Přes čtyři tisíce diskusních příspěvků publikovali čtenáři Aktuálně.cz pod články a blogy, které otevřely téma soužití většinové populace s romskou menšinou v Česku.
Blogeři a čtenáři Aktuálně.cz se pokusili analyzovat dosavadní problémy komunit a nalézt možná řešení. Diskuse čtenářů rovněž upozornila na problém xenofobie a rasismu v české společnosti.
Názory čtenářů najdete pod níže uvedenými blogy a články. Redakce Aktuálně.cz také níže vybrala dle vlastního názoru některé z nejzajímavějších příspěvků v diskusích čtenářů.
Klára Veselá Samková: Na romské téma - teze | |
Jan Kalousek: O souvislostech. A také trochu o Romech | |
Ivan Gabal: Vstoupili jsme do období etnických konfliktů | |
Karel Holomek: Problém sociální, nebo rasový? | |
Klára Veselá Samková: Příčiny Janova | |
Jan Berwid-Buquoy: Cikán na Hrad! |
Diskuse čtenářů: Jak mají spolu žít Češi a Romové |
Výběr z debat čtenářů:
Dobrý den,
několik poznámek od člověka, který neměl předsudky a přijal do nájemního bytu Romy. Na malé vesnici v chudé oblasti. Zkušenosti jsou více než 5tileté asi s 10 - 15 rodinami.
1. Souhlasím, že uvnitř bytu byl pořádek a výzdoba, mnohdy lepší, než u bílých nájemníků.
2. Nesouhlasil bych, že problém není sociální. Naopak, rysy chování jsou ve většině shodné v rámci sociální skupiny bez ohledu na etnikum - tedy nízké vzdělání, nezaměstnanost, nízké příjmy. Je tedy otázkou, zda by se středoškolsky vzdělaný zaměstnaný Rom choval jinak. Já myslím že ano, jeho chování by odráželo více sociální pozici, byl by konformější k očekávaným vzorcům chování - sociologicky řečeno, hrál by roli vzdělaného.
3. Ve většině případů byl u romských rodin rozdíl ve srovnání s neromskými v absenci jakéhosi "strategického déledobého plánování". Neříkám, že je to nežádoucí vlastnost. Konstatuji, že jim to ztěžuje začlenění - žijí víc dneškem. Dnes se chce nebo nechce něco dělat, jaké to bude mít následky za měsíc, nehodnotí.
4. Za sebe mám návrh řešení - nedělat naprosto žádné rozdíly, nevnímat barvu a brát člověka jako rovnocenného, ať už je Afričan, Asiat, Rom nebo běloch. Vyžadovalo by to samozřejmě i jiný přístup médií. Informace o "romském" problému, o "romském pachateli trestného činu" atd., to by být nemělo. Tedy preferoval bych princip občanský, udělal to Novák nebo Gábor. Ne všude je to samozřejmě možné, rasismus je přítomen a legislativa na něj musí pamatovat. Na druhé straně nevidím důvod pro to, aby sociální pomoc byla větší vzhledem k Romům - za prvé jsme si rovni, za druhé bílí mají také svou sociální vrstvu na stejném "dnu". Proč zvýhodňovat skupinu na základě rasy ? Není tím pak vytvořen větší prostor pro averzi vůči vybrané zvýhodňované skupině ? Tím reaguji i na návrh nového "romského" ministerstva. Vznikne i ministerstvo pro vietnamské imigranty ? V blízké budoucnosti i pro rumunské, či bulharské ? Až bude v EU Turecko včetně volného pohybu osob a vznikne nějaký problém, vznikne ministerstvo pro problematiku turecké menšiny ? To asi není to pravé. Chci-li žít na nějakém území, mám dodržovat platné zákony. A úředník má být profesionální a řešit problém dle postupů, ne odlišně k přihlédnutím k etniku.
Petr (v reakci na blog Kláry Veselé Samkové)
…Ale udělat něco je potřeba, tak pro začátek alespoň důkladnou jeho analýzu. Po roce 1989 kritizoval nový režim ten starý, že nepostupoval v soužití s Romy správně. Čekal jsem, že v nových časech bude věc předmětem seriozního interdisciplinárního výzkumu. 19 let pryč a připadá mi, že roky byly promarněny.
grőssling
Já nechci mít patent na rozum a o romském problému a především jeho řešení by nám měli sdělit sami Romové. Majorita není oprávněna jim diktovat, co mají učinit. Tuto odezvu z jejich strany ale postrádám a nevidím mezi nimi soudržnost nebo skupinu buditelů. Myslíte, že na konci 18. století, kdy byla v módě francouzština a němčina, čeština přežívala jen na venkově a u několika buditelů, byla příslušnost k českému národu vnímána nějak pozitivně? Nebo Slováci, kdy spisovný jazyk také musel být za nesmírně obtížných podmínek tvořen?
Nějak mezi Romy postrádám soudržnost a aktivnější přístup k řešení problému. Nevidím, že by se někde domluvili a řekli majoritě: "Tito Romové jsou naši představitelé, mají naši důvěru a majoritní společnosti, jednejte s nimi o našich potřebách!" . Taky nevidím, že by Romové měli aktivnější přístup a řekli: "Tito Romové jsou špatní a my se od nich distancujeme!" . Zatím to ale vypadá tak, že své romské lichváře ještě chrání mlčením. O romských králích a baronech panuje mezi majoritou opravdu povědomí, přiživované občas zprávami o volbách romského krále, ale v této oblasti jsem chtěl spíše říct, že neformální síť vztahů mezi Romy existuje a majorita se v ní vůbec nevyzná.
Pokud to přeženu, majorita vlastně vůbec netuší, s kým a o čem by měla s Romy jednat. A nedivte se příliš, že tedy dochází ke snaze řešit problém metodou pokus - omyl. Ze strany Romů pak chodí jen odpovědi typu tohle ne, tohle taky ne, apod.
Nezlobte se, ale majorita problém Romů opravdu nevnímá jako národnostní. Jestli je řešením národní uvědomění Romů, návrhy, jak to provést musí přijít od Romů…
Gerd
Podobný problém (pochopitelně zjednodušuji, ale jinak to nejde). Rok 1968 - olympiáda v Mexiku, vítězné černošské trio amerických atletů zdraví zdviženou zaťatou pěstí, odmítá americkou vlajku. V současnosti vítězní černošští američtí sportovci se hrdě hlásí k vlajce i americké společnosti. Americká černošská elita má stále větší zastoupení v politice, byznysu, armádě, policii apod.
Co se stalo? Především pomohlo vzdělání a kvalifikace. Paradoxně zde pomohla americká armáda, která pro snižující se zájem bílých Američanů přijímala stále více černošských rekrutů, kterým během vojenské služby poskytla vzdělání a kvalifikaci. Po skončení víceleté bojové služby americká armáda hradí vysloužilcům i civilní vysokoškolské vzdělání. Toho pochopitelně mnoho vysloužilých černošských vojáků využilo. A pomohla (proč to nepřiznat) i pozitivní diskriminace (při přijímání na státní školy), která byla uzákoněna v řadě států Unie a která upřednostňovala přijímání černošských uchazečů o studium.
…vzdělání a kvalifikace je cesta z gheta. A to je úkol především dosud nepočetné (ale ne nepatrné) romské elity, přesvědčovat romské rodiče o nutnosti vzdělání pro děti už od základní školy. Pochopitelně nezastupitelnou roli zde mají státní i obecní intituce. Stálo by za úvahu využít zde americké zkušenosti při vzdělávání černošské populace...
Germanicus
…Máme tu hned několik blogů, které se věnují zdánlivě několika různým tématům, ale v jedno je spojuje téma společné - soužití českého "kmenového" obyvatele s menšinami. Máme tu kausu SAPA a kausu Janov. Paralelně tu běží dva příběhy z pera postižených, paralelně se k nim vyjadřuje majorát. Je zajímavé, že i když problémy Vietnamců, Ukrajinců, Bělorusů, Bosňanů vyprávějí o jiných peripetiích a diametrálně odlišné kvalitě života, mají s cikánskými příběhy jedno společné: podivení se nad xenofobií a předsudky našinců před "přivandrovalci", nad tím, jak už základní vidění "cizáka" ať za humny obce, na ulici města, na prahu společného domu činí z něj postavu v nerovném postavení jakéhosi žebráka či vandráka, protože jediným výrazně českým rysem, který rychle poznají, je ten který říká: Sem nelezte, si vystačíme sami.
