Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
22. 1. 2019 14:05

Nejen žádný oběd, ale ani žádná dálnice není zadarmo. ODS poučku špatně pochopila

Zlevněná dálniční známka vykazuje stejné vady jako školní obědy zdarma všem. Nebo spíš ještě horší.
Nezapomeňte si pořídit dálniční známku na rok 2019, ta stará přestává platit 31. ledna.
Nezapomeňte si pořídit dálniční známku na rok 2019, ta stará přestává platit 31. ledna. | Foto: Ministerstvo dopravy

Nad tříčtvrtečními slevami ve vlacích a autobusech a nad obědy zdarma se politici ODS od začátku durdí, oprašujíce tak ekonomickou poučku, že "žádný oběd není zadarmo".

Václav Klaus mladší o školních obědech v Máte slovo: "Pak může být zadarmo všechno. Může být zadarmo televize, aby se mohli koukat na televizi, protože ten televizní poplatek je také drahý. Může být zadarmo Blesk v trafice, aby si mohli číst, může být zadarmo úplně všechno."

Poslanec Jan Skopeček na Twitteru: "To znamená, že producenti dodají do škol suroviny zdarma a kuchaři se vzdají mzdy a uvaří obědy pro děti bez nároku na odměnu? Nebo jde o další socialistický švindl v řadě ve stylu vytaháme daněmi více peněz od lidí a pak za jejich peníze budeme dělat 'mecenáše'?"

Pravicově ideologicky to vypadá přesvědčivě. Plýtvání, plošnost, neadresnost, levicový horor! Něco na tom je - nedává smysl, aby školní obědy, ale taky jízdné, začal platit stát i lidem z dobře situovaných poměrů. Peníze budou chybět tam, kde by byly potřeba víc.

Tak určitě. Proč pak ale poslanec Skopeček navrhuje, aby se kvůli stavu dálnic včetně D1 zlevnila dálniční známka? Žádná dálnice přece není zadarmo! Zaplatíme to všichni!

Zlevněný kupon - Skopeček s tím pod dojmem rozkopané dé jedničky přišel už předloni (před volbami), dokonce chtěl známku zrušit, teď hovoří o slevě z 1500 na 1000 korun - vykazuje stejné vady jako obědy zadarmo všem. Jen se nekoncipuje jako "sociální pomoc", ale jako "odškodnění motoristů".

Takže všech. I těch, kdo D1 používají každý týden několikrát tam a nazpátek, i těch, kdo na ni vjedou jednou do roka nebo vůbec ne. I těch automobilistů, kteří se pohybují po nových nebo zánovních autostrádách (ano, takové u nás existují a patří k nim i některé úseky D1). Samozřejmě odškodnění všech automobilistů bez ohledu na jejich příjem a finanční situaci.

Peníze za dálniční známky ovšem taky budou "někde chybět", jako peníze za obědy zdarma. Ale ty mají alespoň nějaký efekt, dětem z chudých rodin prospějí. Kdežto sleva na dálniční známce, to je pouhé bolestné. Sociálnědemokratické pastelkovné, příspěvek na školní pomůcky, ze kterého šly ODS oči v sloup, proti tomu bylo hluboce propracovaným opatřením.

Proč bychom se měli všichni - i ti, kdo auto nemají nebo nejezdí po dálnicích - skládat na příjem z dálničních známek pětistovkou ročně, což je asi třetina nádrže, pro většinu automobilistů v ročním rozpočtu prkotina? Nedává to žádný smysl.

A dokonce to ke všemu, a to je v ODS nejtěžší hřích, není ani pravicové.(Debatu o tom, jestli je sám motorismus spíš pravicový, nebo levicový, bych přenechal povolanějším.)

 

Právě se děje

před 4 hodinami

Biden se pustil do boje se změnami klimatu, zastavil pronájem půdy k těžbě ropy

Americký prezident Joe Biden ve středu podpisem exekutivních příkazů zahájil realizaci svého plánu postavit se změnám klimatu a učinit z "klimatické krize" téma pro velkou část federální vlády. Nařídil například ministerstvu vnitra, aby v co největší míře pozastavilo uzavírání nových smluv o pronájmu federální půdy k těžbě ropy a plynu. Podle nového šéfa Bílého domu Spojené státy nemohou v souvislosti s ekologickými výzvami dál otálet.

Americká média před vystoupením prezidenta psala o zahájení "frontálního útoku" proti klimatickým změnám nebo o rychlém startu ambiciózního projektu nové administrativy. Během povolebního přechodného období Biden avizoval například rozsáhlé investice do "zelené infrastruktury" včetně vyčlenění dvou bilionů dolarů (43 bilionů Kč) na projekty kolem obnovitelných zdrojů.

Prvními konkrétními kroky na cestě za klimatickými cíli je sada dekretů, které podle Bidena pomohou nejen snížit emise skleníkových plynů, ale i vytvořit nová pracovní místa. Média si všímala především ohlášené "přestávky" od nových pronájmů federální půdy či pobřežních vod k těžbě ropy a zemního plynu. S tímto krokem se pojí také "důkladná revize" všech existujících nájemních kontraktů souvisejících se zpracováváním fosilních paliv.

Zdroj: ČTK
Další zprávy