reklama
 
 

Sejdeme se na McTrhu. Farmářské trhy čeká mcdonaldizace

4. 9. 2010 12:30
Jakmile se něco stane hitem, nemůže to přežít. Jen umřít a začít znova.

Nákupní Galerie Fénix, kde je osmdesát obchodů, klimatizované kavárny, restaurace, supermarket, podzemní parkoviště pro šest set aut a další atrakce, v sobotu pořádala takzvané farmářské trhy.

Je to v Praze poprvé, kdy se tržiště s potravinami drobných zemědělců přesunulo pod křídla shoppingu.

Mcdonaldizace farmářských trhů byla jen otázkou času. Vlastně už nastala - ve chvíli, kdy se začalo psát o hitu, trendu, módě, boomu, fenoménu letošního roku a bůhvíčem ještě. "Farmářské trhy jsou v době hypermarketových prefabrikátů malým zázrakem," rozplýval se tisk.

Není překvapení, že po fenoménu vzápětí natáhl ruku byznys.

"Projekt farmářských trhů dodává obchodnímu centru mnohem lidštější a osobnější rozměr," libuje si reprezentant spolupořadatelské realitní společnosti Cushman & Wakefield, která má zastoupení v 58 zemích světa. Teď vás láká na to, že v shopping mallu ve Vysočanech je k mání český česnek (a jiné hity). Není to celé absurdní?

Příběh trhů: nejdřív zničit, pak objevit

Farmářské trhy jsou znamenité. Ale probůh, nemluvme o nich, jako by to byl iPhone 4. Pár rozdílů by se našlo.

Trhy s čerstvými potravinami má každé větší město a bere se to jako úplná samozřejmost. Naschmarkt ve Vídni nebo pařížská rue Mouffetard jsou kromě toho turistické atrakce, ale neztratily půvab ani pro domorodce.

V Praze se podařilo tradiční zemědělská tržiště prakticky zlikvidovat. Do loňska zbývalo jen symbolických pár stánků na Havelském náměstí a napůl vietnamská holešovická tržnice.

Neuvěřitelný, pro místní obyvatele skandální stav - v milionové metropoli jste nemohli v sobotu a v neděli jít na trh! - způsobila exploze super, hyper a jiných marketů a nečinnost místních samospráv. Tedy těch, kdo dnes přemýšlejí, jak farmářské trhy, na počátku vydupané ze země nadšenci a sedláky, využít.

Když je tu něco, co vzniklo "zdola" a lidem se to líbí, nesmí se to nechat jen tak. Je třeba se k tomu přisát.

Opravdu to není tak, že by Češi konečně "objevili kouzlo trhů", které jinde znají už dlouhá léta. Vůbec ne. Češi, a to jen skromná menšina z nich - majíce plné zuby rajčat s chutí zmuchlaného papíru - jen začali nakupovat jako dřív. Jestli něco objevili, pak to, na co - ne tolik vlastní vinou - zapomněli. Totiž, že obstarávání potravin může znamenat i příjemnou sociální zkušenost.

Náš zákazník chce vrátit čas

Potenciál mcdonaldizace farmářských trhů nespočívá jen v tom, že tam mají čerstvou zeleninu. Možná ještě důležitější je psychologická stránka. Trhy představují vzpomínku na staré dobré časy, můžete si tam koupit věci, co chutnají "jako dřív", když se kupovalo do košíku a bodří prodavači hulákali na celé kolo.

Kdo by se nechtěl vrátit v čase a být zas na jarmarku? Místo toho, aby stál s vozíkem ve frontě a pozoroval pokladní, jak zápasí s čárovými kódy?

Řečnickou figuru laudatio temporis acti, chválu minulosti jako posilu v nehostinné současnosti, objevily už starověké rétorické školy. Teď zmutovala do marketingu. Pivovar Krušovice nedávno přišel s desítkou, která je "pořádná" a "chutná jako tenkrát". Se starými dobrými časy pracuje každá druhá televizní reklama na pivo (všechny ty "staročeské hospůdky" a "baňaté půllitry"). A ve vzpomínkách na dětství poletují bramborové lupínky, polívka z pytlíku je jako od maminky...

Doba, kdy nějaký nadnárodní řetězec spustí reklamu na farmářské trhy, na kterých nakoupíte "jako tenkrát", se zase o kousek přiblížila.

Jakousi chabou obranou by bylo říkat těm trhům jinak. Farmářské? Jsme snad v Kansasu? Co je špatného na sedlácích (neříkejte, že se někomu vybaví kulak, velkostatkář v holínkách a Trautenberk) a selských trzích? Nebo prostě na trzích bez přívlastku, když už jsme ovocné, zelné a obilné spojili do jednoho?

Běžný koloběh

A dál? Kdo si všímá, jak náruživě facebookáři řeší, kde koupit žitný chleba a který trh je lepší než jiný, nemůže propadat pesimismu. Nejlíp to do jedné takové diskuse napsal kolega David Slížek:

Ale no tak, to je přece běžný koloběh: nejdřív se něco (třeba farmářské trhy) dostane do módy a všichni píšou, že kdo na ně nechodí, neví, co je dobré. Pak se přidají podnikavci, kteří to posunou k masovým zákazníkům a po cestě to ztratí část původního kouzla. Načež začne být módní psát o tom, že to nefunguje a že to je jen vějička na hlupáky. A přitom někde stranou fungují menší, ne-masové trhy, podobně jako dřív, tzn. dobře :-)

No jasně. Staré dobré časy!

autor: Jan Lipold | 4. 9. 2010 12:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama