Blogy a názory | Komentáře
15. 11. 2012 14:00

Musí chodec v noci svítit, aby přežil? Co vy na to?!

Reflexní prvky na oblečení zachraňují životy. Měly by být proto povinné?
Foto: Aktuálně.cz

* Článek jsme aktualizovali o názory čtenářů

Každý rok na sklonku podzimu a v zimě zahynou při dopravních nehodách desítky chodců. Velká část z nich bohužel jen proto, že nejsou vidět.

Listopad a prosinec jsou ve statistikách úmrtí chodců nejhoršími měsíci. Brzy se stmívá, silnice jsou navíc často vlhké, namrzlé či pokryté spadaným listím. Víc než kdy jindy by v tomhle období měla platit na silnici zásada „vidět a být viděn".

Pokud se chodec pohybuje po setmění na silnici v modrém či černém oblečení, je vidět na osmnáct metrů. V červeném na 27 a v bílém na 55 metrů. Ovšem v oblečení s reflexními doplňky až na 200 metrů. A při téhle vzdálenosti už má řidič dostatek času, aby zareagoval.

Proto policisté (a nejen oni) už léta apelují na chodce, aby si s sebou večer brali alespoň baterku nebo ještě lépe oblečení či doplňky s reflexními prvky. Jak řekl Aktuálně.cz ředitel služby dopravní policie Leoš Tržil, byl by pro zavedení povinného používání reflexních prvků u chodců, kteří se za snížené viditelnosti pohybují po silnici mimo obce. Je nanejvýš pravděpodobné, že by to pomohlo zachránit desítky životů.

Tohle všechno skoro všichni vědí, ale jen málokdo se podle toho chová. Podobné apely mají asi stejné dopady jako každoroční varování mykologů, aby lidé sbírali jen houby, které bezpečně znají, či úřadů, aby nikdo nepil alkohol, o jehož původu a kvalitě nemá jistotu.

Co tedy s tím? Možnosti jsou dvě. Buď dál trpělivě pokračovat v osvětové práci a doufat, že jak bude společnost vyspívat, lidé sami přirozenou cestou převezmou spoluodpovědnost za své bezpečí. Nebo užívání reflexních prvků nějakým způsobem chodcům nařídit a jeho nedodržování sankcionovat. Druhá varianta by asi přinesla rychlejší výsledky, i když ta první se jeví jako důstojnější.

A jaký je váš názor, vážení čtenáři? Měli by chodci převzít svůj díl odpovědnosti, nebo je to hlavně na řidičích, kteří mají jízdu vždy přizpůsobit viditelnosti a stavu vozovky? A dali byste přednost osvětové práci, nebo byste používání reflexních prvků chodcům rovnou nařídili? Své názory, zkušenosti a komentáře nám můžete psát i na mail [email protected] nebo na facebookovou stránku Názory Aktuálně.cz. Nejzajímavější příspěvky budeme zveřejňovat pod článkem.

Jana Zrzavá: Pokračovala bych v osvětové činnosti. Apelovala bych na chodce, že nosit reflexní prvky (tedy být viděn) je hlavně v jejich zájmu, apelovala bych na řidiče, že ne každý chodec musí reflexní prvky nosit, tedy, že by ve tmě a snížené viditelnosti (mlha, inverze) měli přizpůsobit jízdu daným podmínkám a „spěchat pomalu". Ztratit v životě minutu je mnohem lepší než v minutě o život, někoho či sebe, připravit.

Ivanka Martincová: Na veřejné komunikaci (…) je na místě mít alespoň nějakou ochranu, před asi 3 lety jsem dostala před Vánoci od Vietnamce, ke kterému chodím nakupovat, nákupní tašku pošitou flitry a když jsem šla na nákup, zastavila mě motorizovaná policejní hlídka a hoši se mě ptali, kde jsem koupila tuto tašku, že je vidět z daleka, a tudíž mám i ochranné prvky… Nenosím tuto tašku jen tak pro parádu, ale protože jsem málo pohyblivá, a tak se musím chránit (chodím pomocí fr. holí ), ale jsem vidět na dost daleko, a tudíž šofér mě vidí alespoň dosti brzo a má možnost zpomalit či i zastavit, pokud by jelo něco v protisměru. (z obsáhlejšího příspěvku mailem na [email protected])

Majkl Majklovic: Povinně ne. Ale pokud v noci sejme auto ve vozovce chodce v tmavém oblečení bez čehokoliv, co by pomáhalo, aby byl vidět, ať se nic neřeší a za viníka nehody ať je označen chodec. (Myšleno samozřejmě mimo obce, ne na osvětlené a ochodníkované ulici).

Remy Fittipaldi: Souhlasím s tím, abychom začali používat reflexní prvky povinně, neboť nejen během těchto měsíců jsou na silnicích chodci. Jsem řidič z povolání a uvítal bych tuhle změnu i změnu toho, že každé kolo by mělo být osvětleno, a to nejen v noci, ale i přes den. Vždyť tyhle reflexní pásky a osvětlení nestojí tolik peněz, abychom kvůli nim ztratili vlastní život. A nejhorší na tom všem je, že ať se stane cokoliv, vždy za to může řidič, který za to vlastně nemohl, že si někdo kráčí nebezpečně po silnici ve tmě a nedbá na svoji vlastní bezpečnost. Stejně i cyklisté, kteří použijí v lepším případě zadní blikačku a často s vybitýma baterkama a cpou se všude, kde je kousek místa, aby nemuseli nikde zastavovat a slézat z kola.

