Malér, Volkswagenu údajně vadí vnitřní konkurence úspěšné značky Škoda Auto. Německý koncern uvažuje o přestěhování části výroby do Německa (mohlo by se to týkat až dvou tisíc zdejších pracovních míst) a o tom, že česká značka bude muset víc platit za sdílené technologie.
Ozval se premiér Sobotka: "Vláda má jednoznačný zájem na tom, aby byly realizovány všechny plánované investice koncernu Volkswagen a Škody Auto v Česku." Aby ne, česká ekonomika je na automobilovém průmyslu značně závislá, politici na něj vsadili. Škoda v Česku patří mezi klíčové zaměstnavatele a stojí na ní průmysl i export. Česko je dnes tak trochu Škoda Auto, jenomže patří Volkswagenu.
Mluvčí vlády Martin Ayrer říká, že je "jasnou prioritou vlády zachovat a dále rozvíjet a modernizovat výrobní kapacity a produkci Škoda Auto v ČR". To je přesně ono, "výrobní kapacity". Proti nim jako úplně jiná váha stojí technologie, které Volkswagen vlastní a do výroby vkládá, know-how, vývoj, posun, modernizace.
Najednou si místní občan s úlekem uvědomí: jak snadno se může česká ekonomika zhroutit! Vláda investuje obří peníze do podpory automobilové výroby. Příklad: šest miliard nalije do zlepšení veřejné infrastruktury v okolí průmyslové zóny Kvasiny na Rychnovsku (v červnu přihodila další tři miliardy). Plánuje stavbu nájemních bytů, posílení policie, obchvaty atd. Důvod: automobilka v Kvasinách se rozvíjí.
Miliardy korun se vrážejí do toho, aby se u nás vyrábělo, nikoli do vývoje vlastních technologií, vlastního know-how. Volkswagen tady dosud rád vyráběl, protože v Německu musí vyplácet několikanásobně vyšší mzdy. Pro koncern to bylo výhodné. Jenomže naráží na potíže: kapacita mladoboleslavské automobilky dosáhla vrcholu, je čím dál těžší v Česku sehnat zaměstnance. Navíc Škoda je úspěšná, zatímco VW řeší potíže. Němečtí odboráři vnímají Česko jako platový "dumping", logicky se mu brání.
Obnažuje se klíčový domácí problém, vnitřní dluh, který se odvíjí už od revoluce. Montujeme, ale málo rozvíjíme vlastní technologie, vlastní nápady. To je jeden z důvodů, proč jsou u nás nízké mzdy. V oblastech, kde nezaostáváme (IT kupříkladu), kde držíme krok se světem, jsou mzdy vysoké, takřka srovnatelné s Německem či Rakouskem. V oblastech, kde stagnujeme, zůstávají dole. Drtivě markantní je to celé roky ve školství.
Tygr na hliněných packách
Připadáme si jako "ekonomický tygr", roste HDP, máme neuvěřitelně nízkou nezaměstnanost, tím to však končí. Jsme závislí na Německu, na jeho technologiích, na vývozu k sousedům. Firmy, které u nás patří k technologické špičce (viz třeba Noen, expert na systémy povrchové těžby a zauhlovací systémy), které vyrábějí kvalitní produkty díky vlastnímu umu, se v místních podmínkách nechytají. Noen není roky s to prodat žádné rýpadlo, naráží na neskutečné potíže, zdržovačky, obstrukce, na absurdní "český systém" nasáklý klientelismem.
Investice do vědy a vysokých škol jsou krajně nedostatečné, o každou miliardu akademici urputně bojují, univerzity a vědecká pracoviště prosí a prosí, "stát" ovšem nerad dává a podle toho to vypadá. Montovna místo "myslivny".
Ještě jeden faktor, zahraničněpolitický. Německo je u nás politiky prezentováno jako škůdce, riziko, nepřítel. Z Angely Merkelové tady vyrobili ďáblici, ač je nám nezaslouženě nakloněna. Neustále na Němce (a na celou EU) nadáváme, naši politici nadávají a lid to po nich papouškuje. A pak si vláda s děsem uvědomí, že kdyby se odtud VW stáhl, jsme v háji zeleném.
Česko, tygr na hliněných packách pěstující neprozíravou, nemoderní politiku, nepolitiku, neustále druhé obviňující, ale neschopné rozvíjet svůj vlastní um. Špičkový, úspěšný vědec, který se chce vrátit ze zahraničního pobytu domů, tu dostane zlomek platu, který bral venku, a bez evropských grantů v české montovně stejně nic nedokáže. Pak není divu, že nerozvíjíme vlastní technologie, ani nemůžeme.
Nejen to, mladoboleslavská automobilka se nemůže rozšířit mimo jiné proto, že nejsme schopni, ne, nejsme ochotni přijímat zahraniční pracovníky, jsme od kořene antimigrantští a nejde vůbec jen o muslimy a uprchlíky, jde o českou pasivitu a uzavřenost.
Koncern Volkswagen je firma, která se chová normálně, logicky, my jsme stát, který se chová nenormálně a nelogicky. Amen.