Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
11. 9. 2015 7:30

Nesnášenlivost zamíří z Facebooku na volební billboardy. Nic pěkného, měly by se zrušit. Všechny

Každé nové protestní hnutí musí protest přiživovat, co to dá. I na plakátech bude kypřit strach a pocit ohrožení. Mediální pozornost zaručena.
Krajské samosprávy mají v kompetenci úplně jiné věci než "islám", přesto téma "strachu z cizího" bude hrát ve volbách roli.
Krajské samosprávy mají v kompetenci úplně jiné věci než "islám", přesto téma "strachu z cizího" bude hrát ve volbách roli. | Foto: Reuters

Skoro bych se o to vsadil. Za rok někdy touhle dobou, měsíc před krajskými volbami, budou média plná skandálu kolem „kontroverzních“ billboardů Úsvitu, Bloku proti islámu, případně dalších klubů podobného zaměření. Na oněch plakátech bude stát plus minus to, co teď stává na Facebooku, konkrétně třeba na profilu „superlídra“ hnědé koalice Martina Konvičky.

Za mě: nic hezkého. Brouzdat volebním billboardořadím je i za normálních okolností dost traumatizující zážitek. A když si představíte, že se na plakáty přestěhuje téma uprchlíků v tónu sociálních sítí…    

Protože letos nejsou žádné volby, nesnášenlivost a předsudky obalené do údajných národních, ba civilizačních zájmů, zůstávají v příšeří internetu. Hodit to na billboardy se zatím nevyplatí. Napřesrok bude situace jiná. Všechno bude na očích všem.

Billboardy stojí peníze. Blok proti islámu se tento týden spojil s Úsvitem, čímž tuto otázku částečně vyřešil. (Úsvit vloni dostal od státu 23 milionů, za celé volební období by měl inkasovat asi 122 milionů.) Cesta k volebním fondům se otevírá, nebude už třeba spoléhat jen na agitaci na Facebooku. Sponzorem stran je daňový poplatník.

Nevěřím, že by xenofobové před volbami ubrali, nasadili smířlivější tón, přestali strašit vnějším nepřítelem. To spíš bude diskuse - je-li to diskuse - ještě vyhrocenější, hysteričtější než teď. Každé nové protestní hnutí musí protest přiživovat, co to dá. I na plakátech bude kypřit strach a pocit ohrožení základů naší existence. Bude chtít zaujmout provokací. Vyzkouší, kam až se dá zajít. Otestuje, co bude nebo nebude shledáno hanobením a podněcováním k nenávisti. Mediální pozornost zaručena.

Když Sládkovci před lety nasadili billboardy s nápisem Republikáni odmítají zvýhodňování cikánů!, mělo to přesně tenhle efekt. Samotné „kontroverzní“ sdělení se násobilo tím, jak se o tom mluvilo a psalo a řešilo se, jestli to není něco proti nějakému paragrafu. (Mimochodem, republikáni se pak v těch volbách nedostali do Parlamentu a byl to začátek jejich konce.)

Teď, hádám, můžeme čekat to samé, jen v tvrdší verzi. „Zvýhodňování cikánů“, to už je dneska, když mrknete do útrob Facebooku, vážně slabota.

Senátor Václav Láska (SZ) chce volební billboardy zakázat a pracuje na návrhu příslušného zákona. Podle něj „je to nejdražší prvek předvolební kampaně a přitom má nejmenší sdělovací hodnotu pro voliče.“ Láskova inciativa pravděpodobně nesouvisí s tím, že do politiky vstupují ostří xenofobové. Ale rozhodně je to jeden z argumentů v její prospěch. Billboardy zejí ve veřejném prostoru, jsou jeho součástí a veřejným zájmem je, aby nebudily veřejné pohoršení a neohrožovaly společenskou soudržnost. Zákaz velkoplošné volební reklamy by svobodnému rozhodování voličů nijak nepřekážel, svobodnou politickou soutěž v mezích zákona by to neomezilo, společenské hygieně by to prospělo. Prostoru k výměně informací zůstává dost.

Ale partaje si billboardy, se kterými se nedá nijak polemizovat ani vést dialog, zamilovaly a rušit se nejspíš nebudou. Jenže i kdyby náhodou ano, dá se zabránit, aby se na plakátech objevila dejme tomu šibenice a ten, kdo si ji zaplatil, tvrdil, že se to voleb vůbec netýká?

 

Právě se děje

Další zprávy