Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
26. 10. 2018 11:30

Pirátská vlajka nad magistrátem. Slíbili hlídat mocné, takže odteď sami sebe

Seznam purkmistrů města Prahy se táhne až do 18. století, ale tohle tu ještě nebylo.
Zdeněk Hřib v předvolební debatě DVTV.
Zdeněk Hřib v předvolební debatě DVTV. | Foto: Jakub Plíhal

V úvodníku předsedy Ivana Bartoše v předvolebních Pirátských listech stojí věta: "Snažíme se kontrolovat moc a mocné, protože politikům prostě musí být vidět pod ruce." Vzpomeňme také pirátský autobus v barvách Vězeňské služby s politiky-delikventy a Bartošem-bachařem. Nebo heslo úspěšného senátního kandidáta Lukáše Wagenknechta: "Budu hlídat politiky." Piráti prostě ze všeho nejvíc "hlídají jiné".

Tuto strategicky výhodnou pozici po výsledku komunálních voleb opouštějí. Mocnými se stávají sami. Dohoda pražské koalice, že novým primátorem bude pirátský lídr Zdeněk Hřib, znamená průlom. Jde o nejvýznamnější politickou kótu, na které zavlaje černá vlajka. Protestní strana dobyla vítězství.      

Pirát primátorem, zlatý řetěz na krku bukanýra. Seznam purkmistrů města Prahy se táhne až do 18. století, ale tohle tu ještě nebylo.

Nejen kontrola, ale taky a hlavně sebekontrola, to je teď klíčový pirátský úkol. Dívat se permanentně do zrcadla. Pochopitelně ne se v něm samolibě zhlížet.

Piráti se prosadili, protože se jim podařilo lidi přesvědčit, že nejsou "tradiční politici", nejsou "jako oni". (Ano, tenhle motiv mají s Babišem společný.) Vládnutí znamená příležitost to potvrdit, nebo vyvrátit. V druhém případě hrozí ztráta důvěryhodnosti. Sebereflexe bude u nové strany, která vzbudila očekávání a uspěla s tím, že to bude dělat jinak a líp, klíčová. "Držet kurz" nestačí.

Primátor Prahy patří k nejnáročnějším politickým funkcím. Měl by být něčím mezi manažerem a básníkem. Musí "vládnout", ale s velkou empatií vůči obyvatelům města. Měl by se s nimi bavit (asi tak 100x víc než Adriana Krnáčová). Musí vyvažovat zájmy Pražanů, spolků, zájmových skupin, korporací. Řešit Prahu "přímo a hned" je nesmysl, na to primátor nemá ani kompetence, základem je spolupráce, ne číslo na něčí mobil. Nová pražská koalice musí umění spolupráce rehabilitovat, bez toho nemá naději na úspěch.

Zdeněk Hřib primátorem? Na jednoho politického novice je toho až až. A to ještě padají mosty.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 7 minutami

Všech pět těžce zraněných po srážce vlaků je mimo ohrožení života

Všech pět těžce zraněných lidí po středeční srážce vlaků na Domažlicku je ve stabilizovaném stavu a mimo ohrožení života, řekli mluvčí nemocnic. Bez vážných komplikací pokračuje také léčba pěti středně těžce zraněných. Srážka expresu a regionálního osobního vlaku si vyžádala tři mrtvé, dva strojvůdce a jednu cestující. Desítky dalších lidí se zranily. Podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) rychlík vjel na úsek bez povolení. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky.

Fakultní nemocnice v Plzni ve středu převzala z vlakové nehody osm pacientů. "Jeden byl po ošetření propuštěn do domácího ošetřování. Ostatních sedm pacientů bylo v těžkém nebo středně těžkém zdravotním stavu. V současnosti jsou všichni stabilizovaní a mimo ohrožení života," řekla mluvčí nemocnice Gabriela Levorová. Také obě pacientky, které byly ve středu hospitalizovány v motolské a střešovické nemocnici v Praze, jsou mimo ohrožení života, řekly mluvčí nemocnic Pavlína Danková a Jitka Zinke. V nemocnicích v Domažlicích a ve Stodě na Plzeňsku leží po dvou pacientech s menšími zraněními. Podle mluvčího nemocnic Jiřího Kokoška jsou bez komplikací.

Pět lidí bylo po nehodě ve vážném stavu a pět utrpělo středně těžká zranění. "Celkem jsme ošetřili 67 lidí," řekla mluvčí krajské záchranné služby Mária Svobodová. Dalších zhruba dvacet lehce zraněných cestujících neuposlechlo, aby počkali na místě, a odešli. Dva nejvážněji zraněné přepravily vrtulníky do pražských nemocnic v Motole a Střešovicích a tři do plzeňské fakultní nemocnice. Další odvezly sanitky do nemocnic v Domažlicích a ve Stodě. Do Německa převezly německé sanitky deset osob hovořících německy.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 23 minutami

Schůze sněmovního výboru k řediteli BIS se nejspíš neuskuteční

Schůze sněmovního bezpečnostního výboru k postupu výběru ředitele Bezpečnostní informační služby se v pátek s největší pravděpodobností neuskuteční. Vyplývá to z dopisu předsedy Radka Kotena (SPD) členům výboru. Koten v něm uvedl, že nemá zákonný podklad pro svolání mimořádného jednání.

O svolání výboru požádal v úterý premiér Andrej Babiš (ANO). Koten napsal, že do středečního večera od premiéra neobdržel opakovaně požadované doplnění jeho žádosti. "Na termín schůze rezervovaný na pátek 07:30 tedy zatím nejsou zákonné důvody a usuzují, že po vyjádření v médiích o to nestojí ani pan premiér, ani kolegové, kteří posbírali sedm podpisů před 14 dny," stojí v dopise.

Výbor se může podle sněmovního jednacího řádu mimořádně sejít na žádost sněmovny, na žádost jejího předsedy nebo na žádost nejméně dvou pětin členů výboru.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

Policie hledá několik lidí, kteří zveřejnili transparent rasisticky urážející fotbalistu Glasgow Rangers Kamaru. Podle ní se dopustili trestného činu.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 29 minutami

V Žatci projel rychlík návěst stůj, nikomu se nic nestalo

V Žatci na Lounsku projel ve čtvrtek ráno rychlík jedoucí z Mostu do Plzně návěst stůj. Událost se obešla bez zranění, trať byla v době šetření incidentu neprůjezdná, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Na incident upozornil server Zdopravy.cz. Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal uvedl, že škody na drážních vozidlech byly odhadnuty na 20 000 korun.

"Trať v 5:56 projel rychlík přes odjezdové návěstidlo zakazující jízdu ve směru na Podbořany s tím, že se to obešlo bez dalších následků, ale po dobu šetření byl provoz na Podbořany zastavený a od 7:45 je provoz obnoven," řekl Gavenda. Důvod, proč strojvedoucí návěst projel, odborníci vyšetřují.

Bez povolení projel podle Drážní inspekce a ministra dopravy Karla Havlíčka (za ANO) ve středu strojvedoucí expresu z Mnichova úsek u Milavčí na Domažlicku, poté se tam srazily dva vlaky. Mohlo jít o chybu strojvedoucího nebo závadu techniky. Tři lidé zemřeli. Dva z nich jsou čeští strojvůdci vlaků, z toho jeden řídil německý rychlík, v něm cestovali i cizinci. Třetí obětí byla žena, která cestovala v protijedoucím regionálním vlaku. Desítky dalších lidí se zranily, někteří těžce. Materiální škody přesáhnou 100 milionů korun.

Zdroj: ČTK
Další zprávy