Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
7. 6. 2016 12:30

Kupředu Babiš, zpátky ni krok! V televizi běží reklama na EET. Světlé zítřky jak za sociku

V televizi běží reklama na elektronickou evidenci tržeb (EET). Připomíná propagační komunistické plakáty a určena je zřejmě pro slabomyslné.
Díky EET hasičské stříkačky budou, důchody budou, učitelé dostanou víc, všecko bude.
Díky EET hasičské stříkačky budou, důchody budou, učitelé dostanou víc, všecko bude. | Foto: Repro.

Pociťujete nedostatek pozitivních zpráv? Radostných vyhlídek? Naděje? Jde na vás depka? Stačí si zapnout televizi a vyčkat na reklamní spot, který propaguje elektronickou evidenci tržeb (EET).

Nebo jinak. Stýská se vám po socialismu, po minulém režimu? Po těch neustále propagovaných světlých zítřcích? Opět je tu nabídka posedět u televize a vyčkat, až se na vás vyvalí ten příděl radosti a pozitivnosti. (Jen je to výtvarně chudší a slabší než za sociku.)

Velká výhoda reklamy na EET, tedy na klíčové dílo Andreje Babiše? Nemusíte vůbec myslet. Hlavu na ni de facto nepotřebujete. Smyslem viditelně není "něco se dozvědět", přijít na to, jak to s EET bude. Smyslem je, že se můžete těšit, co všecko se dá z utržených zisků dostat. Třeba 2700 špičkových hasičských aut.

Ta nesmírně potěšující reklama se stala jakousi moderní českou verzí známé písně We shall overcome (Jednou budem dál). Jenomže teď už neplatí We shall overcome someday, tedy někdy, jednou, v budoucnosti se octneme v lepším světě. Ne, už jsme skoro tam, protože EET je na dosah. Prošla.

Ministr financí Babiš konečně vyřešil prakticky všecky české současné potíže: zdravotníci, učitelé, důchodci, hasiči, ti všichni teď jen natáhnou ruku a už se sypou peníze, vyšší platy, skvělá výbava.

Reklama je mimořádně nenáročná, vyskakují na vás šťastné tvářičky, rozjásaná holčička, nějaké to pendolino a krásná průvodčí, důchodci na lavičce (ti jsou pro jistotu zezadu, protože mládí vpřed, že) a hned po nich maminka s dítětem na skákacím míči a hasič, hubu od ucha k uchu, a za ním moderní hasičské stříkačky, veselá, mladá, nadějná učitelka a nakonec nějaká ta mašinka, ze které asi budete celí nadšení a happy online odesílat údaje o prodaných párcích.

Ty hýbající se obrázky doprovází mimořádně duchaplný text: "Víte, co znamená osmnáct miliard? To jsou třeba platy zdravotníků a vybavení osmnácti nemocnic. Nebo za to může být sto čtyřicet škol a školek. Nebo 280 kilometrů modernizovaných železnic. Nebo pětistovka měsíčně navíc důchodcům. Nebo 900 dětských hřišť. Nebo 2700 špičkových hasičských aut. Nebo 4500 korun měsíčně navíc pro učitele. Až 18 miliard ročně navíc pro nás všechny se vybere díky elektronické evidenci tržeb. Etržby férově pro všechny."

Tuto reklamu budou Babišovi (on ji ale nedělal, dušuje se) závidět jehovisté. I oni rozdávají takové pěkné brožurky, jak to bude v ráji, jenomže kam se hrabou na EET. To je ráj na dosah, ráj náš, který nás prostě nemine, který je nám Babišem souzen.

Slibotechna Andrej

Reklama nepochybně zabere na komunisty, je to přesně styl 50. let, kdy se budoval komunismus a na plakátech se všichni křenili a jásali a strašně moc těšili na každý nový den, který nám koukne do oken (tehdy ještě ne s Babišem).

Kampaň propagující EET spustili na začátku června. Nepojednává zatím o samotné elektronické evidenci, třeba o tom, jak to bude dělat stánkař, který prodává pivo a buřty na fotbale. Na komplikace není čas.

Spot automaticky počítá s 18 miliardami navíc do státního rozpočtu. Skutečně to bude tolik? A rovnou peníze nikoli rozdává, to by nakonec nebylo tak špatné, nýbrž slibuje. Stejně jako komunisté slibovali ty lepší zítřky. Česko bylo vždycky jedna velká slibotechna.

Reklama EET je pro průměrně inteligentního diváka urážející. Počítá s tím, že je to blb, který šedé závity nezapne ani omylem. Jedno je na tisíc procent jisté: není určena lidem, kteří se s velkým skřípěním zubů a bez sebemenší chuti na změnu připravují.

Reklama vypočítává, co lze v jednotlivých odvětvích pořídit za 18 miliard. Jenže, pokud se ty peníze opravdu vyberou, což dnes nikdo neví, a pokud administrativa okolo EET nesežere další miliardy, pak bude buď jen na ta hasičská auta, nebo jen na platy učitelů, nebo jen na důchody, nebo jen na...

Finanční správa oznámila, že vytvoření té socialistické reminiscence přišlo na 2,9 milionu korun. Za nákup reklamního prostoru v médiích stát vydal 26,4 milionu korun. Reklamu nevytvořil odbor propagace KSČ, ale světoznámá agentura Mccann Erickson Prague.

A ještě něco: jak Babiš, tak ericksoni vylučují, že by snad šlo o předvolební kampaň ANO. To tedy vůbec ne.

Kupředu Babiš, zpátky ni krok.

 

Právě se děje

Další zprávy