Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
24. 6. 2012 17:31

Už ne 50. Vyplatí se zpomalit ve městech na třicítku?

Rychlost třicet kilometrů za hodinu vypadá směšně. Ale zvykli bychom si, nebo ne?
Třicítka někomu vadí už teď. (Ilustrační foto z Prahy.)
Třicítka někomu vadí už teď. (Ilustrační foto z Prahy.) | Foto: Jan Lipold

Ne padesátka, ale ve městech maximální povolená rychlost jen třicet kilometrů za hodinu. To není žádná utopie nebo návrh ekologických extremistů, ale téma, o kterém se seriózně diskutuje. A to v Německu, tedy zemi, kde je automobilismus takřka náboženstvím a po dálnicích se smí jezdit neomezenou rychlostí.

Někteří opoziční politici z SPD a Zelených přišli s návrhem, snížit maximální povolenou rychlost v obytných částech měst na 30 km/h, přičemž padesátka, případně vyšší rychlost, by byla zachována jen na hlavních tazích a vyznačená dopravními značkami.

Normou by bylo třicet.

Slibují si od toho větší bezpečí v ulicích, plynulejší provoz a méně hluku i emisí oxidu uhličitého. Vláda a největší autoklub ADAC jsou však proti; jednotný názor nemá ani policie.

Zmírní se agresivita některých řidičů a zvýší se naopak jejich pozornost, argumentuje poslankyně SPD Kirsten Lühmannová.

U nás třicítku nebo alespoň zóny „Tempo 30" prosazují především ekologické iniciativy, jako je Auto*mat. Nejde prý o omezení, ale o zklidnění automobilové dopravy.

Podstata změny - a možná proto je pro většinu automobilistů zatím těžko stravitelná - spočívá v tom, že šoféři by museli přehodnotit návyky, s jakými se po městech pohybují. Zpomalit nejen na tachometru, ale také „v hlavě". Zvolnit. Zvýšit trpělivost.

Německá vláda je zatím proti. "Já chci mobilitu umožňovat, ne jí bránit. Dokud budu ministrem dopravy, žádný takový všeobecný rychlostní limit nebude," prohlásil Peter Ramsauer, který v kabinetu zastupuje konzervativní bavorské křesťanské socialisty.

Český Auto*mat to vidí jinak: „V naší uspěchané zemi jako by se zklidňování dopravy zdálo něčím omezujícím, nepatřičným… Dosud jsme slušné bezpečnosti provozu ve městech docilovali za cenu totálního přizpůsobení uličního prostoru automobilové dopravě. Plošné dopravní zklidňování je jedním z nástrojů, jak tento uměle vytvořený extrém vrátit blíže rovnovážnému stavu."

Třicítka ve městech? Co vy na to, milí čtenáři?!

Názory Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Názory Aktuálně.cz

Sledujte nás na:

 

Právě se děje

Další zprávy