledávky nad 50 tisíc. (Podle jedné klientky DT v době, kdy se o zaplacení hlásilo 39 věřitelů, suma, kterou žádali, činila 3 181 522 korun.)

Role ČOI v případu stojí za pozornost. Okradený Ladislav Polák se na ni opakovaně obracel. Žádal, aby konala. Dlouho marně. Když se konečně rozhoupala, bylo pozdě.

Poprvé se na ČOI obrátil v dubnu 2015. V květnu podání doplnil. Dostalo se mu odpovědi, že se jedná o „soukromoprávní vztah“, do něhož ČOI nemůže zasahovat. V tu dobu už bylo možné na serveru Hodnocenicestovek.cz nalézt celou řadu stížností na jednání Diamond travel.

V květnu 2015 Ladislav Polák ČOI upozornil, že jde o „klamavou obchodní praktiku“ a že vůbec nežádá, aby inspekce zasahovala do soukromoprávního vztahu. Sám přece podal žalobu, takže soukromoprávní vztah bude řešit soud. Upozornil ČOI, že „by měla vyvozovat odpovědnost za správní delikty a postihovat nekalé obchodní praktiky“.

Výmluvy místo obrany klientů

Naiva by čekal, že obchodní inspekce ihned rozjede kontrolu. Šeredně by se mýlil. Inspekce Polákovi oznámila, že jeho dopis považuje za stížnost proti nevhodnému chování úředních osob či proti postupu úředního orgánu. Proto ji postoupila řediteli ČOI k přímému vyřízení.

Chápete? Místo aby si inspektoři přečetli desítky jmenovitých stížností na Hodnocenicestovek.cz, raději nakrmili úředního šimla. Bránili nikoli zákazníky, nýbrž sebe. Polák ovšem ČOI v červnu upozornil, že nešlo o stížnost, nýbrž o žádost, aby něco dělala („o prostředek proti nečinnosti podle paragrafu 80 správního řádu“).

Dostal opět odpověď typu „my o voze, ty o koze“. Ředitel inspekce napsal, že ČOI není oprávněna zasahovat do smluvních závazků. Tentokrát už ovšem, zázrak, dodal, že inspekce v DT zahájí kontrolu. V červenci dostal Polák dopis, že se kontrola zaměří na ochranu spotřebitele. Krásné!

Od začátku kontroly ČOI Polákovi neposlala žádnou zprávu, co dělá, s jakým výsledkem. Diamond travel jednala mazaně: přerušila činnost jako cestovní kancelář, takže řízení ČOI šlo do ztracena. Poté DT zahájila činnost jako cestovní agentura Diamond travel. Přemalovali štít a jeli dál.

Dopisy Poláka na obchodní inspekci měly jediný cíl: zastavit nekalé obchodní praktiky, donutit obchodní inspekci, aby nenechala problém bobtnat, narůstat.

ČOI zareagovala pozdě, neochotně, bez zájmu. Nechala DT pokračovat, ač bylo jasné, co se děje. Vše, co následovalo po podání klienta Poláka, jde na vrub této instituce, veškerá škoda napáchaná na klientech DT.

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Odebírejte zprávy Aktuálně.cz přes aplikaci WhatsApp

Nepoužíváte WhatsApp? Zjistěte více >>

Inspekce měla konat hned po prvním podnětu. Měla si ověřit, že se nejedná o jednoho nespokojeného klienta, ale o desítky lidí. Místo toho se vymlouvala na „soukromoprávní vztahy“. Měla zjistit, zda DT plní či neplní závazky.

Počet přihlášených do insolvence je vysoký, proto můžeme mluvit o nekalých praktikách. U DT jde totiž o systémovou záležitost, spočívající v předstírání, že dodrží své smluvní závazky. Nejednalo se o výjimečné selhání, nýbrž zřejmě o systematické jednání, které postihlo větší počet klientů cestovní kanceláře.

Obchodní inspekce se vymlouvala mimo jiné na to, že nemůže brát jako důkaz informace z internetu. Na Honocenicestovek.cz ovšem najdete stížnosti podepsané, ČOI se mohla na rozhořčené klienty obrátit, ověřit si jejich informace přímo, ne se na to vykašlat a hledat výmluvy.

Místo aby bránila zákazníky, chovala se jako „státní orgán – korespondent“. Mezitím cestovka zkrachovala a poškození se peněz dost možná nedočkají. ČOI byla zákazníkům platná jak mrtvému lístek do opery.

autor: Martin Fendrych | 6. 4. 2016

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama