Milan Kruml | Komentáře
11. 7. 2011 17:30

Jak vyměnit padesát milionů za osm miliard. NoW

Mediální mogul Murdoch nevybruslí z kauzy britského bulváru tak snadno, jak se zdálo

Mediální analytik Milan Kruml pro Aktuálně.cz komentuje aféru kolem bulvárního týdeníku News of the World, který po skandálu s odposlechy vyšel v neděli naposledy. 

Foto: Aktuálně.cz

Zdálo se, že v kauze News of the World půjde především o etické normy, které by měla média dodržovat. Některé britské noviny se dokonce obávaly, že bude následovat zpřísnění zákonů a tudíž i omezení investigativní práce žurnalistů. Ve skutečnosti se ale v Británii debata o přesnějším vymezení pravidel hry utlumila hned na začátku. Protože se ukázalo, že podstatnější jsou v tomto případě peníze. Obrovské peníze. A tam, kde jde o závratné sumy v řádu miliard, nemohou být stranou politici. I o ně se začalo hrát. V sázce není nic menšího, než vážný spor v britské koaliční vládě.

Americký mediální magnát australského původu Rupert Murdoch má před sebou těžký týden. Původně si to představoval jinak a neměl to vůbec špatně vymyšlené. Ještě před několika dny se totiž zdálo, že ze skandálu kolem odposlechů používaných novináři jeho britského týdeníku The News of The World (NoW) vyjde sice se ztrátou, ale nijak bolestivou. Hojivou náplast mělo poskytnout svolení regulačních úřadů a parlamentu s plným převzetím systému placené televize BSkyB.

Takovým jednoduchým počtům rozumí každý. Zmíněný nedělník měl obrat 50 milionů liber. To je sice hezká suma, ale vysílací společnost BSkyB má obrat osm miliard liber a z nich generuje miliardu zisku. Z News of the World se vytvořil obětní beránek, našli se viníci (samozřejmě nikoli ve vysokém managementu) a za čas zřejmě většina novinářů (kromě těch, kteří půjdou před soud) dostane stejná místa v nově vzniklé nedělní verzi deníku The Sun, který rovněž patří Murdochově společnosti News International.

Poslední vydání. Redakce NoW je přesvědčena, že se stala obětním beránkem vyšších zájmů.
Poslední vydání. Redakce NoW je přesvědčena, že se stala obětním beránkem vyšších zájmů. | Foto: Reuters

Co se pokazilo? Prvním problémem je, že Scotland Yard se pustil do celé kauzy velmi usilovně a do pondělí 11. července vyšetřuje devět novinářů a tři podplacené policisty. K výslechu jsou ale pozváni i někteří vysocí manažeři News International, včetně její ředitelky (někdejší šéfredaktorky NoW) Rebeky Brooksové. Andy Coulson, šéfredaktor nedělníku v době provádění odposlechů (a někdejší mluvčí premiéra Davida Camerona) byl v pátek rovnou zatčen. To už nevypadá jen na pochybení jednotlivců, o němž vedení nevědělo.

Druhá potíž spočívá v postojích britských politiků. Až do soboty se zdálo, že se jich celá záležitost příliš netýká. Neetické chování odsoudili, vyjádřili soucit s jeho oběťmi (některé i navštívili) a spokojenost s radikálním a rozhodným krokem NoW zavřít. Premiér Cameron ještě v pátek prohlašoval, že skandál nemá žádnou souvislost s převzetím BSkyB, což Rupert Murdoch musel nepochybně ocenit. V pondělí ale slyšel už zcela jiná slova. Nejprve se ozvali opoziční labouristé. Chtějí předložit parlamentu návrh, aby rozhodnutí o schválení prodeje BSkyB bylo učiněno až poté, co bude ukončeno policejní vyšetřování. Šéf strany Milliband navíc vyzval Murdocha, aby se plánů na převzetí televize vzdal.

Vládní liberální demokraté se postavili v tomto případě na stranu opozice - budou hlasovat pro jejich návrh, pokud konzervativci nezačnou jednat. "Podívejte se, jak to lidé vnímají, s jakým odporem reagují na tato odhalení. Zachovejte se tedy rozumně a slušně a znovu zvažte převzetí BSkyB," vzkázal Murdochovi Nick Clegg, předseda liberálů a místopředseda vlády. To vyvolalo u konzervativců paniku. Ministr kultury Jeremy Hunt oznámil, že požádá regulátora rozhlasového a televizního vysílání Ofcom o radu, a pak se rozhodne, zda vůbec bude návrh na převzetí připuštěn k projednávání v komisi pro hospodářskou soutěž.

Krátce poté, co skandál vypukl, jsme se dozvídali, že nějaké výzvy k bojkotu bulvárních listů nemají v Británii příliš šancí na úspěch. Asi ne, nicméně vliv na veřejné mínění i rozhodování politiků mají postoje organizací zastupující různé zájmové skupiny, a také názory finančníků.

Veterán Murdoch obvykle neprohrává. Tak uvidíme.
Veterán Murdoch obvykle neprohrává. Tak uvidíme. | Foto: Reuters

Jestliže anglikánská církev oznámila, že prodá akcie News International v hodnotě čtyř milionů liber, pokud Brooksová nebude odvolána, není to pro zmíněnou firmu nějaká velká hrozba. Ale posiluje to negativní obraz, který se o ní ve veřejnosti vytváří. A společnost s pověstí vyvrhele má poměrně dost ztíženou pozici pro vyjednávání s politiky, kteří třeba chtějí být zvoleni i v dalším období. Alespoň v Británii. Nepříjemný je pro News International postoj důležitých investorů, jako jsou hedgefond Davidson Kempner Advisers Inc. nebo Odey Asset Management, které v posledních dnech prodaly své podíly. Což může být signálem, že finanční svět možnému převzetí BSkyB Murdochem už nevěří. Jen pro pořádek - News International bude na placené televizi i tak skvěle vydělávat, protože vlastní 39,1 procenta akcií.

To všechno ale mohou být předčasné závěry. Rupert Murdoch už mnohokrát ukázal, že se nestal jedním z nejmocnějších lidí ve světových médiích proto, že v podobných situacích prohrával.

Ale zpátky k odposlechům a osudu NoW. V neděli vyšel naposledy v dvojnásobném nákladu než obvykle (5 milionů výtisků). Vyšetřování přináší další podrobnosti a zřejmě skončí soudem. V řadě zemí se média i veřejnost ptají, zda se něco podobného nemůže odhalit i u nich. Česká reakce v tomto směru patří k nejzábavnějším. U nás můžeme být klidní. Nikoli snad proto, že by praxe s odposlechy nebyla neetická. Ale je to prostě příliš drahé na to, aby si zdejší média mohla podobný způsob práce dovolit.

Milan Kruml je analytikem společnosti MPP

 

Právě se děje

před 30 minutami

Italští poslanci vyslovili důvěru vládě premiéra Conteho. Kabinet v úterý požádá o důvěru také druhou komoru Senát, kde ale nemá zaručenou většinu

Zdroj: ČTK
Další zprávy