Martin Novák Martin Novák | Názory
18. 3. 2014 13:52

Putin nevydýchal Ukrajinu a zmáčkl tlačítko Reset

Ukrajinci se během deseti let dvakrát postavili Putinově vůli. A dvakrát vyhráli. Bylo tedy třeba, aby jim výhra trochu zhořkla. A tak přišli o Krym.
Vladimír Putin resetoval vztahy se Západem: k větší agresivitě a konfrontaci, k jednání motivovanému touhou trestat a mstít se.
Vladimír Putin resetoval vztahy se Západem: k větší agresivitě a konfrontaci, k jednání motivovanému touhou trestat a mstít se. | Foto: Reuters

Vladimir Putin toho během svého úterního projevu namluvil hodně.

V zásadě jsme se dozvěděli, že Rusku a Rusům ubližujeme a jediným skutečným přítelem je Čína.

Asi nejzajímavější byl pohled na to, co je zákonné a co ne. Chruščovovo rozhodnutí předat Krym Ukrajině z roku 1954 označil ruský prezident za nezákonné, protože se nikdo neptal občanů.

Odpůrci prezidenta jsou čím dál víc tlačení do kouta a povolená média se čím dál víc stávají hlasateli propagandy.

Nezmínil se ale o tom, že po rozpadu SSSR Rusko bylo spolugarantem územní integrity Ukrajiny poté, co se Kyjev vzdal jaderných zbraní.

Ještě před devíti lety Putin tvrdil, že Rusko nechce Krym, protože by to vyvolalo válku. A Rusko je přece racionální.

Možná ani tak nejde o samotný Krym, příčina je jinde. Vladimir Putin se už podruhé v Kyjevě spálil s Viktorem Janukovyčem. Poprvé v roce 2004, kdy mu už gratuloval jako novému prezidentovi, ale vzápětí začala oranžová revoluce a soud výsledek zrušil. A Janukovyč nakonec prohrál.

Podruhé letos, kdy znovu vsadil na Janukovyče, ale ten nakonec nevydržel tlak opozice a utekl do Ruska.

Ukrajinci se tak během deseti let dvakrát postavili Putinově vůli. A dvakrát vyhráli. Bylo tedy třeba, aby jim výhra trochu zhořkla. A tak přišli o Krym a kdo ví, co se stane na východní Ukrajině.

Dnes Putin řekl, že nechce další dělení Ukrajiny. Ale dříve také říkal, že Rusko nechce znovu připojit Krym. A dnes ho připojil.

Před pěti lety ve Španělském sále Pražského hradu podepsali Dmitrij Medveděv a Barack Obama smlouvu o omezení jaderných zbraní. Obama tehdy hovořil v duchu svého návrhu udělat v americko-ruských vztazích jakýsi reset. Tedy zmáčknout tlačítko a začít znovu, lépe.

Ale tím, kdo zmáčkl nakonec tlačítko a resetoval, je až teď Vladimir Putin. K horšímu, k větší agresivitě a konfrontaci, k jednání motivovanému touhou trestat a mstít se. To je vidět i doma: odpůrci prezidenta jsou čím dál víc tlačení do kouta a povolená média se čím dál víc stávají hlasateli propagandy.

Je to škoda, Rusko je tak pěkná země.

Tento text vyšel v blogu Martina Nováka na Aktuálně.cz 18. března 2014.

 

Právě se děje

před 21 minutami

V Broumově hořela kotelna v průmyslovém areálu, škoda je 15 milionů korun

V areálu firmy Veba v Broumově na Náchodsku v úterý večer hořela kotelna na topný olej. Škodu vyšetřovatel předběžně stanovil na 15 milionů korun, upřesňovat se bude stejně jako příčina požáru ve středu dopoledne. Na webu hasičů Královéhradeckého kraje to uvedl jejich mluvčí Ondřej Sezima.

O požáru v areálu v broumovské části Olivětín hasiči dostali zprávu po 19:00. Hořela kotelna přistavená k výrobní hale. "V kotelně se nacházela nejenom technologie, ale také velké množství topného oleje," uvedl mluvčí. Hasiči zasahovali v dýchacích přístrojích s použitím vody a hasební pěny, aby před ohněm uchránili výrobní stroje v přilehlé hale, kde navíc byly další hořlaviny.

"V pozdních večerních hodinách se jim podařilo požár dostat zcela pod kontrolu. Při zásahu nebyl nikdo zraněn," uvedl Sezima. Zaměstnanci budovu včas opustili. Škodu oheň způsobil na vnitřním vybavení kotelny, silně zakouřené byly prostory v nadzemním podlaží přilehlé budovy, které slouží jako šatny a sociální zázemí pro zaměstnance.

Zdroj: ČTK
před 23 minutami

USA zablokovaly přístup k desítkám zpravodajských serverů kvůli dezinformacím z Íránu

Americké ministerstvo spravedlnosti se zmocnilo zhruba 30 webových stránek, z nichž řada byla spojena s dezinformačními aktivitami Íránu. Podle agentury Reuters to uvedl nejmenovaný americký vládní činitel. Íránská státní agentura IRNA předtím oznámila, že Spojené státy zablokovaly přístup na několik zpravodajských serverů napojených na íránský stát, napsala agentura AFP.

Na stránkách se místo tradičního obsahu objevila zpráva, že se serveru zmocnily americké úřady, doplněná pečetí Federálního úřadu pro vyšetřování (FBI) a ministerstva obchodu. Mezi zasažené servery patří například Al-Alam, který poskytuje informace v arabštině, anglická mutace webu íránské státní televize PressTV, či server Al-Masíra, který patří jemenským povstalcům z řad Húsíů podporovaným Íránem. Výpadek postihl i několik dalších webů.

Podle agentury AP, která se rovněž odvolává na zdroj z americké vlády, je krok USA součástí rozsáhlejšího zákroku proti íránským médiím v době vyhrocených vztahů s Teheránem.

Zdroj: ČTK
Další zprávy