Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
12. 12. 2011 19:40

Jízdenka Praha-Cokeville zase podraží. Hlavně zpáteční

4. nejlepší MHD v Evropě se jeví jako epicentrum kmotrů. Zdražit ji, to chce kuráž
Hledá se šéf Dopravního podniku. Zn. Nehraje golf v Dubaji (není podmínkou).
Hledá se šéf Dopravního podniku. Zn. Nehraje golf v Dubaji (není podmínkou). | Foto: Ludvík Hradilek

Ponížení Pražanů skrze Dopravní podnik a hromadnou dopravu nebere konce.

Poté, co se dozvěděli, že 17 haléři z každého lístku sponzorují „Cokeville Assets" z Panenských ostrovů, nalil jim novou koalicí a novým sebevědomím vyztužený primátor čistého vína. Bude se zdražovat. Totiž jízdné.

Nahlásit další zdražování po půl roce od toho minulého, to chce kuráž. Navíc v epoše Opencard a předražených tramvají z tichomořské Škodovky. Když se Dopravní podnik před očima cestujících vynořuje jako epicentrum kmotrů.

Tím pádem se sluší ještě jednou připomenout plakát, kterým primátorova strana vloni vábila chudáky důvěřivé voliče. Ta tramvaj vpravo je mimochodem právě jedna z těch made in Škoda, na které si město musí půjčit několik miliard.  

Foto: Jan Lipold

„4. nejlepší v Evropě" vyplynulo z testu Mezinárodní automobilové federace (sic!), který Prahu pochválil hlavně za „cenovou politiku".

Už tehdy se o tom dalo polemizovat, respektive dal se sestavit jiný žebříček podle jiných výpočtů. Teď už se nemá smysl přít, protože sebechvála se odkládá až do příští volební kampaně.

Primátor Svoboda, tak jako jeho zdražující předchůdci, zas a znovu opakuje, že zdražení nemá postihnout pražské abonenty (většině z nich město vnutilo Opencard), ale „návštěvníky Prahy" (kteří jezdí na lístky). Tento mýtus - a to je snad až příliš zdvořilý eufemismus - je třeba vyvrátit.

Ne, není to tak. Jednorázové jízdenky si necvakají jen cizinci, kterým se podařilo si je v řídké síti automatů zakoupit. Používá je 18 procent cestujících, tedy zhruba každý pátý. Komunita, na kterou chce radnice další zdražení hodit, je tedy podstatně početnější než „devizoví turisté". Stačí se rozhlédnout v metru.

Desetikilometrová cesta po městě autem teď cestujícího vyjde nastejno, jako devadesátiminutový lístek. Pokud počítáme benzín za 35 a nepočítáme poplatek za parkování.

To je samozřejmě špatná politika, zvlášť když pro auta žádná omezení kromě „kde zaparkovat" neexistují, a město pro ně zároveň staví metro - tunel Blanku.

Městské parkovací poplatky se nezdražovaly (kromě parkovišť P+R, paradoxně) už dlouho. Až, doufáme, dojde řada i na ně, pak se možná dozvíme, jak se jmenuje „Cokevile Assets" v případě parkovacích zón. Doufáme.

 

Právě se děje

Další zprávy