Zuzana Hronová Zuzana Hronová | Rozhovory
20. 10. 2007 19:25

Diváci v krimikomedii určují, kam se vydá děj

Rozpovídáme studenty i důchodce, říká režisér hry
"Jsem rád, že jsem se ve svém věku setkal ještě s něčím novým," říká pro Aktuálně.cz po režírování interaktivní krimikomedie Bláznivé nůžky režisér Petr Novotný.
"Jsem rád, že jsem se ve svém věku setkal ještě s něčím novým," říká pro Aktuálně.cz po režírování interaktivní krimikomedie Bláznivé nůžky režisér Petr Novotný. | Foto: Zuzana Hronová

Pardubice - V legendárním Činčerově Kinoautomatu si divák mohl na určitých místech filmu "Člověk a jeho dům" vybrat ze dvou různých variant. V kriminální komedii "Bláznivé nůžky" publikum hru spoluvytváří a kdokoliv z diváků může navrhnout jakoukoliv variantu. A koho si ten den přítomní lidé v hledišti odhlasují jako vraha, ten jím bude.

Dramaturgům Východočeského divadla Pardubice učarovala polská inscenace "Szalone nożyczki" v krakowském divadle Teatr Bagatela. Učarovala jim natolik, že se rozhodli učinit riskantní krok - uvedli hru v české premiéře před tradičně konzervativním pardubickým publikem.

Na pomoc si vzali dlouhý materiál bostonského divadla. Zde se "Bláznivé nůžky" hrají už přes dvacet let. V scénáři jsou zahrnuty všechny zkušenosti bostonských herců s tím, kam se také může představení stočit.

Ředitel divadla Petr Dohnal, jenž v inscenaci rovněž hraje, sliboval, že se diváci nemusejí obávat typické české vyčůranosti, že si herci budou hrát to svoje, ať se již ozve z publika jakýkoliv nápad. Noty tentokrát leží v hledišti, nikoliv na jevišti.

K zinscenování originální krimi z prostředí kadeřnického salónu "Bláznivé nůžky" se svérázným personálem si Pardubičtí přizvali svého častého hosta, zkušeného Petra Novotného. V rozhovoru pro Aktuálně.cz  říká, že se za dlouhá léta režírování s žádnou podobnou hrou nesetkal.

A: Obě premiéry Bláznivých nůžek už máte zdárně za sebou. Premiérou jde však zřejmě nazvat každé další představení - vzhledem k variabilnímu vývoji děje. Trvaly zkoušky déle než jindy, když jste musel s herci projít nejrozličnější varianty, kudy by se mohl děj ubírat?

Ano, dali jsme si na ně o týden víc. Děláme to všichni poprvé, nikdo s ničím podobným nemáme žádné zkušenosti. Dali jsme si proto tzv. "týden jistoty", jenž nám umožnil udělat více zkoušek za přítomnosti publika. Mohli jsme tak předvést hotovou hru  a dolaďovat náš projev před diváky.

A: Kolik se konalo veřejných zkoušek?
Uskutečnily se tři, většinou před malými skupinkami lidí, pohříchu těch, které jsme znali a kteří věděli, že musejí nějak reagovat. Ale zajímalo nás, jakým způsobem budou reagovat.

Poručíka Rosického hraje v Bláznivých nůžkách sám ředitel Východočeského divadla Pardubice Petr Dohnal.
Poručíka Rosického hraje v Bláznivých nůžkách sám ředitel Východočeského divadla Pardubice Petr Dohnal. | Foto: Michal Klíma

Na rozdíl od jiných inscenací jsme měli dvě veřejné generálky. Jednu studentskou, druhou důchodcovskou, abychom si vyzkoušeli obě hraniční generační polohy. To byla ta pravá zkouška ohněm.

A: Chtěli jste si vyzkoušet, jak rozdílné typy lidí rozpovídat?
Ano, to byl první úkol. A také si ozkoušet, na co se budou ptát, jak moc budou do děje zasahovat a jakým způsobem. Abychom věděli, na co se připravit.

A: Lze vůbec předvídat všechny cesty, na které vás diváci mohou svými nápady a připomínkami zavést?
Od Američanů z Bostonu máme k dispozici manuál. Normální text hry mívá kolem 80 stran, tento čítá 180 stránek.

Na nich je popsána většina možností, které v Americe nastávaly. Jsou tam i možnosti odpovědí, jaké v USA zazněly, jsou tam zkušenosti z dění v hledišti a na jevišti. A samozřejmě je tam i nejpodstatnější část, několik variant příběhu, které se ti nebozí herci museli naučit nazpaměť a zvládnout.

A: Nebojíte se pověstné konzervativnosti pardubického publika?
Myslím, že patří sice ke konzervativnějším, ale posledními lety se vycvičilo inscenacemi, které berou publikum jako partnera, počítají s aktivním divákem, jenž jde hercům naproti.

Režisér Petr Novotný je v pardubickém divadle častým hostem.
Režisér Petr Novotný je v pardubickém divadle častým hostem. | Foto: Zuzana Hronová

Z dřívějších představení, které jsem zde zhlédnul, z pozorování  hlediště vím, že pardubické publikum se zde v divadle cítí dobře,  je otevřené a rozhodně ne zakřiknuté. Člověk, který se u vás v obýváku cítí dobře, tak se také nebojí na něco zeptat, když chce.

A: Máte jako režisér nebo divák nějakou zkušenost s podobně interaktivní hrou?
Nemám vůbec žádnou podobnou zkušenost, pouze jsem viděl tuto inscenaci v Krakově. Je to jedno z mých potěšení, že dokonce i v mém věku se člověk ještě setká s něčím novým.

A: Vzpomněl jste si někdy při práci na Bláznivých nůžkách na Kinoautomat?
Ano, několikrát jsem si na něj vzpomněl. Je to ale úplně jiný způsob, jakým se zachází s dialogem mezi divákem a vlastním výtvorem. V kinoautomatu navíc už nešlo do díla zasahovat, bylo hotovo předem.

Naopak tato hra je postavena na nádherném mottu,  které říká Albert Camus, že divadlo jsou příběhy vyprávěné živými lidmi živým lidem. Tady je to přesně tak. Živí lidé musejí živě reagovat na to, co jim jiní živí lidé v hledišti řeknou.

 

Právě se děje

Další zprávy