Jedni bílí je uvrhnou do vazalství a dluhů už tím, jak jim "zařídí" to, že vůbec mohou přicestovat, aby zaplnili ta místa na páse a na kase, o která povznesená místní zvěř nemá zájem, ale nutně je potřebuje - stát kvůli daním, které uvalí na jejich oficiální příjem, agentury kvůli berni z toho, co zbude, mafie a policajti se těší na spropitné u autobusu a bolševik na ambasádě se těší na další příjmy z kulatého razítka....
…Ono jakékoliv připomenutí cizí identity je prostě provokací, ono jde nejen o drzé připomenutí neexistence společné identity naší, ale i to, jak ten pytel bázlivců bez tváře nenávidí cokoliv, co tvář má a kohokoliv, kdo jí vedle nich nosí.
Pocestný
….nevěřím v úspěšnost navrženého řešení (blogerky Kláry Veselé Samkové) a vidím je stále ve vzdělávání romských dětí. Je smutné, že se jim za vzdělání mnohdy nedostává odpovídajícího uznání, ale je to asi jediná cesta. Romové svým národním obrozením možná musí projít, ale samo o sobě jejich problém nevyřeší….
Zkusím něco navrhnout. A berte to jen jako námět k zamyšlení.
1. ….Navrhuji, aby z fondů MŠMT byl zřízen stipendijní fond pro mladé romské děti, kde by podle prospěchu ve škole jejich rodiče obdrželi peníze. Nějakou minimální částku za docházku, další odstupňované za prospěchové stipendium (kontrolovat např. metodou písemných testů, které by vyhodnocoval někdo úplně jiný než učitelé z jejich třídy, třeba učitelé z jiného kraje).
2. Navrhuji, aby vznikl nějaký podpůrný program pro děti z dětských domovů, které stát na prahu dospělosti vykopne jak bezdomovce, mnohdy jsou romského původu.
3. Vytvořit ve státní správě určitý počet míst pro občany romského původu s požadavkem na SŠ a VŠ vzdělání. To aby stát dokázal těm vystudovaným Romům, že jejich vzdělání je užitečné a potřebují je. Pokud se po nějaké praxi rozhodne dotyčný pro něco jiného, místo bude volné pro dalšího romského absolventa.
4. Vytvořit něco jako společenskou dohodu nebo přímo zákon, že každý občan má za život nárok na přidělení pouze jednoho bytu od státu nebo místních samospráv. Pokud byt zlikviduje, na jiný nebude mít nárok a bude bydlet ve vybydleném bytě.
5. Vytvořit v systému podpor něco jako bonus (nebo malus) za čistý trestní rejstřík po dobu posledních 3 let. Čili člověk s čistým trestním rejstříkem by měl vyšší podporu v nezaměstnanosti nebo sociální dávky, přídavky, apod. než člověk s popsaným trestním rejstříkem.
6. Nezaměstnané nechat uklízet odpadky, třeba ten bordel okolo romských sídlišť nebo pomoc s opravou domu apod.
7. Sepsat z romského jazyka co sepsat lze, zaznamenat příběhy, pohádky, písně apod.
Je to jen návrh, možná nerealistický, ale nějaký návrh řešení to je. Mnoho lidí zde pochybuje, zda Romové jsou národ. Možná nejsou tak významní v rámci ČR, ale v rámci celé Evropy významní jsou, je jich kolem 12 milionů. Tedy více než Čechů.
Gerd
Rozdělování lidí na lepší a horší (= povyšovat se nad jiné, protože nikdy nikdo nezařadil sám sebe do té nižší skupiny) je hloupé a nebezpečné. A pro křesťany je to ostatně explicitně zakázané . Sčítat provinění jednoho proti druhému vede jen k rostoucí zášti a pomstě bez konce. A pátrat po tom, kdy, proč a zda oprávněně sem kdo přišel je snad to nejhloupější ze všeho. Kdo tu prosím vás před nějakými 1500 lety zval nás, nevíte náhodou?
