Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
4. 10. 2017 13:05

Kampaň 2017: Volič jako blb, bavit ho a strašit. Strana jako jogurt. Jde o všechno

Kampaň se soustředí nikoli na budování důvěry v kandidáta, ale především na snahu učinit protivníka maximálně nedůvěryhodným.
Petr Čtvrtníček natočil klip pro TOP 09, pro Miroslava Kalouska. Bez pušky to nejde.
Petr Čtvrtníček natočil klip pro TOP 09, pro Miroslava Kalouska. Bez pušky to nejde. | Foto: Martin Fendrych

Letošní kampaň frčí na plné obrátky, sledujeme televizní debaty, v ČT se pravidelně přetahuje deset lídrů, strany nás chtějí oslovit volebními klipy. Jejich úroveň je šílená: odstřižení od reality a potupné pohrdání voličem.

K debatám: jak se dotknou ekonomiky, divák je v háji. Sleduje tvrzení proti tvrzení, které nemá šanci ověřit. Příklad, debata v ČT o ekonomice, Miroslav Kalousek tvrdí, že EET míří na pět procent daňových úniků, zbylých 95 procent (ty velké) neřeší nikdo. Andrej Babiš tvrdí opak a hází miliardami, jež EET údajně přinesla. Kalousek opáčí, že jejím výsledkem je zavírání hospod a provozoven.

Kde najdete pravdu? Televize se k číslům v debatě nedokáže vyjádřit, tvrzení ztrácejí smysl. Jedni věří Babišovi, že EET zatím přinesla do rozpočtu tři miliardy, druzí Kalouskovi, že to je malér a po velkých zvířatech lovci nepasou. Smysl by mělo, kdyby divák ještě během debaty slyšel: toto je pravda, toto byla lež.

Pravdu může hledat později kupříkladu na serveru demagog.cz, který argumentuje a uvádí zdroje. Kolik lidí se tam podívá, kdo na to má čas? Navíc Andrej Babiš, který se zřejmě nejvíc cítí "ohrožen", spustil vlastní server mujdemagog.cz, kde věci podává po svém. Podtitul zní "Neuvěříte, co o mně řekli. A nic z toho není pravda". Když se na jednotlivé kapitoly podíváte, je vám jasné, že tvrzení "nic z toho není pravda" není pravda.

Kampaň se soustředí nikoli na budování důvěry v kandidáta, ale na snahu učinit protivníka maximálně nedůvěryhodným.

Klipy diváka vnímají coby lehce přiblblé dítě. Jako dokonalá ukázka poslouží klip Babiše, ve kterém vystupuje s postavou, jež má nasazenu piktogramickou hlavu a říká "bla bla, bla bla". Pak se objeví Babiš a povídá: "Vy mu rozumíte? Já ani slovo. Blábolení jsem od tradičních politiků slyšel spoustu, nic jinýho totiž neumí."

Ještě větší bezpečí v nejbezpečnější zemi

Postava se objeví znovu jako voják se samopalem a Babiš říká: "Nikdy nepřestanu bojovat za větší bezpečí!"

Klip oproštěný od jakékoli vize, adresovaný někam do školky, urážlivý vůči politickým soupeřům, kteří jen blábolí, zatímco jedině Babiš mluví jasně, i když nic neříká. Představme si, že je po volbách a šéf ANO, jehož dejme tomu Miloš Zeman jmenuje premiérem, jde vyjednávat koalici. Začne větou "nic jiného neumíte než blábolit"?

Mimo je věta o boji za větší bezpečí. Jaké bezpečí? Koho bezpečí? Babiš někde bojuje? Pokud jde o bezpečnostní složky, ví se především o jeho kontaktech s StB za minulého režimu, na Slovensku běží soudy, zda byl agentem StB. V jeho prospěch svědčí bývalí estébáci.

Jak dnes bojuje za vyšší bezpečí? Tím, že má ve vládě ministra obrany Martina Stropnického? Tím, že dáváme stále zoufale málo na obranu, mnohem méně, než jsme slíbili přispívat NATO?

Mediální experti mu asi poradili: zbraně táhnou, tak začne "chovancovat", objeví se vedle postavičky se samopalem. Česko ale patří mezi nejbezpečnější země na světě, "větší bezpečí" není místním palčivým problémem. Ale to je fuk.

Klip předsedy TOP 09 Miroslava Kalouska: opět klíčovou roli hraje puška. Herec Petr Čtvrtníček kouká na Kalouska a povídá: "Oni maj teď to nový heslo, prej neuhneme." Namíří na předsedu topky. Pod ním tlustý pán usoudí: "Jseš měkkej to zmáčknout." Čtvrtníček míří na Kalouska, zavolá "Mirku", ten se na něj podívá, Čtvrtníček vystřelí a řekne: "Ty vole, von neuhnul, přineste někdo mop."

Zbraň je namířena proti Kalouskovi, on neuhne. TOP 09 neuhne. Není jasné před čím, nejde o konkrétní sdělení, nýbrž o budování obrazu předsedy-hrdiny, který si stojí za svým.

Mirda frajer

Klip topky usiluje o to být vtipný. Jako by volby byly nějak vtipné, i když topka horem dolem tvrdí, že i letos jde už zase o všechno. Nevadí, základ je pobavit, ne přesvědčit, argumentovat. Co má cítit divák (jde o emoce)? "Jó, tak to je frajer, ten Mirda." Či: "Hele, oni fakt neuhnou!" Nebo je sdělení banálnější, Čtvrtníček je s námi? (Před osmi lety natáčel reklamu s Pavlem Bémem.)

Odlišný klip natočil lídr kampaně ČSSD Lubomír Zaorálek, vyprávěcí: "Otec vždycky říkával, na každém z vás záleží." Dál: "Když se mluví o dějinách, tak je samý vojevůdce a státník, ale Karel Čapek, ten říkával, že dějiny stojí na zádech obyčejných lidí. Oni vytvářejí všechno, co máme tady kolem sebe. A proto je třeba jejich práci dobře ohodnotit."

Zaorálek není bavič, nýbrž "mluvič". Vykládá, jako by s Čapkem sedával na kafi. Říká naprosté banality (dějiny stojí na zádech obyčejných lidí), vkládá však i volební téma ČSSD, vyšší mzdy. Vás ovšem nemůže nenapadnout: čtyři roky vládnou, co dělali?

Zaorálek: "Stát nelze řídit jako firmu. K čemu je vám nemocnice, která vám vyrobí sto milionů zisk? Vy potřebujete nemocnici, která poskytne péči každému, kdo ji potřebuje." Útok na Babiše, náznak, že chce zprivatizovat zdravotnictví, což on popírá.

Klipy? Divák jako oběť, blb, kterému nabulíkujete cokoliv. Brutální podcenění voliče. Kampaň jako zábava, kampaň jako kamufl či rovnou lež. Strana (kandidát) jako produkt, jako jogurt nebo dámské vložky. A přitom jsme prý na křižovatce a jde nám o všechno.

Na nikoho klekat nebudeme, ale jde o všechno. Petr Čtvrtníček a Miroslav Kalousek v předvolebním klipu TOP 09. | Video: TOP 09
 

Právě se děje

Další zprávy