reklama
 

Hidžáb od Nike, černoch v teplákách z Lidlu. Muslimobijci nevědí, kam dřív skočit

9. 3. 12:15

Nechceme, aby někdo "vychovával" nás. To nám vadí. Výchovu "těch druhých" naopak požadujeme. I od výrobců sportovních potřeb, glosuje Jan Moláček.

Hidžáb made in Nike. Hidžáb made in Nike. | Foto: Reuters

Výrobce sportovního oblečení Nike zařadil do své nabídky sportovní hidžáb. Před pár lety by to byla zpráva z kategorie, které se v českých newsroomech svého času říkalo "lyžující veverky" - kuriozita, nad kterou pobaveně zakroutíme hlavou.

Dnes se takový frontální útok na západní hodnoty samozřejmě neobejde bez bouřlivých reakcí těch, kdo se (mylně) pokládají za jejich obránce.

A ty jsou zajímavé, byť jen z jednoho jediného důvodu - naši čeští muslimobijci se totiž v tomto případě rozhodli pro zcela opačný postoj než před nedávnem v podobně zásadní civilizační katastrofě představované fotkou černocha v teplákách v reklamním letáku řetězce Lidl.

Případ Lidl: Nejsme rasisti, chraň bůh! Tolerantní až za hrob. Ale černoch, to už je na nás fakt moc

Případ Lidl: Nejsme rasisti, chraň bůh! Tolerantní až za hrob. Ale černoch, to už je na nás fakt moc

Jak by lid Lidlu reagoval na modela Vietnamce? Nebo na modela Číňana? Asi nijak. Jak na modela Roma? To by proběhlo podobně jako s černochem.

číst dále

Společnost Nike v souvislosti s hidžábem čelí lidovému hněvu za to, že jí "jde jen o byznys", že udělá "za prachy cokoliv".

Řetězci Lidl vyčítal stejný segment společnosti přesný opak. A sice že se nás snaží "převychovat k multikulti" místo toho, aby si hleděl svého, staral se o svůj byznys a prodával nám rohlíky a salám v akci.

Podle čeho se opinion makeři našeho "antiislámského hnutí" rozhodují, jakou reakci zvolit, vědí asi jen oni sami. Možná je budou pravidelně střídat. V rámci zmatení nepřítele.

Pravděpodobnější vysvětlení je toto: nechceme, aby někdo "vychovával" nás. To nám vadí. Výchovu "těch druhých" naopak požadujeme. I od výrobců sportovních potřeb, kteří by zřejmě měli působit na muslimky, aby se hidžábu (a nejlépe i své víry, samozřejmě) zřekly.

Samozřejmě že Lidlu i Nike jde o byznys, žádné spiknutí ani nic nepochopitelného v jejich krocích není. Nike udělá se sportovním hidžábem dobrý obchod v muslimských zemích - dvoumiliardový trh není k zahození - a nádavkem se dostane do médií na celém světě. A ještě získá image progresivní a otevřené značky, která kašle na západní stereotypy. To vše zadarmo. Kdybych u Nike rozhodoval, řekl bych na tento projekt: Just do it!

Pokud jde o Lidl, tam asi spíš jen nikoho ani ve snu nenapadlo, že by mohl černý model v teplákové soupravě někoho pobouřit. Ale když se tak stalo, dokázalo firemní PR pseudokauzu dokonale zužitkovat. Diskontní řetězec na špici boje proti rasismu - za to nejspíš Lidlu jeho odpůrci odpustí i nějaký ten pokácený strom.

Mimochodem, ty hidžáby by měla zvážit FIFA. Pro fotbalisty a povinně. Stejně mám už teď pocit, že mužský fotbal nenápadně metamorfoval v soutěž kadeřnických salónů.

autor: Jan Moláček

 
reklama
reklama
reklama