reklama
 
 

Klausovy ankety nejsou jen k smíchu. Může dát hlasovat: Chcete, aby se lidem vrátila jejich země?

13. 10. 2017
Nejde o nějaké nedopatření, ale o metodu politického marketingu. Na hraně manipulace, nebo za ní. Klaus mladší není jediný, kdo takhle pracuje.

Zajímavým úkazem volebního adventu se stalo potýkání s anketami Václava Klause mladšího. Politik ODS se na sociálních sítích ptal "Čím chcete platit - Koruna / Euro?" a o den později "Jaké chcete daně - Nízké a jednoduché / Vysoké a složité?".

Pokud jde o tu první, o euro, Klaus ji uvedl slovy: "Eurozóna je systém postavený na špatných základech, euro je 'nemocný' projekt. Chcete platit eurem a patřit tak do tzv. tvrdého jádra, což by také znamenalo doplácet na nezodpovědné členské státy?"

To je poměrně srozumitelná nápověda, jak v přiloženém internetovém referendu volit, že.

Na Facebooku dopadly ankety "správně", v neprospěch eura; a pochopitelně v druhém, už trochu recesistickém případě, v neprospěch vysokých a složitých daní. Kdežto na Twitteru tamní uživatelé Klause s anketami vytrolili, nápověda na ně zafungovala přesně obráceně. Drtivé vítězství eura. O vysokých daních nemluvě.

Celá záležitost se interpretovala jako povedená taškařice, málem jako vítězství vynalézavé české škodolibosti nad tupou domýšlivostí a podobně. Že si Klaus se svými návodnými otázkami pěkně naběhl.

To všechno asi platí, ale na epizodu se dá dívat i jinak.

Václav Klaus ml. se podle mého názoru rozhodně netrápí nad špatně formulovanou anketou a nad tím, jak příště položit otázky lépe, důmyslněji. Výsledek ankety je druhořadý. Záleží hlavně na tom, aby popsala realitu - přibroušenou do žádoucí podoby, odpovídající politikovu poselství. Aby toto poselství vyjadřovala a potvrzovala. Když navíc ta správná odpověď vyhraje, fajn.

Nejde tedy o nedopatření nebo omyl, ale o metodu politického marketingu. Na hraně manipulace, nebo za ní. Klaus zdaleka není jediný, kdo takhle pracuje. (Když byl nedávno upozorněn na to, že sdílí na Facebooku hoax, odvětil: "Na FB je spousta chytráků, kteří nehodnotí obsah (podstatu), ale nimrají se v datech a podobně.")

Popsat svět podle svého, ukázat lidem jeho mizérii a dát jim vybrat A nebo B. To je sama o sobě regulérní posloupnost, asi nikdo nežádá po politicích, notabene v kampani, totální objektivitu a působení ve prospěch všeho lidstva. Problém je, když do popisu světa vstupují sugestivní polopravdy, mýty nebo hoaxy a podsouvající politik jedním dechem budí dojem: Tak, a teď si můžete úplně svobodně vybrat!  

Manipuluje. Taková volba je cinklá.

Čtete rádi Aktuálně.cz?

Čtete rádi Aktuálně.cz?

Hlasujte pro nás v internetové anketě Křišťálová lupa 2017 v kategorii Zpravodajství. Za vaše hlasy děkujeme!

HLASOVAT ZDE >>>

Václav Klaus mladší přišel s volebním heslem "Vraťme lidem jejich zemi". Prohnat ho anketou by nebyl problém: "Chcete, aby se lidem vrátila jejich země - Ano / Ne?".

Byla by to sice úplně stejná pozvánka pro trolly jako ty předchozí příklady, ale hlavně šikovný nástroj, jak do povědomí zabudovat samotný předpoklad, na kterém otázka stojí: země není naše, někdo nám ji vzal, ukradl. A Klaus se nám ji chystá vrátit. Nesporný je i mobilizační efekt, spontánní klikání na odpověď "Ano" bez ohledu na to, jestli je otázka falešná. Jako že je, a to velmi.

Jak by na ni měl odpovědět ten, kdo vracet nechce, protože si v první řadě nemyslí, že by lidé o svou zemi přišli? Přetvařovat se "Ano", nebo riskovat zrádcovské "Ne"?

Klausovy ankety rozhodně nejsou jen k smíchu.

autor: Jan Lipold | 13. 10. 2017

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama