Tereza Boehmová Tereza Boehmová | Komentáře
28. 1. 2019 12:30

Normálový vektor přímky není životní nutnost. Maturita z matematiky taky ne

Co bylo na dosavadním systému volby maturitních předmětů tak špatného, že je nutné studenty takto trápit?
Netrapte je.
Netrapte je. | Foto: ABO PHOTOGRAPHY / Shutterstock.com

Matematika je krásná věda. Bez jejích základů je to v životě komplikované. Je ale skutečně nutné, aby z ní maturovali všichni? Středoškolská úroveň - tedy  celkem 13 let (9 let základní školy + 4 roky střední školy) - známkované výuky by přece měla stačit.

Na sociálních sítích se v těchto dnech objevila petice a pozvánka na veřejný protest proti plošné maturitě z matematiky, kterou má ministerstvo školství v plánu na rok 2021/22. Studentům se to příliš nelíbí.

"Je již nyní jasné, že povinná maturitní zkouška z matematiky znepříjemní maturitu a zdárné absolvování střední školy desetitisícům českých středoškoláků a mnohým z nich zkazí i vyhlídku na studium na vysoké škole, přitom by z nich mohli být jinak odborníci ve svých oborech věnující se tomu, co je baví a zajímá," argumentují organizátoři protestu, kteří chtějí oslovit současného ministra školství a téma znovu otevřít.

Událost má na Facebooku v pondělí 28. ledna 14 tisíc sledujících, tři tisíce uživatelů se chtějí k protestu připojit aktivně a demonstrovat. Je k dispozici i petice. Škoda, že se protest nekonal dřív, než návrh prošel. Povinná maturita z matematiky byla totiž schválena už v únoru roku 2017 a měla by být v příštích letech zavedena pro všechny studenty středních škol zakončených maturitní zkouškou - tedy kromě pár výjimek - osvobozeny by měly být umělecké, sociální a snad i zdravotnické obory.

Nejsem typickým odpůrcem matematiky. Když jsem dokončila střední školu a bylo jasné, že se vydám spíše humanitním směrem, nechala jsem si doma v knihovně středoškolské učebnice a tu a tam si ještě pro zábavu spočítala nějaký příklad. Moje první internetová přezdívka v programu ICQ v dřevních dobách internetu byla "matice", podle jedné známé početní operace. S maticemi jsem si doma totiž vytrpěla svoje. Kdykoliv jsem tátu - v matematice zběhlého z vysokoškolského studia - požádala o pomoc s nějakým početním úkolem, rozzářil se a pravil: "To skvěle vyřešíme maticí!" Snažila jsem se mu sice vysvětlit, že jsme to ve škole ještě nebrali a paní učitelka vyžaduje v sešitě postup, který nám vykládala ona, ale měla jsem smůlu, protože to se zase nehodlal znovu učit táta - základní středoškolské postupy totiž dávno zapomněl.

Takže matematiku mám celkem ráda. Když jsme měli dobré učitele a uměli látku vysvětlit, šla mi. Na úroveň matematických olympiád to nebylo, nebavily mě složitější slovní úlohy, ale na vysvědčení jsem většinou měla jedničku. I když bych to asi s vypětím sil nějak zvládla, "z počtů" bych přesto maturovat nechtěla, zdržovalo by mě to od přípravy na předměty a obory, kterým jsem se chtěla věnovat dál a měla bych míň času na přípravu na přijímačky na VŠ.

Někomu zkrátka matematika jde a baví ho, někdo se s ní vysloveně trápí a nemá na ni talent, ani logické myšlení, a stačí mu základy. I tak musí protrpět (a to je v pořádku) celou střední školu, protože tento předmět se na většině středních škol zakončených maturitou vyučuje a známkuje až do posledního ročníku. Jako základ by to mělo stačit. Ale proč studenty, které matematika neláká, mučit ještě maturitou, která bude muset mít v té jednodušší ze dvou chystaných variant velmi nízkou úroveň, aby ji nenadaní žáci měli vůbec šanci zvládnout?!

Chudáci… Nejenom, že je v případě zájmu o vysokou nutíme v posledním roce střední školy do mašinerie zvané SCIO testy, které by si také zasloužily samostatný článek; ještě jim zároveň naložíme maturitu z předmětu, na kterém pravděpodobně stráví neúměrně času na úkor těch, které je zajímají. Připadá mi to, jako kdyby "vizionářští páprdové" odtržení od reality od stolu rozhodovali o tom, jaká bude ta dnešní mládež. Pěkně si ji naprogramujeme, dokonalou matematicky gramotnou!

Protože nějaký ambiciózní ministr/ministryně s armádou poradců a úředníků mají pocit, že studenti by měli být lusknutím prstů schopnější, než jsme byli my, kteří jsme měli na výběr. Ruku na srdce: Pamatujete si ještě váš maturitní rok? Byla to - kromě plesu a volného času se spolužáky - docela náročná doba… Opravdu by se vám (pokud to není váš obor) zpětně chtělo maturovat ještě z matematiky? Vážně máte pocit, že byste to zvládli levou zadní a k tomu se stihli připravit na zkoušky na školu, na kterou chcete?

A vy, kteří jste z ní dobrovolně maturovali a pak se jí dál nevěnovali, pamatujete si dnes z toho něco? Derivujete si před spaním? Určujete si definiční obor lomeného výrazu? Hledáte normálový vektor přímky? Umíte alespoň tu zatrolenou matici? Posunulo vás to v životě někam, nebo jste to za pár měsíců zapomněli a jste na tom dnes v podstatě úplně stejně jako ti "bez"?

Co bylo na dosavadním systému volby maturitních předmětů tak špatného, že je nutné studenty takto trápit?

 

Právě se děje

před 38 minutami

Sněmovna schválila možnost vzniku komisí pro stavy sucha

O opatřeních v době sucha by mohly v budoucnu rozhodovat komise obdobně, jako je tomu při povodních. Mohly by například zakázat povolené odběry vody nebo nařídit vlastníkovi vodohospodářského zařízení jeho zprovoznění. Vládní novelu vodního zákona, která to má umožnit, dnes schválila Sněmovna. Nyní ji dostane k projednání Senát.

Komise mají podle novely vyhlašovat stavy sucha, následně vážnější stav nedostatku vody a pak krizový stav. Komise by měly být na úrovni krajů a státu. Předsedou krajské komise bude hejtman daného regionu.

Sněmovna přijala návrh zemědělského výboru, aby k jednání krajské komise museli hejtmani přizvat dotčené uživatele vody významné pro dané území uvedené v plánu pro sucho a mohli přizvat zejména zástupce dotčených obcí.

Zdroj: ČTK
Další zprávy