Klausova amnestie je počin hodný punkera. Až na to, že z ní mají prospěch právě ti, proti kterým punkeři protestují, píše pro Aktuálně.cz novinář a vydavatel zpravodajů Fleet Sheet a Final Word Erik Best.
Podobně jako si kdysi dospělí brali za vzor politiky a ostatní elitu, mladí vzhlíželi k punkrockovým kapelám. Punkové hnutí se prvně objevilo ve Spojených státech a Velké Británii jako anti-autoritářská odpověď na vysokou nezaměstnanost a sociální nepokoje v polovině 70. let minulého století. Když v roce 1976 Sex Pistols vydali svůj první singl „Anarchy in the U.K.", byl jejich kolegou označen za „manifest předznamenávající novou éru".
Z politického hlediska představuje punk převážně levicově laděné poselství o rovnostářství, individuálních svobodách a nihilismu ve smyslu popírání tehdejších společenských hodnot a autorit. Zatímco Sex Pistols zpívali „Nevím, co chci, ale vím, jak to získám" („Don't know what I want, but I know how to get it"), Clash pobízeli mládež, že by měla „podvádět, podvádět" („cheat, cheat"), protože „pravidla jsou jen pro blázny" („rules are for the fools"). Blázny v očích Clash byli ti, kteří hráli podle pravidel, zatímco mocní na vrcholu nikoli. Zpěvák skupiny Clash Joe Strummer prohlásil, že „punk je myšlen jako vyjádření naší svobody. Znamená to, že si můžeme dělat, co chceme."
Punkové kapely a zpěváci vtělili svůj hněv do písní jako „Mám policajty za krkem" („Police on My Back" od Eddyho Granta) nebo „Bojoval jsem se zákonem a zákon vyhrál" („I Fought the Law and the Law Won" od Sonnyho Curtise).
V punkové hudbě je bezpráví všude, kam se člověk podívá - na bezbranných lidech jej páchají politici, policie a korporace. V písni „Znej svá práva" („Know Your Rights") se Clash vztekají, že „vražda je zločinem, pokud ji ovšem nespáchá policajt nebo šlechtic („Murder is a crime, unless it was done by a policeman or aristocrat"). V hitu „Bez budoucnosti" („No Future") Sex Pistols zpívají, že „naše figurka (britská královna) není, čím se zdá být", a že řídí fašistický režim.
Gogol Bordello, kteří sami sebe nazývají cikánsko-punkovou kapelou, přenesli některá z těchto témat do současného kontextu. V „Není to zločin" („It's not a Crime") skupina zpívá „Zrušte obvinění" („Drop the charges") a očividně přitom má na mysli všechna ta drobná provinění související s užíváním drog, opileckým chováním na veřejnosti, nedodržováním imigračních zákonů a řízením auta bez dokladů.
Ve „Všeobecné amnestii" („General Amnesty") Gogol Bordello prohlašují „Pojďme všem všechno odpustit" („Let's forgive everything to everybody"). Svojí slovansky znějící angličtinou okořeněnou ruskými slovy požadují:
„Pojďme všem všechno odpustit a kráčet po zemi
v duchu jejich napravení.
Vraťme tomu slovu pravý význam,
dejme dar odpuštění!"
„Drop all the charges, and walk the earth,
up in the spirit of their rebirth.
Into the word, put back its meaning,
and give the gift of the forgiving!"
Amnestie z dílny Václava Klause je velice podobného rázu, pouze bez hudebního a rytmického doprovodu. Klaus chce napravit křivdy, odpustit zločiny a dát druhou šanci těm, kteří se dostali na šikmou plochu. Klaus (a nikoli Schwarzenberg!) se znovuzrodil jako pankáč. Slovy Sex Pistols - Klaus vyhlašuje „Anarchii v ČR".
Rozdíl je však v tom, že z Klausovy amnestie mají prospěch právě ti, proti kterým punkeři protestují. Slovy Clash, Klaus uděluje amnestii šlechticům, kteří páchají vraždy. Odpouští největší ekonomické zločiny, aby tuneláři mohli dále „podvádět, podvádět" („cheat, cheat"). Ramones, nejznámější americká punková kapela, by jej nejspíše poslala „raketou do Ruska" („Rocket to Russia").