reklama
 
 

10 let Aktuálně.cz, jak jsem je prožil. Od šťastné konstelace hvězd až k době, které chybí střed

31. 10. 2015
Foto: Aktuálně.cz
Online deník Aktuálně.cz vznikl přesně před deseti lety. Na webu se poprvé objevil minutu po půlnoci 1. listopadu 2005. Co rozhodlo o jeho úspěchu a s čím vším bude třeba se vyrovnat do budoucna, nad tím se zamýšlí v redakčním blogu šéfredaktor Pavel Tomášek.

Milé čtenářky, milí čtenáři,

dříve než se vy i já pustíme do dalších řádků, považuji za korektní na začátek mého pojednání k desátým narozeninám Aktuálně.cz doznat jednu věc.

Aktuálně.cz je pro mě osobní věc, beru si ji za své. Od samotných příprav na spuštění nového online deníku v říjnu 2005 až po dnešek jsem zde přišel o spoustu vlasů, dvě spousty nervů, získal v součtu pět dioptrií a k nim nepočítaně těch nejcennějších profesních i lidských zkušeností. Nutně tak v této věci nejsem objektivní.

Výše uvedené mi nebrání při ohlédnutí zpět přiznat jednu věc: Aktuálně.cz se umělo narodit, v řadě ohledů mělo velké štěstí.

Vzniklo dostatečně zavčas, aby bylo první a průlomové, zároveň už ale v okamžiku, kdy s ohledem na rozvoj internetu a potřeby lidí mohlo uspět.

My, kteří jsme se kolem něj motali v čase jeho prvních krůčků, jsme měli kolem třiceti: byli jsme s nějakými deseti lety novinářské praxe dost zkušení, abychom ovládli řemeslo (a nezískali zlozvyky), zároveň dostatečně mladí, abychom, bez založených rodin, mohli zvláště v prvních měsících věnovat práci patnáct hodin denně a spacákovat v redakci.

Pomohli jsme hvězdám

Jak už to bývá, pouhé šťastné rozestavení hvězd by setrvalý úspěch a deset let prosperity nezaručilo.

Do základů Aktuálně.cz se podařilo vložit to, co bych nazval protestantskou etikou (která podle Maxe Webera přivedla na svět kapitalismus).

Tvrdá, intenzivní práce, leckdy na hranici obětování se.  

Přiměřená, nepřemrštěná odměna, redakční život striktně a opakovaně přizpůsobovaný finančním možnostem.

Poctivé řemeslo, pamětlivé toho, že to je to, co nás odlišuje.

Vědomí hodnot vymezujících naši profesi a držení se jich.

Uvědomění si, že netvoříme jen kolektiv spolupracovníků, ale také společenství lidí, kteří si jsou vědomi záměru, za nímž společně kráčí.

Co bylo a je pro náš úspěch dalším důležitým předpokladem: Aktuálně.cz vzniklo jako experiment, máme kdesi v naší DNA vloženo, že zkoušení nevyzkoušeného, odvaha zariskovat se vyplácí. Kdykoli jsme na tuto konkurenční výhodu zapomněli, začali jsme scházet z cesty.

Trojí vážná krize médií

Přesvědčení, že Aktuálně.cz má dobře vrostlé kořeny, mě přesto nechrání před pochybami a obavami spojenými se současným stavem médií a novinařiny obecně.

Média prochází vážnou krizí.

Krizí relevance přerůstající v krizi identity. Sociální média vytváří tradičním médiím, jedno zda papírovým, elektronickým nebo internetovým, těžkou konkurenci. Přišli jsme o roli vrátného střežícího veřejný informační prostor. Na úkor sociálních sítí jsme přišli o velký díl času a pozornosti, které jsou lidé konzumaci médií ochotni a schopni věnovat.

Připraveni o tato privilegia, jsme dále stavěni před úkol sehrávat v otevřené, demokratické, západní společnosti roli toho, kdo zaručuje, že lidé budou moci činit informovaná a odpovědná rozhodnutí. Že politická moc bude mít ve veřejném prostoru kvalifikovanou oponenturu a bude jí vidět pod ruce.