Snad jsem zatížen svým povoláním, kdy jsem musel problémy akutně řešit. Nebyl čas špekulovat jak a proč vznikly, co měl kdo udělat, kdo je zavinil víc a kdo míň a kdo za to zodpovídá.
Mám dojem, že zrovna tak tomu v otázce Cikánů právě teď je. Prostě je tady historicky vzniklá skupina obyvatel, vyčleněná ze společnosti, s vnitřními pravidly odporujícímu stávající civilizaci i normám, navenek už pro svou dynamiku ohrožující celý stávající systém. Existence takových výlučných skupin, opakuji, odporuje principu demokracie. Má-li se demokratický systém udržet, musí, a zdůrazňuji ! humánním způsobem, takovou skupinu zlikvidovat. To znamená - začlenit je do většinové společnosti jako rovnoprávné a (promiňte mi ten patvar) „rovnopovinnostné" občany.
Mluvit o tom, že Cikáni SAMI si to MUSÍ ! uvědomit, že MUSÍ ! se SAMI vzdělat, vyučit, pracovat atd. je moralizování, jež nikdy nevedlo k ničemu. … V tomto případě tedy má černého Petra v ruce stát. Stát je společenská smlouva mezi občany jako instituce zřízená pro jejich blaho. Aspoň pro demokratický stát to tak musí platit. Zde se nesporně o blaho občanů jedná, a to velmi naléhavě, už 60 let. Už 60 let, a pořád s tím nikdo nic nedělá !
Dávno, už jednou z prvních věcí měl být sestaven program k integraci těch skupin. To nebude jednoduchá, krátkodobá ani levná záležitost, ale opakuji a zdůrazňuji, je to nutné a slouží to všem. Koordinace legislativních, ekonomických, vzdělávacích a mnoha dalších opatření. Spolupracovat musí řada odborníků, někdo je musí koordinovat a také samozřejmě platit. Bude to program ne na roky ale na generace a to ne jen jednu, ale musí se udělat. A ne za miliony, nýbrž miliardy, ale vyplatí se všem...
novocián
Není chybou některých zdravých Cikánů-Romů, že fasují peníze, aniž by museli vykonat jakoukoli práci. Je chybou voličů, že zvolili zákonodárce, kteří odsouhlasili zákony, které jim to dovolují.
Náprava je celkem jednoduchá: zvolme takové zákonodárce, kteří odsouhlasí změnu těchto zákonů: zdraví lidé, které dlouhodobě nechce nikdo zaměstnat a jsou bez zdroje obživy, mohou fasovat zadarmopeníze jen tehdy, pokud odvedou nějakou práci. Zadávat ji bude ten, kdo jim peníze zadara vyplácí, tj. stát prostřednictvím obcí.
KAŽDÝ musí trvale vidět, že "Bez práce nejsou koláče (zadarmo_peníze)". Teprve, když nezaměstnaný člověk své zadarmo_peníze dostane jen za nějakou práci, může ocenit cenu vzdělání - až uvidí, že ten, kdo umí jen zametat, má menší zadarmo_peníze než ten, kdo umí např. psát do formulářů. Teprve takto "zaměstnaní" dlouhodobě nezaměstnaní se mohou stát skutečnými zaměstnanci (za plat nebo mzdu). Je to řešení šíleně pracné, ale to je každá výchova :-)
Rasistický problém s Romy vzniká ve chvíli, kdy se přestaneme bavit o tom, že problémem je nepracující člověk, který nemá zdroj obživy. Kdysi byli v České republice tito nepracující pouze Romové, proto se zdálo, že jde u českého obyvatelstva o problém rasistický. Dnes, kdy nepracují a jsou problémem i bezdomovci, se ukazuje jasně, že Česká republika a její obyvatelé mají problém především se zdravými nepracujícími lidmi, protože jsou živeni z daní lidí pracujících, kterým se to nelíbí. A až teprve v druhé řadě se jedná o problém rasistický, s Romy. Jasným důkazem jsou Vietnamci, kteří pokud poctivě pracují a posílají děti do škol (např. jejich obchody mají otevřeno v době, kdy české už jsou dávno zavřené), s většinovou společností problém nemají.
