Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
2. 7. 2015 12:45

Chodec ve městě je nula, chudák. V Česku mají přednost auta

Komentář Martina Fendrycha: Do centra města proudí statisíce aut. Pěšáci čekají, nejsou v kurzu. Jen ať jim ta tramvaj ujede.
Přechod v Praze na Vypichu.
Přechod v Praze na Vypichu. | Foto: Martin Fendrych

Jak se vede chodcům v Praze a v jiných českých městech? Moje zkušenost: v zájmu autorit, úřadů, policie, dopravních inženýrů figurují na posledním místě. Na prvním nepochybně vévodí auťáky, automobilová doprava. Ta má přednost, pro auta a náklaďáky se dělají podjezdy, nadjezdy a tunely, všecko možné. Pro chodce velmi málo.

I na cyklisty, i když to není žádná sláva, myslí politici a úřady víc. Možná proto, že cyklostezky jsou výnosný byznys a že tam přitékají evropské dotace. Ale pořadí zájmu je pevně dáno, každý, kdo žije dejme tomu v hlavním městě, to musí vidět: auta, dvoukolky segwaye, kola, pak zeje díra a následují zanedbávaní pěšáci, za kterými nestojí žádná vlivná lobby. Nejsou v módě.

Gard by měl být opačný; ve městě má být na prvním místě chodec. Jakmile by politici uvažovali takto, velká česká města by nebyla tak šíleně přecpaná auty, nebylo by samozřejmé, že motorová vozidla mohou prakticky kamkoli. Mimochodem, chodec, tedy nejzranitelnější účastník silničního provozu, měl v roce 2013 trojnásobnou šanci, že zemře na přechodu, než v roce 2000.

Každý pěší udělal tuto zkušenost: přichází k neřízenému přechodu, k zebře beze světel, stojí na kraji, jenomže auta jedou dál. Jistě že ne všechna, ale stále jich opravdu velké množství nedá pěšákovi přednost, i když mu ji silniční zákon, paragraf 5 odst. 2 písm. f), zaručuje. A potkat policajta, který by tam hlídal? Zázrak.

Přesto je však neřízená zebra v určitých případech lepší, a dokonce i bezpečnější, než světelný semafor pro chodce. Jako příklad mohu uvést přechod v Praze na Vypichu, který přejíždím na kole, nebo přecházím pěšky velice často. Vypich je klíčová křižovatka, tudy směrem k centru proudí denně šňůry aut, zásobovačů, dojížděčů i místních, kteří pohrdají hromadnou dopravou.

Ještě před pár měsíci byla pod křižovatkou na Vypichu u zastávky tramvaje obyčejná zebra. Autobus stavěl na silnici před přechodem, tramvaj u refýže za přechodem. Chodec měl přednost (nikoli před městskou hromadnou dopravou), a když mu jela tramvaj, mohl mávnout na auta, vejít na přechod a tramvaj chytit.

Čekej, čekej, čekej, pěšáčku

Pak přišla modernizace: světelně řízený přechod. Dokonce má dva pruhy, jeden je pro pěší a vedle ještě pruh pro cyklisty, aby i oni mohli přejet. Jak cyklisti, tak pěší mají k dispozici krabičku, kde mohou zmáčknout knoflík, objeví se červený nápis ČEKEJ... a čekají.

Změna nastala i v tom, že na zastávce tramvaje teď staví také autobus, hodně frekventovaný spoj na letiště. Jede po kolejích. Autoři přechodu měli jistě na mysli bezpečí chodců. Jenomže přechod je nebezpečný. Červená pro chodce a kolaře tam visí strašně dlouho. Mačkáte, div vám palec neupadne, a nic. Zjevně je knoflík pro čekající jen „placebo“, vyvolává mylný pocit, že něco ovlivňují, ač neovlivňují nic.

Miliony aut městu jeho obyvatelům škodí. Není žádný rozumný důvod nechat auta proudit, zatímco chodci ujíždí tramvaj. Navíc je takový přechod u stanice hromadné dopravy nebezpečný. Mnozí chodci prostě nečekají.

Takže mačkáte, čekáte, červená vykazuje mimořádnou odolnost a vytrvalost a auta proudí jak Dunaj v Komárně. Přijíždí vám tramvaj nebo autobus, ale musíte čekat. Díváte se naštvaně, jak vám spoj ujíždí. Ti méně průbojní se dívají. Zbytek neváhá, sleduje auta, a jakmile najde skulinu, červená nečervená, skočí na přechod a sprintuje na tramvaj či autobus.

