Výsledky posledního mezinárodního srovnávacího testu TIMSS odhalily, že dovednosti českých školáků se v matematice oproti předcházejícím letům výrazně zhoršily. Podle dalších studií čeští školáci za svými zahraničními vrstevníky zaostávají ve schopnosti porozumět textu.
Čtěte podrobnosti: Školy se zhoršují. Musíme zasáhnout, říká ministerstvo
Jaké jsou příčiny takového výsledku a jak situaci zlepšit?
Podle blogerky Aktuálně.cz a šéfredaktorky měsíčníku Moderní vyučování Jany Strakové je nutné zvýšit investice do primárního vzdělávání.
„Testovaní žáci nebyli dotčeni reformou, výsledky tedy spíše než o (ne)úspěšnosti nastartovaných změn vypovídají o tom, jaký vývoj by naše vzdělávání čekal, kdyby k žádným zásahům nedocházelo. Nelze ovšem spoléhat na to, že reforma sama o sobě (a tak, jak je teď realizována na většině škol) situaci zlepší. Je třeba, aby se učitelé v daleko větší míře než nyní zaměřili na sledování pokroku každého žáka v základních vědomostech a dovednostech a naučili se účinně pomáhat těm, kteří zaostávají," píše ve svém blogu.
Jana Straková: Investujme do základního vzdělání dříve, než bude pozdě |
Učitel Jan-Michal Mleziva se ve svém textu zabývá kvalifikací českých učitelů k výuce jazyků.
„Cizí jazyk je ve srovnání s většinou vzdělávacích předmětů natolik specifický, že ke zvládnutí jeho kvalitní výuky je zapotřebí i speciální průpravy. Tím, že ji vysoké školy nezajišťují, stvrzují navenek její nedůležitost. Jak potvrzují reference majitelů jazykových škol, lektoři „neposkvrnění" učitelským studiem dosahují mnohdy lepších výsledků a jsou klienty jazykových kurzů žádanější než aprobovaní učitelé," tvrdí.
Jan-Michal Mleziva: Problémy s kvalitou výuky cizích jazyků |
Nejen o problémech současného školství píše ve svém blogu na Aktuálně.cz ministr školství Ondřej Liška. Ve svém posledním blogovém příspěvku se zabývá výukou nadaných dětí.
"Nepomoci při výuce handicapovaným je dnes nemyslitelné, u mimořádného nadání se to ale až tak dramaticky nebere. A to je chyba. Předpokládá-li někdo, že výjimečně talentované děti jsou vlastně ve výhodě a dokáží si poradit samy, hluboce se mýlí. I ony potřebují vysoce individuální přístup ze strany pedagoga. I kvůli nim je třeba diferencovat metody a formy práce a zajímat se o osobnost žáka," tvrdí ministr školství.
Ondřej Liška: Je třeba zlepšit péči o nadané děti |
Specialista na oblast vzdělávání Petr Kukal se zabývá možnými riziky takzvaných rovných příležitostí dětí a rovným přístupem ke vzdělávání.
"Chceme, aby dítě, jehož rodina se baví při primitivní estrádě na Nově, sledovalo dokumentární film na ČT2. (Chápejte to prosím také jako metaforu, asi je jasné, o čem mluvím.) Abychom jej vytrhli z jeho „nepodnětného sociokulturního prostředí" a zasadili je do nějakého „podnětného". Abychom kultivovali jeho intelekt, jeho vkus, jeho emoce. A to až do té míry, že hodnoty a preference své rodiny nejednou nahlédne jako pomýlené, odmítne je a bude jimi pohrdat," myslí si.
Petr Kukal: Děti na převychování |
Ekonom Daniel Münich ve svém příspěvku hledá odpovědi na otázky, jaká je optimální velikost třídy, jaká je vlastně kvalita českých škol a zda nedávná reforma povede ke zvýšení vzdělanosti Čechů.
"Jistě bychom našli školy, které navzdory slabému sociálnímu zázemí žáky dokážou hodně "povytáhnout". Stejně tak bychom našli školy plné nadané mládeže, které své žáky spíše jen hlídají. Kvalitu školy totiž určuje takzvaná školou přidaná hodnota vzdělání. Ale tu neznáme, protože se u nás neprovádí žádné šetření, které by něco takového umožňovalo," píše.
Daniel Münich: Bílá místa na mapě českého školství |