Jan Lipold Jan Lipold | Názory
16. 8. 2010 17:05

Vyžeňte zmrzlináře na Grand Prix, na silnici nepatří

Jestli nemáte motorku ani kamion, je tu pro vás Dopravní podnik. Zprávy o páté.
Vítejte v silničním provozu.
Vítejte v silničním provozu. | Foto: Reuters

V červenci zahynulo 27 motocyklistů. Policie neuvedla, kolik z nich byli motorkáři, a kolik jich jelo třeba na mopedu. Mezi motocyklistou a motorkářem může být, co si budeme povídat, velký rozdíl. V kubatuře a v myšlení.

Motorkář, jak si ho ve Zprávách o páté představujeme, jezdí skoro výhradně pro zábavu. Proto si například pořídí zmrzlinu, silný, jakoby závodní stroj pestré barvy, aby s ní mohl krouhat zatáčky ve Chřibech nebo na silnici číslo 9 u Kokořína. I kdyby chtěl a uměl to, tak se zmrzlinou téměř nejde jezdit podle předpisů. A potichu, ohleduplně, už vůbec ne.

Jedna věc nám pořád vrtá hlavou: proč se takové motorky volně prodávají a proč se na nich vůbec smí jezdit po veřejných silnicích? Nejsme většinou nakloněni tomu, aby se problémy řešily ZÁKAZEM nebo RUŠENÍM něčeho. Ale tentokrát nemůžeme jinak. Proč se vůbec tihle zmrzlináři vyskytují v normálním provozu, a ne jen na soukromých tratích? Protože by je to tolik nebavilo? Tak to je snad jejich problém. Jsou přece nebezpeční všem, ne jen sami sobě.

Čtěte také:
Zprávy o páté a Slovíčkaření, archiv vydání

Hasičům, zkřísnutým ohlášeným utahováním opasků, došla trpělivost. A ohlásili, že za „vedlejší" záchranářské práce, jako je uklízení vozovek po bouračkách, budou chtít peníze. Až doteď to dělali zadarmo, čili za peníze daňových poplatníků. To je skandální a skoro stejně skandální je, že si na to hasiči vzpomněli až teď. Když přečerpávali obsah havarované cisterny, platili jsme to doteď všichni společně, jako externalitu. Jako daň z radosti nad ježděním kamionů.

Až teď se hasiči dohodli s pojišťovnami, že náklady budou platit viníci nehod z povinného ručení. Neuvěřitelné. Proč to tak nebylo odjakživa?!

Na druhé straně, neděláme si iluze, že když bulharský kamion zatarasí dálnici, vyklopí náklad a rozbije svodidla, záchrannou operaci skutečně zaplatí jeho majitel nebo šofér. A všechny externality havárie, jako jsou kilometrové kolony, ani zaplatit nemůže. To by musely kamiony přestat jezdit, nebo mít nějaké zvláštní silnice pro sebe, což ani nechtějme domyslet.

37 milionů korun ročně bude stát prodloužení jízdního řádu pražského metra. O hodinu v pátek a v sobotu večer. Informoval o tom, stejně jako o všech pěkných aktualitách z Dopravního podniku, předseda představenstva David Vodrážka z ODS. Ten má na starosti předvolební dárky, zatímco generální ředitel Martin Dvořák nosí zprávy, že nejsou peníze a mělo by se zdražovat a propouštět (to vše odloženo na dobu určitou po volbách).

Suverenita, KDU-ČSL a Česká pirátská strana. V jinak spořádané Praze 4 se zrodila zatím nejbizarnější volební koalice tohoto roku. Co na to asi z nebeského obláčku říká předseda Lux?

 

Právě se děje

Další zprávy