Pokud zrovna nejsou prázdniny, ráno tam přestupuje i plno dětí, které jedou do školy. Kluci a holky mají ještě méně trpělivosti než staří, riskují mnohem víc.

Přitom by stačilo, aby knoflík pro chodce nebyl jen placebo a skutečně fungoval. Po jeho stisknutí by se na vás dál nešklebil červený panáček, ale naskočila zelená. Jde to. Léta jezdím do Sušice. Z nábřeží Jana Seitze vede přes Otavu most pro pěší. Přejdete ho a přes silnici na nábřeží Karla Houry vede řízený přechod. Zmáčknete knoflík a za pár vteřin naskočí zelená.

Už slyším výhrady: to by se na křižovatce na Vypichu štosovala auta, byly by tam zácpy. Logika toho přechodu (který by se měl spíš jmenovat „nechod“, „čekák“ nebo „trčák“, protože tam věčně věků čekáte a trčíte) je jasná: udržet plynulé proudění vozů do města.

Logika přesně opačná, než má být. Miliony aut městu a jeho obyvatelům škodí. Není žádný rozumný důvod nechat auta proudit, zatímco chodci ujíždí tramvaj. Navíc je takový přechod u stanice hromadné dopravy nebezpečný. Mnozí chodci prostě nečekají.

Město plné aut se v letních vedrech mění v rozpálený prašný kotel, na mnoha místech se prakticky nedá chodit. A nedej bůh, aby přišla průtrž, to se chodec v Praze, kupříkladu u stanice tramvaje nedaleko Filozofické fakulty nebo Rudolfina, musí připravit na neustálý příval vody od kol vozů, které projíždějí kalužemi.

Na druhou stranu však: je to jen chodec. Tak ať si trhne.

 

Právě se děje

Aktualizováno před 12 minutami

Ruský parlament ratifikoval prodloužení smlouvy o kontrole jaderných zbraní

Dolní komora ruského parlamentu ve středu ratifikovala prodloužení smlouvy s USA o kontrole jaderných zbraní z roku 2010, na kterém se v úterý dohodla Moskva s Washingtonem. Informují o tom světové agentury. Poslanci prodloužení dohody o pět let schválili jednohlasně den poté, co si telefonovali prezidenti Ruska a Spojených států a země si vyměnily příslušné diplomatické nóty.

Odpovídající návrh zákona poslal do Státní dumy prezident Vladimir Putin v úterý večer, napsala agentura Interfax. Podle náměstka ministra zahraničí Sergeje Rjabkova bude smlouva prodloužena o pět let bez jakýchkoli předběžných podmínek. Spojené státy a Rusko se na prodloužení úmluvy dohodly jen několik dní před vypršením její platnosti.

Podle agentury AP se Washington s Moskvou dohodl, že všechny nezbytné formální procedury země dokončí během několika dní. Smlouvu musí ratifikovat ruští zákonodárci. Po Státní dumě, tedy dolní komoře ruského parlamentu, ji musí schválit horní komora, Rada federace, což se očekává ještě dnes. Schválení amerického Kongresu není zapotřebí, dodala AP.

Zdroj: ČTK
před 47 minutami

Robert Šlachta představil své politické hnutí Přísaha

Bývalý ředitel policejního Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu (ÚOOZ) Robert Šlachta zakládá hnutí Přísaha, se kterým se chce zúčastnit podzimních voleb do Poslanecké sněmovny. Oznámil to ve středu na setkání s médii.

"Chceme a budeme sloužit lidem, občanům naší země, postavíme se čelem k nespravedlnosti a rozkrádání státu. Postavíme se čelem k aktivistickým nesmyslům, které zamořují naši společnost. Postavíme se na stranu lidí, kteří jsou základem naší společnosti," stojí na webových stránkách hnutí.

Své hnutí odmítl charakterizovat jako konverzvativní, liberální, levicové či pravicové. "Moje odpověď je ani jedno. Jsme hnutí spravedlivého středu," řekl. Mimo jiné slíbil například důsledné řešení migrace.

Dalšími zakladateli hnutí jsou taktéž bývalí policisté Tomáš Sochr a Jiří Komárek, právnička Eva Gajdošík a sociální pracovnice Jaroslava Pauchová.  Financovat hnutí plánuje Šlachta z vlastních peněz, společně se Sochrem si vzal půjčku.

Zdroj: Domácí
Další zprávy