Takhle vás nikdo nepřehlédne. Chodce ve vestě s reflexními pruhy řidič v noci vidí na 200 metrů.
Takhle vás nikdo nepřehlédne. Chodce ve vestě s reflexními pruhy řidič v noci vidí na 200 metrů. | Foto: Policie ČR

Marky Dominika Pecharová: Určitě hlasuji pro povinné nošení reflexních prvků. Udělám zde malou reklamu oblíbenému obchodu Humi outdoor, který má reflexní pruhy téměř na všech bundách a kalhotách. Řidič svým způsobem nemůže za to, že srazí chodce, který si to mašíruje v černé bundě a tmavých džínách v jedenáct večer mezi dvěma vesnicemi... Nemá šanci ho vidět, ale podle zákona je to jeho vina...

Ivan Růžička: Lidem, které mám rád, sem tam daruji nějaký reflexní prvek, přívěšek, samonavíjecí pásek... A doufám, že si je aspoň někdo vezme...

Tereza Kamešová: Rozhodně souhlasím s tím, aby se reflexní vesty nosily povinně. V případě, že by chodec reflexní vestu neměl, měl by být vysoce sankcionován. Tím mám hlavně na mysli několikatisícovou pokutu, a ne 50 Kč, které dnes dostanete za přecházení komunikace mimo přechod pro chodce. Jezdím s kamionem dost dlouho na to, abych věděla, jak jsou chodci, kteří nejsou vidět, nebezpeční. V několika případech jsem použila úhybný manévr na poslední chvíli. Možná jen díky zkušenostem vždy všichni přežili, ale jednou se to možná povést nemusí, a budou nešťastní nejen příbuzní oběti, ale i já, protože potom už si asi za volant nesednu…

Václav Hvězda: Pokud se nemýlím, tak i chodec, pokud se pohybuje na veřejných komunikacích, je účastníkem silničního provozu. Podle toho by se měl také chovat, nebo také nemusí. Pokud se chce dožít určitého věku, měl by se chovat podle toho na veřejných komunikacích. Toto platí i pro neosvětlené cyklisty.

Zuzana Kasalová: Ono je taky důležité, aby si chodec uvědomil, že na mokré či namrzlé silnici není auto schopno zastavit na pár metrech. Když bez rozhlédnutí vkročí na přechod, může mít přednost, jak chce, a přesto se může stát, že ho auto srazí. Většina přechodů není osvětlená a to je problém, protože chodec není do poslední chvíle vidět. (Ale to snad není důvod pro zavádění POVINNÝCH reflexních prvků - lidé by si sami měli uvědomit, že je to pro jejich bezpečí - nebo tady v té zemi musí být fakt všechno dáno vyhláškou či zákonem?)

Jan Novák: Jsem řidič, i když ne profesionální. Ale jezdím cca 45 let. A jsem proti dalším nesmyslným povinnostem, ať už na silnici, nebo jinde. Již několik let povinně svítíme, ale nikde jsem nečetl odbornou analýzu, nakolik to přispělo ke snížení počtu nehod. Celé to je o tom, že když se někdo chová nezodpovědně a tím ohrožuje své okolí, tak my nařídíme tomu okolí, aby mu vyšlo vstříc. Takže když se někteří řidiči vymlouvali, že protijedoucí vozidlo neviděli, zavedli jsme povinné svícení. Přitom řidič, když někam dobře nevidí, tak tam přece nemůže bezhlavě vjet. Někteří řidiči jezdí stylem „když tam nic nesvítí, tak tam nic není". Ale on je tam třeba chodec anebo předmět ležící na vozovce.
Když budou chodci muset nosit prvky zvyšující jejich viditelnost na silnici kvůli řidičům, tak by měli nosit také přilbu s majákem v lese kvůli myslivcům a kdekoli neprůstřelnou vestu, kvůli nezodpovědným střelcům.
Jde spíš o to, vychovat řidiče, myslivce, střelce a jiné osoby ohrožující své okolí k vyšší zodpovědnosti a ohleduplnosti, a ne nutit ty ohrožené, aby nosili různé ochranné prostředky. A těm nepoučitelným znemožnit jezdit s autem, střílet apod. A pokud někomu ublížili, tak přiměřeně trestat. Jenže dnes když někoho „nedbalostně" usmrtím, tak je to menší průšvih, než když nezaplatím daně.
(mailem na [email protected])

Peter Horváth: Již dlouhou dobu pozoruji tendenci státu a soudní moci v posuzování nehod řidičů versus chodec nebo cyklista ve prospěch chodců a cyklistů. Jako chodec se cítím jako chráněná VIP osoba, která může cokoli. Jako řidič mám pocit, že musím vše "předvídat a vidět" do hlav chodců a cyklistů. Podle mého názoru by mělo být právně více ošetřeno chování a povinnosti chodců i cyklistů v běžném provozu včetně pokut. A to zejména se zaměřením na skutečnost, aby byli v noci na komunikacích a přechodech vidět. A pokud nejsou vidět, aby chodcům bylo jasné, že žádnou přednost na přechodech pro chodce nemají. Jako řidič znám spoustu míst, kde v noci nemám šanci i za dodržení předpisů reagovat na chování některých chodců (chodce na špatně osvětleném přechodu, který stojí za sloupem, prostě nevidíte). Jsem zastánce demokracie, ale když porovnám svoje práva a povinnosti chodce a řidiče, vyplývá mi z toho, že jako chodec se chovám nedemokraticky. (mailem na [email protected])

Názory Aktuálně.cz

Názory - co vy na to?

Sledujte nás na:


 

 

 

Právě se děje

Další zprávy