Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
23. 11. 2017 13:05

Ruská hybridní válka: Z ponížení Česka se v Moskvě stalo povýšení geroje Zemana

Ruský armádní web: "Události roku 1968 ... ukázaly opravdové vlastence, skutečně odvážné, principiální lidi." Jedním z nich byl Miloš Zeman...
Ruské lži o okupaci Československa v roce 1968 posloužily hybridní válce a proruskému prezidentovi Zemanovi.
Ruské lži o okupaci Československa v roce 1968 posloužily hybridní válce a proruskému prezidentovi Zemanovi. | Foto: Publikace Okupace 1968 a její oběti, VHÚ

Předpokládaný vývoj má státní návštěva Miloše Zemana v Rusku. V Moskvě se "ostře" ohradil proti článku o "záchraně" Československa vojsky Varšavské smlouvy v roce 1968, který vyšel na webu ruské armádní televize Zvezda, spadajícím pod ruské ministerstvo obrany. Server pak článek stáhl a vydal jiný, který Zemana vykreslil jako hrdinu roku 1968.

Podezřelé je načasování celé akce. První lživý článek o srpnu 1968 se objevil v úterý, kdy Zeman v Soči navštívil prezidenta Vladimira Putina. Pravděpodobně o něm ještě nevěděl (nebo mohl dělat, že o něm ještě neví), tedy na něj ani nereagoval. Po příletu do Moskvy řekl, že text je výplodem "šílence s vylízaným mozkem". Vulgární věta určená pro jeho české voliče.

Jenomže se Zeman mýlí, autor nic "šíleného" či "vylízaného" nenapsal, drží linii, jež je pro mnoho Rusů (i mezi těmi 40 tisíci žijícími v Česku) normální. Klasická ruská "fake" interpretace dějin.

Putinova pravá ruka, exkágébák a miliardář Vladimir Jakunin, jehož Zeman tituluje "můj přítel", v roce 2015 v České televizi o invazi roku 1968 řekl: "Ať se to někomu líbí, nebo ne, byly to solidární akty zemí sjednocených ve vojenském svazku." Žádná okupace.

V červnu 2015 ruský státní kanál Rossija 1 odvysílal skandální film o roce 1968 v Československu. Dokument tvrdil, že v invazi do Československa šlo o zákrok proti chystanému převratu v Československu, který chystalo NATO, bývalí esesáci a fašisté. V Rusku běžný pohled, žádné šílenství.

Zeman tehdy reagoval tak , že okupace byla "zločin", že "žurnalistická informovanost, v tomto případě informovanost ruské televize, je ve psí, protože samozřejmě nešlo o žádný pokus o ozbrojený převrat" a že "ruská televize lže". (Dobře ví, jak citlivým tématem je u nás okupace 1968.) Jeho stanovisko v Rusku zjevně nezabralo, když lež byla opakována právě v den jeho setkání s Putinem. A právě proto, že se tento ruský postoj nemění a že se objevil na oficiálním webu resortu ruské vlády, měl Zeman návštěvu ukončit.

Urážka vlasti!

Načasování textu vnucuje myšlenku, zda to celé nebylo předem připravené. Článek je typický pro ruskou hybridní válku proti Západu, v Rusku, ale i u nás, bude hojně sdílený, objevil se na oficiálním webu, takže "na něm něco je" atd. Navíc však posloužil k podpoře jednoznačně proruského prezidenta malé země Evropské unie. Po jeho zveřejnění následovalo divadlo jak vystřižené z učebnice o hrách tajných služeb.

Zeman si stěžoval u premiéra Dmitrije Medveděva. Vše natáčela televize, u nás byl rozhovor vysílán kupříkladu na ČT24, šíří se po internetu. Ponížení Česka se změnilo v povýšení Zemana. Nezapomínejme, Rusové se Zemanem pracují, je to pro ně cenný politik, rozbíjí jednotu zemí EU.

Zeman řekl Medveděvovi: "Já bych se tím normálně vůbec nezabýval. Ale toto bylo zveřejněno v době mé návštěvy." Můžeme věřit, že by se tím nezabýval, nebýt pohoršení, které text vyvolal v Česku. Všimněme si, podstatný pro Zemana není skandální obsah textu, ale jeho načasování. Dál: "Je to urážka mého národa, mé vlasti. Pane premiére, já po vás chci, abyste veřejně řekl, že to je záležitost, která nemá nic společného s oficiální pozicí vaší vlády."

Na to Medveděv opáčí, že jde o "výplod jednotlivce", "názor, který není totožný s názorem redakce tohoto telekanálu" a "my se principiálně nevměšujeme do prostředků masové komunikace". Ojoj! Jaká to ruská svoboda státního média! Zkusme si představit, zda by web Zvezdy napsal, že okupace 1968 byla zločinem. Nemyslitelné. To by pak zločinem přece byla i okupace Krymu!

Medveděv pokračoval, že text "neodráží pozici mojí vlády. Tato pozice byla zformulována už v roce 1993, v době, kdy jsme pracovali a dojednávali dvoustrannou smlouvu mezi našimi zeměmi. Tato naše pozice byla mnohokrát potvrzena nejvyššími představiteli našich zemí, včetně prezidenta Vladimira Putina…". Žádná omluva, jen bla bla bla.

