"Děkuji odborářům za to, že Praha byla konečně po dvaceti letech průjezdná, děkuji za to, že jsem se mohl nádherně kochat krásou Vltavy při jízdě na kole, děkuji, že jsem byl v práci rychleji než autem a nemusel jsem vystresovaně hledat místo na zaparkování. Děkuji, že jsem udělal i něco pro svoje zdraví. Děkuji, že v těch nepřecpaných ulicích bylo najednou tak nějak klidno a pohoda. Prosím jen o jednu věc, pokud možno, tuto situaci opakovat alespoň dvakrát do měsíce, už se těším."
Tak diskutující s přezdívkou Honza shrnul dojmy většiny těch - a byly jich tisíce - kdo se o čtvrteční stávce přesouvali po Praze na jízdním kole.
Odborníci odhadují, že polovina z nich zkusila něco takového vůbec poprvé. Na kolo prý nasedla až třetina všech lidí, kteří ten den po Praze cestovali.
Mezi sváteční cyklisty patřil i ekonom Daniel Münich. Tady je jeho 10 postřehů z cesty do práce a zase zpátky. Například: Ryba občas vyskočí nad hladinu. Někdo z rybářů dokonce i ráno je i ve všední den na rybách. Kočky končí svou noční výpravu. Ano, tak to probíhá každý den, ale díky stávce to mohu vidět na vlastní oči.
Anebo: Poslední míle je složitá. Všude jsou jednosměrky a v těch v Česku ještě cyklisté do protisměru nesmí. Auta v ulicích patří většinou taxikářům, kteří mají žně a jsou jako utržení ze řetězu.
Daniel Münich: Kolem tam a zase zpátky |
Jana Štěpánová ve čtvrtek zamířila do města, přímo ve stopách odborářského průvodu, s půldruharočním dítětem na zadním sedadle.
A libovala si: Hlavní tepnou vedoucí přes řeku, čtyřproudovou Resslovkou běžně projedou za minutu stovky aut. Teď tu jedu já - na kole se svojí holčičkou v sedačce, cyklista, který nás doprovází už z I. P. Pavlova a za námi v uctivém rozestupu TŘI auta.
Jana Štěpánová: Stávka: kouzlo nechtěného (Prahou cyklistickou) |
Iniciativa Auto*Mat prohlásila, že to byli de facto cyklisté, kdo uchránili město od dopravního kolapsu. A magistrát to přitom ve čtvrtek nestálo ani korunu.
Praha ve čtvrtek připomínala Vídeň, Amsterdam nebo Kodaň, metropole považované dlouhodobě za metropole s nejvyšší kvalitou života, upozornil Vít Masare z Auto*Matu a vybídl radnici, aby začala brát cyklistickou dopravu skutečně vážně.
Pražskej blog: Pár set odborářů nevědomky ukázalo, jak vyřešit problémy s dopravou a udělat z Prahy krásné moderní město |
Samozřejmě, a právem, zazněly i hlasy skeptiků.
Sice je pěkné, že kvůli stávce byla Praha téměř vylidněná a kdo mohl vytáhl kola. Ale my, co jsme museli zůstat doma, protože musíme do Prahy dojet z větší vzdálenosti, tak si ten den musíme nahradit nebo si vzít dovolenou, napsal/a diskutující ofka.
Anebo, jadrnějším slovníkem řečeno: Měli by tu stávku udělat v lednu a týden, pak by mě zajímalo, jak by se všichni tihle inteligenti na kolech a kolečkovejch bruslích, co se jim to tak líbilo, ksichtili. Diskutér/ka SansLogique.
Cykloeuforii zchladila i reakce pražského magistrátu. Žádné nové miliony do zanedbané cyklistické infrastruktury neslíbil, podle náměstka Březiny prý Pražané stejně z kol sesednou.
Ale Praha přece byla o stávce velmi příjemné místo k životu. Opravdu zůstanou jen vzpomínky?
Martin Novák: Stávka = výlet po Vltavě |