Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
25. 6. 2014 18:50

Česko jako čebol a co bude s tím naším Detroitem dál

Notorická závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu nemohla být demonstrována lépe.
Zatím se úspěšně řítíme vpřed.
Zatím se úspěšně řítíme vpřed. | Foto: Lukáš Drštička

Slovo "čebol" znamená "velký korejský výrobní konglomerát", ale zní to také jako nějaká česká zkratka. Takže změnit naši zem na jeden velký čebol by vlastně bylo docela příhodné. Nedivte se, pokud máte ze zpráv pocit, že se to děje.

Korejská pneumatiková firma Nexen podepsala s vládou smlouvu o nové továrně u Žatce. Bude to velké: Nexen plánuje investovat až 23 miliard korun, vláda poskytne investiční pobídky až 3,8 miliardy. Bude z toho nejméně tisíc, možná i dva tisíce pracovních míst.

Ten samý den ostravští zastupitelé oznámili, že Hyundai chce v Mošnově postavit továrnu na světlomety. Nejméně devět set pracovních míst.

Jen zapřisáhlý škarohlíd by se s vidinou příslibu roztočených kol hospodářství neradoval. Nebo ne? Ano, ale s mírou. Takže až tak ne.

Notorická závislost české ekonomiky na automobilovém průmyslu nemohla být demonstrována lépe. Je to něco jako potravní řetězec: pokud ubude jeden zdroj obživy, řekněme hmyz, dostanou se do úzkých i ještěrky. A po ještěrkách živočichové, kteří se živí ještěrkami. Zákony přírody.

Přeneseno na byznys a zaměstnanost: jakmile se nasytí evropská poptávka po automobilech, začnou mít problémy nejen továrny na auta, ale pochopitelně i továrny na pneumatiky a světlomety. Ukáže se, že ekonomika je málo odolná, tak jako smrková monokultura vydrží nápor větru hůř než smíšený les.

To vše umocněno tím, kolik strategických autoinvestic je v rukou korejských firem. Samozřejmě je nemůžeme hned podezírat z nějakého národního kartelu, jsou to globální korporace, ale pořád „jedné krve“, takže jisté „jednání ve shodě“ se u nich předpokládat dá. A společná korejská kultura čebolů také není zanedbatelná.

Až jednou – nepřivoláváme je, to je prostě zákonité – uhodí horší časy a Korejci oznámí škrty, propouštění, nebo to tu dokonce budou chtít zavřít, nezbude nějaké příští vládě nic jiného, než se je pokoušet uprosit dalšími pobídkami a dalšími miliardami. Jen aby odvrátila velký průšvih. Pokud se tedy do té doby nezmění průmysl na smíšený les, čemuž zatím mnoho nenasvědčuje.

Na druhou stranu, přibývající automobilové a na automobily navázané investice fungují i jako brzdy – kdyby chtěli investoři odejít jinam, za novými trhy a levnější pracovní silou, budou muset kalkulovat čím dál tím vyšší náklady s tím spojené. Bude to komplikovanější, i oni budou vázáni.

Korea se stala třetím největším zahraničním investorem na našem území. Přijde čas, kdy se Česko a čebol místo objímání popadnou pod krkem?

 

Právě se děje

Další zprávy