Zdeněk Mihalco, mih | Komentáře
27. 5. 2009 23:40

Blogeři o volbách: Negativní kampaň vyvolává nenávist

Gabal, Pehe a Hvížďala o kampani k eurovolbám
Foto: Aktuálně.cz

„Červnovým volbám do Evropského parlamentu bude v České republice opět předcházet kampaň, která akcentuje domácí politická témata. Zejména dvě největší politické strany přistupují k volební kampani před evropskými volbami jako k testu témat, která chtějí využít v předčasných volbách do Poslanecké sněmovny," píše ve svém blogu o nadcházejících eurovolbách politický komentátor Jiří Pehe.

„Tento přístup může být po právu kritizován, jenže z hlediska politického marketingu má svoji logiku. Průměrný občan, jak koneckonců ukazují průzkumy veřejného mínění, neví příliš mnoho o institucích Evropské unie, včetně toho, jaká je role EP," pokračuje Pehe.

Celý text: Co čekat od evropských voleb?

K tématu kampaně k evropským volbám, které se uskuteční první červnový víkend, vložili do blogu na Aktuálně.cz své texty také další blogeři. Sociolog Ivan Gabal se zaměřil na takzvanou negativní kampaň.

„Zatáhla ji k nám americká kampaňová firma PSB, kterou si najala ČSSD před minulými parlamentními volbami v roce 2006. A protože jsme na ni nebyli zvyklí, velmi rychle zabrala a ODS, která byla zejména v terčové zóně, na ni dodnes nenašla odpověď," píše Gabal.

Podle něj negativní kampaň vzbuzuje komplexy méněcennosti, potlačuje rozum a cíleně vyvolává strach a nenávist. „Negativní kampaň v českém duchu svobodu voleb poškozuje a ničí občanské sebevědomí," myslí si Gabal.

Foto: Aktuálně.cz
Celý text: Neomezujeme si svobodu volbami?

Také novinář Karel Hvížďala připomíná, že obě české nejsilnější strany přišly před evropskými volbami s útočnou předvolební kampaní.

„Obě masové české strany však zapomněly na jednu ze základních marketingových pouček, která praví, že útočné předvolební kampaně - zvlášť pokud s nimi pracují obě masově strany - snižují účast ve volbách a stlačují politickou kulturu ke dnu," tvrdí Karel Hvížďala.

Foto: Aktuálně.cz
Celý text: Vajíčka v české politice

Politolog Jan Kubáček se v blogu zabývá souvislostmi a dopadem takzvané vajíčkové aféry - tedy házením vajec na politiky během předvolebních mítinků. "Poklidní protestující a milovníci happeningu s nadhledem byli nemilosrdně vytlačeni i za cenu tvrdých loktů a zbytečné agresivity, naopak organizování vajíčkoví narušitelé volebních mítinků s hloupočkou argumentací svých hodů po politicích se bez obav a hany zviditelňují, média je vyzdvihují a některé dokonce i podprahově hecují k pokračování, píše Kubáček.

Podle něj by v zahraničí následoval jednotný apel politických kandidátů, nehledě na jejich stranický dres a ideový tábor. "Byli bychom přímými svědky jasného a demonstrativního ohrazení se takovýmto aktivitám, protože ty se často stávají návodem pro ostřejší činy a laciným alibi pro razantnější protesty. Škádlivé hody vajíček se tak mohou postupně stát obhajobou činů mnohem radikálnějších skupin, které začnou atakovat představitele státu, poté společenské instituce a nakonec společnost samotnou."

Foto: Aktuálně.cz
Celý text: Komu skutečně prospěje vajíčková aféra?

Jak by měla vypadat kampaň před evropskými volbami? Na jaká témata by se měly strany zaměřovat? Může vést negativní kampaň k úspěchu ve volbách?

Diskutovat můžete pod výše uvedenými blogy nebo přímo pod tímto článkem.

Veškeré informace o eurovolbách najdete ve speciální rubrice Aktuálně.cz ZDE.

Další texty blogerů Aktuálně.cz najdete ZDE.

 

Právě se děje

Další zprávy