Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
3. 2. 2014 17:00

Nova vás baví. Facebook ne. Úspěch je kupodivu stejný

4. února 1994: televize Nova. 4. února 2004: Facebook. Víte někdo, co vzniká teď?
Před dvaceti lety byste to museli poslat do televize poštou a stejně by vám to neodvysílali. Způsobů jak se "ubavit k smrti" přibývá.
Před dvaceti lety byste to museli poslat do televize poštou a stejně by vám to neodvysílali. Způsobů jak se "ubavit k smrti" přibývá. | Foto: Repro facebook.com

"Fenoménem" se média naučila označovat kdoví co a bůhví koho, ale jsou i věci, které si tenhle provařený přívlastek zaslouží právem. Mezi prvními Facebook, který Mark Zuckerberg a jeho spolužáci z Harvardu spustili právě před deseti lety.

Facebook je opravdu spíš "věc" než firma a značka. Dá se to ilustrovat třeba tím, jak často používáme pravopis "facebook" - o velké písmeno Facebook pomalu přichází jako před ním karma, nanuk nebo rolba. Nebo jako Internet.

Naštěstí se neplní předpovědi, které tvrdily, že "facebook de facto je - nebo bude - internet". Že co/kdo tam není, jako by nebyl. Facebookové opojení zdá se vyvrcholilo, aniž by si jediná sociální síť podmanila kyberprostor v míře, která by byla pro výměnu informací riskantní. Facebook je silný a dominantní, ale jeden velký McDonald's z internetu neudělal. Některé základní lidské potřeby - sdílení, paměť, zvědavost, být slyšen, komunikační libido - ale vytěžil způsobem, který se dá bez přehánění nazvat revolučním.

Facebook výtečně funguje také jako generátor zbytečností, žrout času a vysavač myšlenek. Čili stejně jako televize, jen důmyslněji. Nestačí zmáčknout ovladač a přepínat a vypínat programy - jedete v tom taky. A když na Facebooku „nikde nic nedávají", měl by se vás zmocnit pocit, že si za to můžete sami. Málo přátel, slabá aktivita, jste pomalí, nudíte. Vinni 24 hodin denně.

Přesně deset let před Facebookem - to je opravdu zvláštní náhoda - začala vysílat televize Nova. Míru "fenoménovitosti" Novy a Facebooku srovnávat nejde, ale je možné nadhodit, že Nova Čechům ve své době změnila média podobnou měrou jako později Facebook. (Pro pamětníky: v roce 1994 v podstatě neexistoval ani český internet, respektive se moc nedalo se k němu připojit).

Nova především proměnila českou mediální estetiku. Zprávy musely nejen "být", ale především "vypadat" a "vzrušit" (ale ne zas moc, jistě). Do té doby v médiích téměř neznámá myšlenka "jak to lidem prodat" se stala klíčovou. Postupy Novy, do té doby podceňovaný důraz na formu sdělení, brzy zásadně ovlivnily i jiná média, například vývoj - "televizaci" - nejvlivnějšího deníku Mladá fronta Dnes. A ovlivňují doteď. Spotřebitelská okna Událostí České televize jsou jen jinou verzí „potravinových inspektorů". A hádejte, kdo u nás přišel s tím, že si moderátoři zpráv mají ve studiu povídat a zubit se na celé kolo, případně se navzájem oslovovat "Danielo".

Na začátku byl slogan "Nova vás baví". Od té doby se situace podstatně změnila. Facebook sám o sobě vás nebaví ani trochu, spíš ho nesnášíte, je to Velký bratr a někdy dělá divné, nesrozumitelné věci. Máte se bavit sami. Je to mentálně náročnější (obvykle), přesto facebookářů nejspíš není méně než diváků Novy. Kupodivu? Dobrá zpráva?

Nova, 4. února 1994. Facebook, 4. února 2004. Co vzniká dnes, netušíme. Nebo o něčem víte? Do jaké sítě se chytíme teď, co bude "fenoménem" za deset let?

 

Právě se děje

Další zprávy