Druhá věc je, že v České republice bylo před listopadem ´89 málo příslušníků menšin. Což se s otevřením hranic mění a Češi na to nejsou připraveni, je to pro ně nový problém, jehož řešení dost často neznají. Domnívám se, že kromě skutečné výuky cizího jazyka pro DOMLUVENÍ S CIZINCEM, že by se od první třídy měl učit předmět, kde by se děti učily, že „existují lidé, kteří vypadají jinak než my, mají jiné zvyky, než my, hovoří jiným jazykem, než my, ale mohou mít stejně dobrou vůli, jako my" pro zvládnutí SOUŽITÍ S CIZINCEM...
kaho
Dobrý den, v žilách mi koluje z jedné poloviny romská krev. Vystudovala jsem vysokou školu je mi 44 let, mám tři děti….
Neumíte si představit, jak je těžké v naší zemi si vybojovat místo slušného Roma. Mám syna, který je tmavší, nyní je na gymnaziu - co všechno si užil na škole nebudu komentovat. Můžete mi navrhnout, že romské děti tyranizují bílé děti - máte pravdu (v některých případech). Jenže být tmavší, to už je znamení, to musíte pořád dokazovat, že jste slušný, neustále být ve střehu. Nastoupíte do tramvaje a všichni Vás sledují, jdete nakupovat a prodavačka, která má sotva základní vzdělání na Vás kouká přes prsty. Obnáší to velmi silnou osobnost. Když je darebák bílý - zdaleka nesklidí tolik averze jako Rom. Zde je problém a velký. Proto se někdy nedivím, že romské děti odmítají chodit do školy, pak jim nezbývá, než opravdu žít nepřijatelně pro tuto společnost. Jestli si myslíte, že pan Vandas bojuje za pracující lid - velmi se mýlíte. Sám měl problémy se zákonem a řada jeho kumpánů nepracuje. Dělá si kariéru. Dále - málokdo zde bojuje za menšiny tak, jak by se mělo. Ani to nejde. Pamatuji si, že za bolševika český lid málem republiku rozkradl. Pracovala jsem v té době na brigádě v nemocnici. To bylo opravdu neuvěřitelné - pacienti dostávali poloviční porce, byly okrádány při příjmu o ceniny. V té době tam opravdu žádný Rom nepracoval. Pamatuji si kolik stavebnin lidé ukradli , vždyť dodnes existují různé vtipy na téma - kdo v té době neokrádal stát, okrádal rodinu. Je to stejné pořád. Jak vysvětlíte velké podvody.......Je toho více o čem se nemluví. Spodina je většinou taková jak se chová střední třída. My jsme je to naučili.
Lenka Musilová
Co se řešení týče, tak se bojím, že jediným řešením z dlouhodobého hlediska je naprostá svoboda jak většinové společnosti, tak Cikánů (Romů). Pokud nebude docházet k jakémukoliv násilí (včetně sociálních peněžních transferu), tak se po dlouhé době ustálí vztahy mezi těmito národy v nějaké přirozené poloze. Vzhledem k tomu, že tento přirozený stav věci ex ante neznáme, tak bude jakákoliv snaha řešit cokoliv pomocí násilí (státní moci) nutně neúspěšná a s velkou pravděpodobností problém pouze prohloubí, jelikož dojde nutně k bezpráví (přerozdělování, regulace, kvóty).
Čekat, až se situace napraví a dostane se do přirozeného rovnovážného stavu, může trvat velmi dlouho protože škody, které stát způsobil, jsou poměrně veliké. Další problém je, že výsledný stav, který je pro Romy přirozený, může být většinové společnosti nepříjemný (vysoká úmrtnost novorozenců v romské komunitě, nízká úroveň lékařské péče, dle našich měřítek nízké vzdělání). Právě zde ale přichází na řadu nutný respekt obou skupin obyvatelstva. My musíme respektovat, že Romové (Cikáni) takto žijí a oni zase musejí respektovat to, že my s nimi nechceme mít problémy (nechceme aby kradli, aby měli výhody na úřadě a v zaměstnání nebo jinde).