Strašlivý trest, Zeman vyloučen z KSČ

Dál mluvil o Zemanovi: "… vás známe právě jako člověka, který se snaží rozvíjet vzájemné vztahy mezi našimi zeměmi, oceňujeme vás za to, ceníme si vás jako politického představitele, který vystupuje v této pozici. A není to vůbec lehká pozice, když se podíváme na to, jaké jsou v současné chvíli naše vztahy s EU." Ano, těžká pozice, když Zeman jde proti Bruselu, aby ne.

Tím hra nekončí. Web ruské armády malérový text stáhl (další důkaz o svobodě tohoto média) a vydal nový, který si s tím původním nezadá. Naruby. Invazi 1968 náhle popisuje jako "jednu z nejnesmyslnějších zahraničněpolitických akcí SSSR, která také nejvíce poškodila jeho image". Realita? Okupace ovšem především poškodila nás, Československo.

A ještě: "Události roku 1968 … ukázaly opravdové vlastence, skutečně odvážné, principiální lidi. Jedním z těch, kteří se proti vpádu vojsk postavili, byl Miloš Zeman, v té době student pražské ekonomické vysoké školy. Za svůj čin dostal na svoji dobu tvrdý trest - byl vyloučen z komunistické strany."

Miloš Zeman geroj. Web už neuvádí, že Zeman Národohospodářskou fakultu VŠE v Praze nejen normálně dostudoval, ale ještě tam rok vyučoval. Strašlivý trest.

Co Zeman dělal v roce 1968? Popsal to sám pro Lidovky 21. srpna 2013: "Já jsem byl tehdy na studentské koleji na Jarově a z kolejního rádia jsme pouštěli do všech místností nikoliv zprávy Rádia Moldau, ale zprávy tehdejšího legálního rozhlasu, kterému okupanti říkali nelegální."

Druhý text ruského armádního webu je podobně hybridní jako ten první a hlavně má totožný cíl: podporu ruských zájmů v Česku, zemi EU, podporu jednoznačně proruského politika. Hybridní je i v tom, že se nikdy nedozvíme, jestli ta hra byla dopředu připravena (vypadá tak), nebo ne. Ve finále posloužila Zemanovi v jeho domácí kampani.

Český prezident je velmi potřebným a užitečným nástrojem ruské dezinformační kampaně, myslí si bývalý velvyslanec v Moskvě Petr Kolář. | Video: Emma Smetana
 

Právě se děje

před 59 minutami

Služba HBO Max zřejmě do Česka dorazí až příští rok

HBO možná zprovozní svou videotéku HBO Max v některých částech Evropy včetně Česka až příští rok. Firma se nyní soustřeďuje na Latinskou Ameriku, kde službu zpřístupnila 30. června. "Proto možná odložíme vstup na některé evropské trhy do začátku roku 2022," oznámil Pascal Desroches, finanční ředitel nadnárodní skupiny WarnerMedia, do které HBO náleží.

Podle webu Filmtoro.cz už česká pobočka potvrdila, že spuštění HBO Max pro zdejší zákazníky se odkládá na rok 2022. Dle dřívějšího plánu měla videotéka do Evropy dorazit ve druhé polovině letošního roku.

před 3 hodinami

Počet potvrzených obětí záplav v Německu dosáhl 180

Počet potvrzených obětí prudkých bouřek a záplav v Německu dosáhl 180, z toho 132 v západní spolkové zemi Porýní-Falc. Vyplývá to podle agentury AFP z bilance obětí po páteční aktualizaci německými úřady. Zhruba 150 lidí je nezvěstných nebo není možné je kontaktovat.

Předchozí bilance obětí záplav ze 14. a 15. července podle AFP činila 177. V nejhůře zasaženém regionu Porýní-Falc je nyní podle policie 132 potvrzených obětí na životě a 766 raněných. Dalších 149 je stále nezvěstných.

"Avšak neočekáváme, že konečný počet zemřelých se zvýší o tolik," řekl na tiskové konferenci zemský premiér Roger Lewentz s tím, že někteří lidé ze seznamu jsou na dovolené.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

Kvůli obavám z transparentnosti v zemi přišlo Maďarsko o miliony eur z Norských fondů

Maďarsko tento týden formálně přišlo o přístup k více než 200 milionům eur (5,1 miliardy korun) z takzvaných Norských fondů kvůli rostoucím obavám dárců o kvalitu právního státu v zemi. Maďarsko se nedokázalo dohodnout s Norskem, Islandem a Lichtenštejnskem, které finance poskytují, na způsobu vyplacení peněz. Země se obávají, že by přerozdělování v Maďarsku mohlo podléhat politickým tlakům Budapešti. Na spor upozornil server Politico.

Při vyplácení grantů Norsko, které poskytuje 95 procent prostředků, a jeho partneři trvají na tom, aby o přidělení grantů pro občanskou společnost rozhodovaly a peníze spravovaly osoby vybrané ve veřejných soutěžích na základě kompetencí, odborných znalostí a řídících schopností. Ačkoliv maďarská vláda původně s tímto způsobem rozdělování grantů souhlasila, podle norské vlády nakonec Budapešť takto vybraného kandidáta odmítla.

Tři dárcovské země jsou členy evropského ekonomického prostoru, ale nikoliv Evropské unie. Granty vyplácené v 15 zemích mají sloužit ke snižování sociálních a ekonomických rozdílů v Evropě.

Zdroj: ČTK
Další zprávy