Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
16. 12. 2011 16:00

Důvěra Čechů v pivo stoupá, ukázal průzkum. I ta vaše?

34 procent lidí si myslí, že pivo je teď lepší než před deseti lety, zjistilo CVVM
U černého vola, 80. léta.
U černého vola, 80. léta. | Foto: Stanislav Tůma

Průzkumníkům veřejného mínění se konečně podařilo narazit na něco, o čem Češi soudí, že se to zlepšilo. Ano, je to pivo.

Zatímco důvěra ve vládu, spokojenost se stavem vlastní peněženky a nálada obyvatelstva vůbec soustavně klesají, o pivu respondenti hovoří s uznáním.

CVVM zjistilo, že pouze 8 procent Čechů si myslí, že se pivo za posledních deset let zhoršilo. Naopak plných 34 procent soudí, že pivo je lepší, než bývalo. (V tom je započítán i názor těch, kdo pivo nepijí. Ve vzorku konzumentů by to bylo ještě víc než 34 procent.)

Co vy na to?!
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Co vy na to?!

"Před 30 lety bylo v Československu méně než 100 pivovarů, všechny vařily pivo víceméně stejného typu - desítku, dvanáctku, někde černé - a pít se z toho dala tak sotva polovina. Výhodou zase bylo, že většina hospod měla vzduchové kompresory, používání CO2 a dalších inertních plynů přišlo až mnohem později. Takto čepované pivo se sice rychleji kazilo, ale bylo chutnější."
Čtenář Petr Zenkl v diskusi na Facebooku.

Výsledky průzkumu poněkud relativizuje skutečnost, že se ho zúčastnilo 984 dotázaných starších 18 let, tedy i ti, kteří byli před deseti lety hluboko v povinné školní docházce.

Takže, pivo se zlepšilo. Znamená to snad, že se krušovický pivovar se svojí reklamou „chutná jako tenkrát" krutě zmýlil?

Zřejmě nikoli. Slovo „tenkrát" zjevně nemíří deset, ani dvacet let nazpátek. Ale do doby, kdy pivo chutnalo tak, … jak si už asi dneska nikdo nepamatuje. Takže se to ani nedá změřit v průzkumech veřejného mínění.

Co se naopak dá porovnat velmi dobře, je rozsah nabídky, tedy pivních titulů. A tady vidí zlepšení plných 72 procent lidí. Není divu - před deseti lety, kdy trh drtily velké značky, střední pivovary se potácely nad propastí a malé téměř neexistovaly, byl výběr neporovnatelně slabší. A kvůli takzvané modernizaci, spojené s co nejúspornějšími výrobními postupy, se ve velkém začalo vařit europivo. Znalci opovrhované.

Kdežto teď máte v každém větším městě minipivovar, třeba v Litoměřicích otevřely letos hned dva. Nové a vzkříšené značky přibývají před očima. A i velké pivovary, režírované nadnárodními koncerny, se přizpůsobují poptávce po speciálech.

Češi jsou prostě bystří. 28 procent dotázaných dokonce usoudilo, že za posledních deset let pivo zvýšilo svou společenskou prestiž.

A jak to vidíte vy? Chutná vám? Jakou značku pijete a jaké se vyhýbáte? Kdo je vaším favoritem? Své názory a zkušenosti můžete psát do diskuse pod článkem nebo na redakční e-mail [email protected].

"Úplně nejvíc mě pobaví, když někoho lákám do známé hospůdky na lokální pivo a on mi řekne: Tam nemaj Gambáče? Tak to tam nejdu." Tereza Rydlová v diskusi na Facebooku.

"Spíš je vedle těch fakt mizernejch druhů k sehnání i víc těch kvalitních."
Jiří Kratochvíl na Facebooku.

 

Právě se děje

Další zprávy