Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
14. 2. 2010 10:00

Komentář: Valentýnský masakr a orgie romantiky

Filipika proti svátku svatého Valentýna
Milujeme se. Výsledkem je nákup.
Milujeme se. Výsledkem je nákup. | Foto: Reuters

Devátá z jedenácti šablon textových zpráv, které mi nabízí můj mobilní telefon, za „Mám jednání…" a „Prosím volejte…", zní.: „Také tě miluji". Instantní vyznání lásky jsem objevil zrovna před svatým Valentýnem. Jak příhodné.

Valentýnský masakr je původně něco jiného, ale teď na sebe vzal podobu krutého marketingu. Letos obzvlášť. Chudáka Valentýna protáhli už snad vším, co se dá prodat. Vytěžili ho.

Bezedný dárkový koš

Samozřejmě, sexy prádélko, cukrovinky, přáníčka, náušnice, šampaňské, z Keni přes Holandsko dovezené růže. Ale také valentýnská akce v obchodu s počítači a sleva na růžovou klávesnici pro blondýnky. „Na Valentýna bez mindráků. S láskou bez dioptrických vad", láká oční klinika. „Ke svatému Valentýnu věnujte předplatné týdeníku Ekonom." A valentýnské pivo má medovou vůni, nasládlou chuť a růžovou barvu, „aby zaujalo i ženy".

Mazlíčci. V obchodě s cukrovinkami nebo čím.
Mazlíčci. V obchodě s cukrovinkami nebo čím. | Foto: Reuters

Valentýnský víkend De Luxe, v zámeckém parku vás doprovodí „téměř ochočené srnky". „Wellness pana Amora, relaxace v bazénu a vířivé vaně whirlpool pod hvězdným nebem, láhev sektu, romantická atmosféra při svíčkách ve dvou (30 min.)". A Tesco hlásí, že odbyt kondomů stoupá o 50 procent, obzvlášť těch s jahodovou příchutí.

Miluješ = Daruješ, zní motto valentýnského odběru, uspořádaného transfuzním oddělením olomoucké nemocnice. Národní týden manželství má před Valentýnem připomenout, že „manželství a věrnost neznamená konec romantiky a dobrého sexu". Jen ty zvýrazňující slipy („v nejvášnivější den společenského kalendáře už žádný muž nemusí mít pocit nedostatečnosti"), které jdou v Británii za 18 liber na dračku, u nás zatím nejsou k mání.

Falešný svátek

Dát najevo city je úžasné, ale těžké. Jde nám to čím dál tím hůř, pravé emoce, natož vášně, pořád tlumíme, proto je valentýnská záminka tak populární.

Valentýn je masovka, nikoho nevynechá, propagace si vás najde, televizní program také, i když máte třeba, zkouším si představit, premenstruační tenzi. Nebo prostě splín, valentýn nevalentýn.

Valentýn si žádá radostnou spoluúčast, přitom není vůbec jasné, z čeho se tak okázale radovat. Láska je důvěrná. Být zrovna šťastně zamilovaný, asi by mě ta valentýnská masáž vadila ještě víc. Všeobecná sváteční radost se dá pochopit a prožít na Vánoce a o Velikonocích; jenže Valentýn, ačkoli také pracuje s pojmy jako láska, má mnohem blíž k MDŽ nebo Dni železničářů. Je falešný.

Přitom duchovní mimikry by tu byly - Valentýn je u nás jediným samostatným „svátkem", u kterého i neznabozi akceptují slovo „svatý". (Vedle svatého Štěpána, ten ale splývá s celými Vánocemi.) Tím víc vyniká, jak je reklamní a mediální brajgl kolem absurdní. Valentýn pochopitelně pronikl i do volební kampaně, hádejte které strany.

Je to tak ulepené…  Kdyby alespoň někdo předělal estetiku toho všeho, ten agresivní kýč, kdyby se to celé přestalo brát tak vážně… Dost, konec nářku. V pondělí patnáctého bude po všem. Obchody sečtou útratu, láska si půjde vlastní cestou. Tak zase za rok.

 

Právě se děje

Další zprávy