Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
22. 1. 2019 14:05

Nejen žádný oběd, ale ani žádná dálnice není zadarmo. ODS poučku špatně pochopila

Zlevněná dálniční známka vykazuje stejné vady jako školní obědy zdarma všem. Nebo spíš ještě horší.
Nezapomeňte si pořídit dálniční známku na rok 2019, ta stará přestává platit 31. ledna.
Nezapomeňte si pořídit dálniční známku na rok 2019, ta stará přestává platit 31. ledna. | Foto: Ministerstvo dopravy

Nad tříčtvrtečními slevami ve vlacích a autobusech a nad obědy zdarma se politici ODS od začátku durdí, oprašujíce tak ekonomickou poučku, že "žádný oběd není zadarmo".

Václav Klaus mladší o školních obědech v Máte slovo: "Pak může být zadarmo všechno. Může být zadarmo televize, aby se mohli koukat na televizi, protože ten televizní poplatek je také drahý. Může být zadarmo Blesk v trafice, aby si mohli číst, může být zadarmo úplně všechno."

Poslanec Jan Skopeček na Twitteru: "To znamená, že producenti dodají do škol suroviny zdarma a kuchaři se vzdají mzdy a uvaří obědy pro děti bez nároku na odměnu? Nebo jde o další socialistický švindl v řadě ve stylu vytaháme daněmi více peněz od lidí a pak za jejich peníze budeme dělat 'mecenáše'?"

Pravicově ideologicky to vypadá přesvědčivě. Plýtvání, plošnost, neadresnost, levicový horor! Něco na tom je - nedává smysl, aby školní obědy, ale taky jízdné, začal platit stát i lidem z dobře situovaných poměrů. Peníze budou chybět tam, kde by byly potřeba víc.

Tak určitě. Proč pak ale poslanec Skopeček navrhuje, aby se kvůli stavu dálnic včetně D1 zlevnila dálniční známka? Žádná dálnice přece není zadarmo! Zaplatíme to všichni!

Zlevněný kupon - Skopeček s tím pod dojmem rozkopané dé jedničky přišel už předloni (před volbami), dokonce chtěl známku zrušit, teď hovoří o slevě z 1500 na 1000 korun - vykazuje stejné vady jako obědy zadarmo všem. Jen se nekoncipuje jako "sociální pomoc", ale jako "odškodnění motoristů".

Takže všech. I těch, kdo D1 používají každý týden několikrát tam a nazpátek, i těch, kdo na ni vjedou jednou do roka nebo vůbec ne. I těch automobilistů, kteří se pohybují po nových nebo zánovních autostrádách (ano, takové u nás existují a patří k nim i některé úseky D1). Samozřejmě odškodnění všech automobilistů bez ohledu na jejich příjem a finanční situaci.

Peníze za dálniční známky ovšem taky budou "někde chybět", jako peníze za obědy zdarma. Ale ty mají alespoň nějaký efekt, dětem z chudých rodin prospějí. Kdežto sleva na dálniční známce, to je pouhé bolestné. Sociálnědemokratické pastelkovné, příspěvek na školní pomůcky, ze kterého šly ODS oči v sloup, proti tomu bylo hluboce propracovaným opatřením.

Proč bychom se měli všichni - i ti, kdo auto nemají nebo nejezdí po dálnicích - skládat na příjem z dálničních známek pětistovkou ročně, což je asi třetina nádrže, pro většinu automobilistů v ročním rozpočtu prkotina? Nedává to žádný smysl.

A dokonce to ke všemu, a to je v ODS nejtěžší hřích, není ani pravicové.(Debatu o tom, jestli je sám motorismus spíš pravicový, nebo levicový, bych přenechal povolanějším.)

 

Právě se děje

před 43 minutami

Test nonstop letů mezi New Yorkem a Sydney skončil úspěchem. Rekordní let trval 19 hodin

Rekordní první let mezi New Yorkem a australským městem Sydney bez mezipřistání byl úspěšný. Boeing 787-9 Dreamliner australských aerolinek Qantas v sobotu v 7:42 místního času přistál po 19 hodinách a 16 minutách letu, během něhož urazil vzdálenost 16 200 kilometrů, informoval server CNET. Podle médií se jednalo o nejdelší let s pasažéry na světě. Let mezi New Yorkem a Sydney byl zatím jen testovací a zúčastnila se jej pouze padesátka pozvaných cestujících tvořených převážně zaměstnanci aerolinek a členů posádky. Stroj byl naplněn 101 tisíci kilogramy paliva. Cílem bylo prověřit emoční a fyzický dopad dlouhých letů na lidský organismus.

Qantas plánuje v příštích měsících také přímý let z Londýna do Sydney - ten by měl být ještě o 800 kilometrů delší a potrvá ještě o hodinu déle. Komerční lety by australský letecký dopravce chtěl na těchto extrémně dlouhých trasách nabízet od roku 2022.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Chilský prezident po několikadenních násilných protestech zrušil zvýšení cen jízdného

Sebastián Piňera odvolal zvýšení cen jízdenek na metro poté, co násilné protestní akce v posledních dnech ochromily metropoli Santiago de Chile. V reakci na protesty úřady vyhlásily v hlavním městě zákaz vycházení od 22:00 do 7:00 hodin. Demonstranti v pátek večer zaútočili na několik stanic metra, zapalovali ohně a blokovali dopravu. Nepokoje pokračovaly i v sobotu a demonstranti se při nich střetli s policií, která proti nim použila slzný plyn.

Podle zpravodajského serveru BBC News demonstrace proti zvýšení cen jízdného, které vláda zdůvodnila zdražováním energií a oslabením chilské měny, přerostly v posledních dnech v širší nespokojenost s vysokými životními náklady v hlavním městě. Chile patří mezi nejbohatší a nejstabilnější země Latinské Ameriky, ale bohatství je zde nestejnoměrně rozděleno a stále častěji se ozývá volání po hospodářských reformách.

Zdroj: ČTK
Další zprávy