O co víc informací se na nás valí, o co početnější a mocnější zájmy se o veřejný prostor derou, o to důležitější tato role je.

Média současně prochází krizí důvěry. Nikdy v minulosti nevyjadřovali lidé menší důvěru a větší skepsi v to, co jim média nabízejí.

Tato krize je vzájemně propojena s krizí ekonomickou. Redakční rozpočty jsou značně úspornější než před pěti, sedmi lety. Redakční týmy tvoří mladší, méně zkušení lidé. Kde je méně zkušeností, bývá více chyb a nedopatření. Chybami přicházíte o důvěru, kterou nutně potřebujete, abyste mohli sehrát výše definovanou roli.

Jak z této zapeklité situace ven?

Invence versus návrat k tradici

Musíme si v tradičních médiích osvojit všechny nové a moderní možnosti a distribuční kanály, s jejichž pomocí jsme schopni dostat náš obsah ke čtenáři. I bláznivá cesta a prostředek stojí za vyzkoušení, i neúspěšný pokus je cesta vpřed.

Když jsme chystali poslední velkou proměnu Aktuálně.cz, kterou jsme vám představili v září, měli jsme na paměti právě tuto potřebu. Nejvíce změn jsme nachystali ve způsobu, jakým nabízíme naše zprávy v mobilních zařízeních.

Jestliže v tom, jak doručujeme náš obsah ke čtenáři, musíme být invenční a experimentátorští, pokud jde o naše psaní, je třeba se důsledně vrátit ke starým, dobrým pravidlům, jichž se kvalitní novinařina tradičně držela.

Je třeba trvat na tom, že dobré řemeslo je základ. A stát si na tom, navzdory tomu, že vám to podle všeho nepřináší bezprostřední prospěch. Nesměnit krátkodobou výhodu a zisk za dlouhodobé vyhlídky médií a novinařiny jako profese.

Zrcadlo společnosti

O médiích není možné uvažovat odtaženě od toho, jak se vyvíjí společnost, v níž působí. Média jsou jejím věrným zrcadlem, věrnějším, než bychom rádi věřili.

Západní společnost prochází těžkou chvílí. Co dnes poutá pozornost, jsou extrémy. Co se odchyluje, to je atraktivní. Střed ztratil svou magickou přitažlivost.

Média, chtějí-li zaujmout, musí křičet. Jsou taženy k extrémům, excentričnosti, potřebují šokovat.

Je to těžké, ale pokud mají znovu obsadit své místo a zvládnout svou roli, musí najít střed. Potřebují znovu objevit zapomenutou ctnost, jíž je uměřenost.

Jsme připraveni

Aktuálně.cz, vědomo si těchto výzev, vstupuje do své druhé dekády s přesvědčením, že je připraveno a nalézá své místo.

Počet vás, našich čtenářů, stabilně a zdravě roste. Disponujeme zázemím velkého a prestižního vydavatelství. Lidé, jejichž úsudku si vážíme, dávají naší práci uznání.

V posledním ročníku Novinářské ceny jsme zvítězili vůbec poprvé hned ve třech důležitých kategoriích. Dostalo se nám ocenění za nejlepší rozhovor, nejlepší komentář a online žurnalistiku.

Nemůžeme a nechceme vám při příležitosti našich prvních kulatin slíbit, že nebudeme chybit, že se vám vždy zalíbíme a že budete vždy souznít s tím, co napíšeme.

Míníme však vážně náš závazek, že uděláme maximum pro to, abychom vám poskytli spolehlivý, srozumitelný, komfortní zpravodajský servis. Abychom vám ke zprávám nabídli kontext, který osvětlí pozadí zpráv, a umožní vám poznat nejen to, co se děje, ale také proč.

Milé čtenářky, milí čtenáři,

radujeme se z toho, že jsme ve vaší společnosti již deset let. Vážíme si důvěry, kterou v nás vkládáte tím, že nás čtete. A jsme odhodláni jí dostát.

Pavel Tomášek, šéfredaktor Aktuálně.cz

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama