Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
6. 2. 2015 13:30

Na Slovensku středověk neskončil. Tažení proti homosexuálům

Komentář Martina Fendrycha: Slováci v sobotu volí mezi podporou nebo odmítnutím homosexuálů. Držme jim palce, ať referendum krachne.
Gayové a lesby jsou v EU rovnocenní heterosexuálům. A na Slovensku?
Gayové a lesby jsou v EU rovnocenní heterosexuálům. A na Slovensku? | Foto: Reuters

Tuto sobotu mohou Slováci hlasovat v referendu o „ochraně rodiny“. Plebiscit si vymohla Aliance za rodinu a do poslední chvíle se bojuje o to, aby přišla polovina žen a mužů majících volební právo. Cílem referenda je pokud možno navěky zakotvit „tradiční rodinu“. Nebo přesněji vyloučit, poškodit homosexuály.

Klade tři otázky. Souhlasíte s tím, aby se manželstvím nemohlo nazývat žádné jiné soužití osob kromě svazku mezi jedním mužem a jednou ženou? - Souhlasíte s tím, aby párům nebo skupinám osob stejného pohlaví nebylo umožněno osvojení (adopce) dětí a jejich následná výchova? - Souhlasíte s tím, aby školy nemohly vyžadovat účast dětí na výuce v oblasti sexuálního chování nebo eutanazie, pokud jejich rodiče nebo děti samotné nesouhlasí s obsahem vyučování?

Mezi námi a Slovenskem je dost podstatný rozdíl. Podle The World Factbook se na Slovensku hlásí k římským katolíkům 62 procent obyvatel, protestantů je tam osm procent a pravoslavných necelá čtyři procenta. U nás je římských katolíků asi deset procent a protestantů jedno procento. Zbytek je početně zanedbatelný. Už odtud je zřejmé, že by v Česku takové referendum nemělo šanci.

Ale i na Slovensku je pro katolíky poměrně riskantní. Sice se k nim při sčítání hlásí nadpoloviční většina obyvatel, ale zároveň není vůbec jisté, že se k referendu dostaví polovina voličů, jež je nutná k tomu, aby bylo platné. Pokud ani polovina nepřijde, bude to pro katolíky i Alianci za rodinu ošklivá prohra.

Pochybný je i cíl, referendem (kdyby se povedlo) zakotvit, ochránit „tradiční rodinu“. Nejpochybnější je snaha ochránit manželství muž-žena tak, že znemožním svatby homosexuálů a dále to, aby si páry stejného pohlaví směly osvojovat děti. I na Slovensku, byť zdaleka ne jako u nás, roste počet rozvodů. V roce 1991 to bylo jen 2,8 procenta populace (147 523 lidí), v roce 2011 už 7,6 procenta (412 745 lidí).

Zjevně by tedy církve měly spíš pracovat na tom, aby se lidé nerozváděli, než na tom, aby homosexuálové a lesby nesměli vytvářet manželské svazky nebo vychovávat děti. Podle Aliance za rodinu je zřejmě dětem lépe u "profesionálních rodičů" než u dvou žen nebo mužů, kteří by o ně pečovali.

Papež neříká: Škoďte gayům a lesbám

Plebiscit na Slovensku podporuje i papež. „Pozdravuji slovenské poutníky a prostřednictvím nich toužím vyjádřit své uznání celé slovenské církvi a povzbudit všechny, aby pokračovali v úsilí o obranu rodiny, životní buňky společnosti.“ Papež František ovšem neříká „škoďte homosexuálům“, nýbrž vyzývá k úsilí o obranu rodiny. Smyslem prvních dvou otázek slovenského referenda je, bohužel, škodit gayům a lesbám.

Třetí otázka žádá, aby školy nesměly vyžadovat účast dětí na výuce o sexuálním chování a eutanazii, pokud to jejich rodiče zakážou. To je drsné. Ve škole přece učitel při výuce nevolá po nezávazném, promiskuitním sexu, ale vysvětluje dětem, co sex je a k čemu vede. Podobně je těžko si představit, že školy budou chlapečky a holčičky navádět k eutanazii.

Katolická církev (na Slovensku jde především o ni) tu brání vzdělání a chce si zjevně udělat monopol na to, co budou děti z katolických rodin vědět. Přitom, jak víme, na Západě nikdo nesmí matkám a otcům bránit, aby své potomky vychovávali křesťansky, tedy podle biblických představ a podle církevních pravidel.

