Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
23. 5. 2016 11:05

Oslavovat dálnice jako šťastnou budoucnost je naivní

ODS má volební tahák: zákaz předjíždění se kamionů. Pohodlné ježdění po dálnicích je ale slib z říše utopie.
Kamiony je třeba omezovat, nejen jim přistavovat další pruhy.
Kamiony je třeba omezovat, nejen jim přistavovat další pruhy. | Foto: Scania

Občanská demokratická strana představila svůj program Moderní a bezpečná doprava. Tahákem, skrze který ho prodává veřejnosti, je zákaz vzájemného předjíždění se kamionů na dálnicích, které mají dva pruhy.

"Pospícháte na cestě do práce, ale co 5 minut, to čekáte, než se předjedou dva kamiony. Takový stav nám ale nevyhovuje!" oslovuje strana voliče na svém facebookovém profilu.

To jistě není příjemná situace a těžko tvrdit, že takový stav by nezasloužil nápravu. Pozoruhodné je, že si ODS svou cílovou skupinu představuje jako ty, kdo jezdí autem do práce po dálnici. Automobil - dálnice - zaměstnání (a zpět). To je pro ni status quo, se kterým pracuje a který je jakoby nevyhnutelný, typický.

Jistěže lidé s takovým životním režimem budou existovat vždycky a nemá moc smysl řešit, kolik je mezi nimi manažerů ze satelitních městeček nebo zedníků pendlujících s partou na stavbu. Nebo politiků. Na neukázněné řidiče kamionů a ucpané dálnice se nadává a bude nadávat.

Žádné technické řešení, jako je zákaz předjíždění kamionů, situaci dlouhodobě nezlepší, natož nevyřeší. Ani tupé "dálnice, dálnice, dálnice" z billboardů. Ano, kdo bydlí v bytě bez teplé vody (respektive nemá v dosahu dálnici), ten by byl rád, kdyby mu ji tam zavedli (postavili nebo rozšířili dálnici). Přál by si "lepší, pohodlnější život". Ale komfort nových a širších dálnic je - na rozdíl od teplé vody - sporný.

Stačí zůstat u kamionů. Dálnice se z valné části budují právě kvůli nim, aby se měly kam vejít a netýraly obce. Ale Česko má zároveň v jistém ohledu štěstí, že jeho dálniční síť je zatím tak potrhaná. Kdyby vypadala alespoň částečně jako v Německu, můžeme si vsadit na to, že tranzit kamionů rapidně stoupne. Z výhodné geografické polohy ve středu Evropy nás nikdo neodnese.

A budeme tam, kde jsme byli. Ze tří pruhů bude potřeba udělat čtyři. Dálnic bude pořád málo. Přibydou další velkosklady a logistické terminály. A tak dále. Život zabírá čím dál víc místa a mění se v dějiny překážení.

Externality, vnější náklady "pohodlných" dálnic jsou značné. Ne že by se dálnice neměly stavět a rozšiřovat, ale oslavovat to jako šťastnou budoucnost je naivní.

Politici by neměli vzbuzovat plané naděje. Dálnice nejsou spása a jezdit po nich den co den pohodlně do práce je utopie. Naopak, politici by měli působit tak, aby lidé do práce po dálnici pokud možno jezdit vůbec nemuseli, například proto, že mají práci poblíž (nebo přímo doma), že se jim to hrubě nevyplatí, nebo že nabídka veřejné dopravy je atraktivnější.

Kromě toho, zákaz předjíždění se kamionů není dobrý nápad ani po věcné stránce. Na vytíženějších trasách by z pravého pruhu udělal dlouhatánskou, pomalu se šinoucí kolonu. (Dostavba třetích pruhů, to je na desetiletí.) Problém se dá přece - a lépe - řešit příslušnou dopravní značkou, jak se ostatně na řadě míst děje. Pravidla existují, jde o to je vymáhat a dodržovat. Plošný zákaz by mimochodem narazil na úplně stejnou překážku.

ODS s oblibou kritizuje "socialistický virus zákazů". Nenakazila se jím sama?

 

Právě se děje

Další zprávy