Takovýto respekt je však nemožný, pokud existují všeobecná státní schémata jako například naše zdravotnictví, důchodový systém nebo sociální transfery, ale také třeba různé hygienické regulace. Prostě pokud máte všeobecné zdravotnictví nebo důchodový systém, tak každý, kdo nepřispívá, je v problému. I když on přispívat nechce a vlastně nechce ani být součástí tohoto systému. Jediným, ale nepřijatelným a částečným řešením, by byla segregace na základě nějakých rasových měřítek. Například, že příslušníci romského etnika by měli možnost vystoupit i se začlenit do těchto systémů na základě své příslušnosti k tomuto etniku. Opět ale narazíme na problém, že ostatní by takovou možnost neměli (dnes ji nemá nikdo) a mohli by se cítit znevýhodněni.
Bojím se, že při současném etatistickém pojetí společnosti tento problém vyřešit proste nelze.
Filipi
Když čtu diskuze na Romea.cz, také se nestačím divit, co jsou Romové schopní napsat (ale nebavím se u toho). Všiml jsem si, že tam jsou dvě skupiny. Jedna (málo početná), co občas vyzívá k tomu, aby Romové začali sami něco dělat a druhá, u které se dá mluvit o romském nacionalismu…. Ten jejich nacionalismus má několik hlavních myšlenek. Samozřejmostí je představa o tom, že Romové jsou nadřazeni Čechům (proto nacionalismus), ale i pár dalších. Váže se k tomu i určitý způsob argumentace k hlavním problémům.
ARES
Je potřeba "law enforcement" v tom smyslu, že pokud úředník rozhodne o občanu X dle jeho původu a ne jeho osobních kvalit, pokud úředník použije nějakou formuli, která bez konkrétní platnosti pro tuto osobu X nějak segreguje "snížením obecného osobního ratingu", pokud neřeší, ignoruje či o zlé vůli brzdí jakékoliv správní řízení či ignoruje fakt, že osoba X může být terčem páchání trestné činnosti, automatický ztrácí práci a je terčem trestního postihu ve smyslu zneužití pravomoci veřejného činitele s příslušnými sazbami.
Proto by měl být na Vnitru Romský Dept. , který by výše uvedené koordinoval s prací represivních složek.
To znamená jednak maximálně utilizovat současné zákony při tvrdé represi rasismu a nacionál nenávisti, důsledný teror na neonáccích ne v místě, kde jim stát ještě navíc povolí se srocovat, ale v místě bydliště tak, aby ti rozumní vyměkli a přestali a ti determinovaní musí být eliminováni mocí.
Zároveň to znamená plošný policejní pogrom na ten interface "bílého zločinu", tedy razie a kriminalizaci všech sběren a obchodníků s recyklací materiálů, lichváře a jejich "bílé bankéře", místní "podnikatelské" a "mocenské" kruhy, které v leckterých lokalitách nad tímto zločinem drží dozor. To vše kvalifikováno jako organizovaný zločin - bezvýhradně, vždy a automaticky, protože to tak prostě je.
Až bude uklizeno zde, může začít fungovat Ministerstvo, které koordinuje to, co stát na základě své zákonné povinnosti utrácí za Romy obecně tak, aby vznikla možnost vytvořit komunitu, kde si Romové natrénují to, co jim nikdy nikdo nedovolil - být svými pány.
Je potřeba najít mezi Romy "první osadníky" a založit komunitu venkovskou i městského typu, vyrobit "raznici" pro úředníky, aby se ten model mohl obecně opakovat.
To vše ne na bázi dočasného požívání - tedy nájmu a dluhu, nýbrž prací a trvalou držbou svého osobního majetku. V této zemi je na takový pokus ještě sem tam místo.
To ovšem naprosto vylučuje celkový přístup téhle společnosti.
Pocestný