Proč by učitel neměl dětem vysvětlit, k čemu slouží spojení mužských a ženských pohlavních orgánů? Jak vzniká dítě? Jak se chránit před nechtěným početím? To jsou přece znalosti, které kluci a holky nutně potřebují. A není jisté, že jim je rodiče předají. (Faktem je, že většina slovenských škol sexuální výchovu dosud nezavedla.)

Slovenská média popisují kampaň před referendem jako velmi nesnášenlivou. Na obou stranách. To je tedy zřejmě její první plod. Příkladem může být rozesílání „dopisů“, které píše „soused“. Burcuje Slováky, aby šli hlasovat. Odpůrce antihomosexuálního tažení líčí jako „hrstku arogantních, rozmazlených hajzlíků z města, kteří si myslí, že jim všechno projde“. Dopisy prý zaplatilo křesťanské sdružení Institut Lva XIII.

Druhá strana, "antireferenďáci", zase vylepovala plakáty s nápisy „JBM Alianciu za RDN“. Organizátoři popřeli, žen by JBM mělo znamenat sprosté slovo „jebem“. Správné vysvětlení zkratky, jež je takto známá na sociálních sítích, je údajně jiné: Ježíš byl milosrdný, Aliance za rodinu nebyla.

Pastýři rozeštvávající stádo

Do boje o plebiscit se zapojili slovenští katoličtí biskupové, rozeslali pastýřský list. Stojí v něm: „Děti jsou nadějí pro naši budoucnost, která závisí také na tom, v jakých rodinách budou vyrůstat a jakým podnětům budou vystavené i ve svém širším okolí. Proto vůbec není lhostejné, jestli budoucí generace vytvoří vnitřní vyvážené a mravně vyspělé osoby, anebo to budou lidé demoralizovaní už od dětství, neschopní zakládat pevné vztahy.“ Biskupové homosexuály vidí jako nemorální, zvrhlé. Středověk.

Za rozklad klasické rodiny, za rostoucí počet rozvodů mimo jiné mohou i církve. Nedokážou lidem nabídnout smysl vztahu, jeho setrvalost, jeho zaslíbení. Nedokážou dostatečně plédovat za Boha a jeho království.

Pastýři se obuli do Evropy. „Co je u nás v debatách o otázkách života, rodiny a sexuality zatím jen v počátcích, to se ve více evropských zemích rozvinulo do zlověstných rozměrů. Eutanazie dětí – nedávno odsouhlasená v Belgii. Šikanování a pokutování věřících rodičů v Německu za nesouhlas se sexuální výchovou jejich dětí. Podsouvání homosexuálního chování dětem a mládeži jako rovnocenné alternativy k manželství ve více dalších zemích...“ Hle, zásadní odmítnutí západního „necézaropapistického“ myšlení, tedy postojů státu nezávislého na církvi.

Co se vlastně podle pastýřů dnes děje? „Můžeme se lhostejně dívat na to, jak někdo kazí vaše děti a vnuky? Deformuje jejich osobnost a sexualitu? Narušuje jejich vědomí odpovědnosti v budoucích manželských vztazích? Rodiče touží po dětech, vnucích a pravnucích: připustíme sexuální výchovu dětí a mládeže zaměřenou spíš na zamezení početí než na zodpovědné a láskyplné rodičovství?“

Bylo by zlomyslné tady začít poukazovat na „láskyplnost“ některých katolických kněží k dětem. Ale je opravdu nechutné, jak se ona skutečná láska k dětem upírá lesbám a gayům. Jak jsou slovenskými biskupy de facto označení za nemilující, lásky neschopné, deformované. To je zlé.

Aliance za rodinu a slovenští katolíci by to chtěli vzít šmahem, jednou provždy. Smyslem jejich referenda je, aby na Slovensku, v zemi Evropské unie, nehrozila „salámová metoda“, tedy nejdřív povolení homosexuálních manželství a pak osvojování dětí. Ale ono, jak víme, žádné jednou provždy neexistuje.

Za rozklad klasické rodiny, za rostoucí počet rozvodů mimo jiné mohou i církve. Nedokážou lidem nabídnout smysl vztahu, jeho setrvalost, jeho zaslíbení. Nedokážou dostatečně plédovat za Boha a jeho království. Je dobré, když má dítě otce a matku. Když se nerozvedou a vychovají je. Ale dítě je vděčné i za lásku jednopohlavních rodičů. Nejde o pohlaví, jde o vztah a cit.

Přejme Slovákům, aby jejich sobotní, proti homosexuálům a proti vědění namířené referendum zkrachovalo.

 

Právě se děje

Další zprávy