Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
Aktualizováno 9. 9. 2016 20:40

Šrotovné? Přídavky na auto? To by byl ještě absurdnější nápad než dřív

To dá rozum: Kdy jindy má vláda stimulovat nákup nových automobilů než v době, kdy je po nich ohromná poptávka?
Kudy do šrotu?
Kudy do šrotu? | Foto: Reuters

Člověk se musí štípnout, jestli se mu to nezdá. Když už na ni všichni šťastně zapomněli, myšlenka se vrací z hlubin na světlo a rovnou na schůzi vlády. Šrotovné. Stát chce motivovat lidi, aby se zbavovali starých vozidel.

Původní informace webu iDnes.cz, že příspěvek na likvidaci starého auta a koupi nového by měl být 30 tisíc korun, nebo 60 tisíc při nákupu ekologicky šetrného vozu, mluvčí ministerstva průmyslu Roman Prorok později popřel. "Podstatou materiálu předkládaného Ministerstvem průmyslu a obchodu na pondělní jednání vlády je snaha motivovat lidi k vyřazování starých vozidel plnících normu EURO 2 a nižší a k jejich ekologické likvidaci. Podmínkou by přitom nebyl nákup vozu nového. Žádná motivační částka dosud nebyla stanovena a vládní dokument jí proto ani neobsahuje. Mluvit v této souvislosti s tzv. šrotovným, jak se o něm diskutovalo zhruba před sedmi lety, proto není na místě," informoval.

Takže je třeba počkat, co z vlády vypadne, a jestli půjde jen o státní podporu samotného šrotování aut (budiž, ale jaký by měla smysl?) a do jaké míry míří k tomu, aby majitelé vyměnili staré vozidlo za nové. Ale na rovinu: co jiného asi tak může následovat po sešrotování starého, než nákup nového auta?

Jakkoli ministerstvo odmítá, že je to teď to samé v bledě modrém, připomeňme: šrotovné se po Evropě (vyplácelo ho například Německo) zavádělo před několika lety, během finanční krize, která zasáhla i automobilky a jejich odbyt. Postupně se rozpustilo jak pára nad výfukem. U nás bylo na spadnutí v roce 2009, parlament dokonce schválil příslušný zákon, ale na šrotovné jednak nebyly peníze v rozpočtu, jednak se ekonomika postupně umoudřila. Zdálo se, že tím to skončilo. Nikoli.

Šrotovné je ekonomický, ale dokonce i ekologický a morální mýtus, nebo rovnou omyl. Za krize se dal příběh o státní pomoci – dotace povzbudí spotřebu, pomohou automobilovému průmyslu a v důsledku celému hospodářství, nová auta budou šířit méně emisí – ještě jakž takž poslouchat a akceptovat nebo zpochybňovat. Ale v roce 2016 by to byla nehoráznost.

Česká ekonomika šlape, statistická čísla jsou každou chvíli nej. Automobilky a jejich dodavatelé vyrábějí a prodávají, až se z nich kouří. Lidé spotřebovávají (spotřeba domácností je tahounem ekonomiky, píše se v novinách) a čím dál víc se kvůli tomu také zadlužují, a to i na nákup automobilu. Podle průzkumu GfK mělo vloni půjčku na auto (jestli nové nebo ojeté, nevíme) 17 procent Čechů, rok předtím jen 12 procent.

Prodej nových osobních aut za prvních osm měsíců meziročně vzrostl o 13 procent na 172 768 vozů. Po červencovém více než čtvrtinovém propadu se trh v samotném srpnu vrátil k 16procentnímu růstu. „Stále evidujeme nárůst objednávek," říká šéf Škody Auto Česká republika Luboš Vlček.

Tohle přece vidí i slepý: kdy jindy by měla vláda stimulovat nákup automobilů než v době, kdy je po nich ohromná poptávka?

Ale nikdy není tak dobře, aby nemohlo být ještě líp. Strašákem je stáří: průměrný věk auta u nás podle registru činí 14,9 roku, což je prý alarmujícně moc. Bod programu pondělní schůze vlády se oficiálně nazývá: "Návrh opatření na zlepšení struktury vozového parku v České republice". Materiál předložený ministrem průmyslu a obchodu obsahuje návrhy opatření, která mají napomoci k „omlazení“ vozového parku v České republice, informoval Úřad vlády.

Vozový park omladíme. Musíme se polepšit, lidi nám musí začít kupovat ještě víc!

To jsme u kořene problému. Když věci vydrží moc dlouho a lidé si je nechávají, jsou šetrní, opravují a nevyhazují, je to pro konzumní společnost průšvih. Občané odmítají konzumovat tak, jak je třeba, málo spotřebovávají, kapitalismus drhne. Čelit se tomu dá – a čelí například tím, že předměty zas tak dlouho nevydrží a výměna kus za kus je v požadovaně krátké době nevyhnutelná. Anebo podněcováním nákupního libida.

Státní „přídavky na auto“ jsou oproti tomu šidítko, které nic moc neřeší, jen křiví trh a zvýhodňují jeden typ výrobků oproti jiným. Nepřímo také jeden typ životního stylu oproti jiným. Co takhle šrotovné na bicykl? Zbavte se starého (elektro)kola, chtějte lepší!

Ach ano, ekologie… Argumentovat tím, že nová auta čoudí méně než ta stará, je po emisních skandálech dost smělé. A aby se dala změřit kompletní uhlíková stopa českých automobilů, museli bychom napřed vědět, kolik ty „zastaralé“ najedou kilometrů nebo kolik jich stojí tři čtvrtiny roku v garáži. Protože ten, kdo si pořídí nové auto, s ním pravděpodobně najede víc kilometrů než s tím starým (proč by si ho jinak kupoval, z plezíru?). Víc jezdících aut znamená také větší požadavky na automobilovou infrastrukturu, rozpínání automobilového prostoru… Ne, o životní prostředí tu neběží.

Že jsou do projektu "omlazení" zaparkovány i ekologicky šetrné vozy? Ano, ale koupit si elektromobil je pořád ještě věcí image a luxusu. Kdo na to má a odhodlá se podstoupit technologické nepohodlí (chybí dobíjecí stanice a podobně), ten asi nepotřebuje státní motivaci. Kromě toho, tipnul bych si, je jen málokdy majitelem staré škodovky.

Lze si představit asi tak tisíc prospěšnějších státních investic, než je – byť nepřímé – ponoukání lidí ke koupi auta. Pocitem viny ze stáří vozového parku nechť se Češi netrápí.

 

Právě se děje

Další zprávy