reklama
 
 

Cestovka a zákazník jako předmět vhodný k oškubání, díl III. K soudu se nechodí

5. 10. 2015 8:00
Spor klienta s cestovkou Diamond travel, která nedodržela smlouvu: obvodní soud jednal překvapivě rychle.

Psal jsem dvakrát o cestovní kanceláři Diamond travel s.r.o. Jak si u ní klient zaplatil okružní plavbu Krásy západního Středomoří na začátku dubna za 70 tisíc. Součástí cestovní smlouvy byla také doprava autobusem z Prahy do Janova a zpět. Cestovatel má nemocné srdce, létat nechce a plně mu vyhovuje doprava po silnici.

Potíž nastala, když pouhé tři dny před odjezdem cestovka jednostranně, bez dohody se zákazníkem, dopravu změnila z autobusu na letadlo. Zvolila tedy prostředek, který klient z velmi rozumných důvodů odmítá. Navíc měl cestou zpátky strávit mnoho hodin na letišti v Miláně. Od smlouvy proto odstoupil.

Také následující jednání cestovní kanceláře zaráží; peníze klientovi dodnes nevrátila. Proč? Diamond travel to podala tak, že si zákazník postavil hlavu a odmítl odjet. Letadlo místo autobusu bylo dokonce vydáváno za „benefit“...

Když cestovka nevracela peníze, klient ji, celkem logicky, nejde o stovku, ale o 70 tisíc korun, zažaloval u Obvodního soudu pro Prahu 1. Žalobu odeslal 12. května a již 17. září se dočkal rozsudku. Což je rychlost u tuzemských soudů dosti nebývalá. Kéž by to tak v podobně jednoduchých případech chodilo vždycky.

Soud se nakonec podstatou věci, tedy porušením smlouvy a jejím následným vypovězením ze strany klienta, nezabýval. Vydal totiž rozsudek pro zmeškání. Ten je vydán tehdy, pokud se strana nedostaví k soudu „bez důvodné a včasné omluvy“, jak určuje občanský soudní řád. V reálu to proběhlo tak, že zástupce žalované cestovky k soudu nepřišel. Požádal o odročení „z důvodu své zahraniční cesty“. Jenomže onen „důvod“ soudu nedoložil.

Cestovka Diamond travel je podle soudu povinna zaplatit cenu zájezdu plus úrok ve výši 8,05 procenta ročně od 22. dubna až do dne zaplacení. Navíc musí žalobci uhradit náklady řízení ve výši přes 20 tisíc korun.

Ani svědek se nedostavil

Dalo by se říci, že Diamond travel se k soudu zachovala velmi podobně jako k žalujícímu klientovi - prostě se na něj vykašlala. Jako pozoruhodný se jeví ještě jiný fakt. K soudu se nedostavil ani předvolaný svědek Ing. Daniel Novák. Ten s klientem po odstoupení od smlouvy písemně komunikoval, proto byl předvolán.

Pokud rozsudek nabude právní moci (Diamond travel se neodvolá), je otázkou, zda oněch zhruba 90 tisíc korun zaplatí. Mezitím na webu hodnocenicestovek.cz přibývají negativní reakce jejích klientů. Jedna za všechny od Michala Soukala z 25. září.

„Dobrý den, bohužel se též stavím do řady hrubě, ale hrubě nespokojených klientů s CK Diamond Travel! Zájezd do Středomoří, plánovaný na září 2015, byl z naší strany v květnu zarezervován, v červnu celý zaplacen a osobně jsem v cestovní kanceláři v červnu odevzdal smlouvu! Po několika telefonátech bylo prý (vše) v pořádku, zajistili jsme si tedy v práci dovolenou a dětem ve škole uvolnění z výuky.

Vše se vám bude zdát v pohodě až do doby, kdy ani 5 (dní) před odplutím v ruce nemáte voucher! Tak zavoláte do cestovky, a tam vám prostě řeknou: Bohužel, stalo se nedopatření, rezervaci jsme nějak zapomněli zajistit! Nabízíme vám ale neobsazený zájezd jinam a jindy, což znamená v listopadu! - Ne, díky, s dětmi na loď do Středozemí v listopadu fakt nechci!“

Pan Soukal nabízí svoji teorii: cestovka naláká plno klientů na zájezd v akci Děti zdarma! Vytáhne z rodičů peníze za zájezd, ale když se má odjet, „nejedete nikam, přece nebude doplácet na nějaké děti!“ Tento nespokojený zákazník dodává, že i když vám poté pošlou k vyplnění dobropis o vrácení peněz, nemáte vyhráno, „vůbec je nezajímá, že vám dluží peníze! Opravdu zvažte, zda s Diamond Travel odjet, a pokud chcete s dětmi, tak to 100x zvažte!“

Lhostejnost a neochota „čoiky“

Podle hodnocenicestovek.cz existuje podobných případů s touto cestovkou víc. Je divné, že to může bez problémů pokračovat. Připomeňme, že Diamond travel žaloval hodnocenicestovek.cz u Městského soudu v Praze. „Jména údajných klientů tam jsou vymyšlená, nebo slouží jako nástroj vydírání“, napsala mi Renata Jelínková z Diamond travel. Nebyla však soudu schopna doložit, „jaké konkrétní lživé informace zveřejněné žalovanou poškozují dobré jméno žalobkyně a jeho jednatelky a kde konkrétně byly příspěvky zveřejněny a jsou-li přístupné i nadále“. Žaloba byla odmítnuta.

Zvenčí to vypadá jako systém zdržovací taktiky. Cestovka podá žalobu na kritický web, tím získá jakýsi „odklad“, může se tím ohánět (jako to učinila při komunikaci s Aktuálně.cz). Ještě chvíli to vypadá, že by vše mohlo být v pořádku. Podobně v případě zde zmíněného klienta: soudu nelze zabránit, ale aspoň se nedostaví a nedoloží svou omluvu. Všecko jede dál.

Narážíme tu na selhání státu. Jak jsem psal minule, klient již letos v dubnu předal České obchodní inspekci (ČOI) stížnost na Diamond travel. Následovala nikoli kontrola cestovky, ale tahanice a ping pong mezi klientem a ČOI, obrátit se musel až na ústředního ředitele Mojmíra Bezecného a dodnes, takřka po půl roce, nedostal jasné informace, jak bude s cestovkou naloženo. I to je možná důvod, proč stížnosti na webu hodnocenicestovek.cz přibývají.

Rychlé jednání soudkyně Jany Červinkové z Obvodního soudu pro Prahu 1 dává jistou naději. Nevrací vám Diamond travel peníze? Porušil smlouvu jako v případě klienta, který chtěl vidět Krásy západního Středomoří? Má smysl se soudit. Nemusí se to táhnout roky, nemusí vás to umořit, může to jít rychle.

Naopak jednání ČOI, rychlost a „ochota“ či „zájem“, s nimiž věc řeší, to se zdá nepochopitelné. Naprostá lhostejnost.

autor: Martin Fendrych | 5. 10. 2015 8:00

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama