Jan Gazdík Jan Gazdík | Komentáře
9. 11. 2015 13:00

L-159 konečně udělaly díru do světa – malý zázrak navzdory politikům

Příběh zatracovaného českého letadla připomíná, jak relativní může být slůvko „škůdce“.
L-159.
L-159. | Foto: Aero Vodochody

Překvapující zpráva z minulého týdne: Nejvyšší představitelé iráckého letectva si nemohou vynachválit kvality českého bitevníku L-159, který považují za ideální zbraň ve válce s islamisty.

Ovšem i seznam jmen a kroků, které se podepsaly na diskreditaci svým způsobem ojedinělého projektu L-159 (vznikl v letech 1997-2003), je víc než překvapivý a z dnešního pohledu dost bolestný. Byly při tom utraceny životy pilotů a vyplýtvány desítky miliard korun. Dnes se píše rok 2015 a letouny z Aera Vodochody putují - k údivu mnohých - do USA (špičkové výcvikové a hodnoticí letecké školy Draken International, která pro US Air Force inscenuje manévry soudobého boje) nebo právě k bojovému nasazení do Iráku. Američtí letci tak jen potvrzují již dřívější konstatování izraelských pilotů (a nejen jich), kteří si český letoun rovněž vyzkoušeli: obdobný stroj s vysokou manévrovostí a vyspělými zbrojními technologiemi totiž v době rychle se měnícího válčiště i způsobu boje ve spojeneckých letectvech chybí.

Po téměř patnácti letech se tak "zčistajasna" potvrzují slova expertů, na něž léta bral ohled jen málokdo: v kategorii lehkých bitevních letounů patří generačně pokročilý L-159 ke světové špičce. Jeho avionika je v podstatě identická se stíhačkami F-16. Tohle konstatování přebíjela ovšem dlouho následující věta: "Český bitevník ohrožuje naše piloty víc než protivník". Autor: tehdejší ministr obrany Jaroslav Tvrdík. A potenciální zákazníci si ji velmi dobře zapamatovali, zatímco někteří experti ji přirovnávají k sabotáži. Stejně jako tehdejší velitel letectva Pavel Štrubl při odmítnutí vyspělého leteckého trenažéru či výcvikového bitevníku s dvojím řízením. I při jeho větě, stejně jako té Tvrdíkově, docela mrazí: "Naši piloti zvládnou přechod na bitevník bez nějakého trenažéru či cvičného stroje." Ale za jakou cenu!?

Nedlouho poté následovala smrtelná havárie a série dalších incidentů, které jen se štěstím neskončily obdobně. Piloti totiž onen "snadný přechod" ze sovětských budíků v kokpitu na průhledové a multifunkční displeje zvládali jen s největšími obtížemi. A dnes? Znovu objevené letouny, za něž daňoví poplatníci zaplatili stovky milionů korun, se rozřezávají jako vánočky, aby mohl být ze dvou složen jeden cvičný - dvoumístný stroj (L-159T1 či L-159B). Nezbytný počet tréninkových letadel s dvojím řízením je i v Iráku podmínkou jeho zavedení do výzbroje. Dalo by se tudíž říci, že někteří čeští politici škodili a škodí obraně země a jejímu leteckému průmyslu víc než protivník.

Nahlížíme tu vlastně na víc než poučný paradox: v Česku vznikl ojedinělý letoun, který putuje do USA a nově i do Iráku. Tentýž stroj ovšem slouží jako odstrašující příklad nevědomosti a podle všeho i diletantství politiků a najmě ministerstva obrany. Konstruktéři Aera si dodnes vyprávějí historku: když ministerstvo obrany s generálním štábem definovalo v 90. letech požadavky na to, co by měl nový bitevník L-159 umět, slepilo na hromadu všechna technická "nej" z leteckých odborných časopisů. Pokud by takový letoun nakonec přece jen vznikl, armáda by obdržela neletuschopné monstrum. Konstruktéři Aera jen nevěřícně žasli. Obdobně jako nad legendární Tvrdíkovou větou.

Fakt, že bitevník z Aera umí to, co umí, a že se nakonec prosadil nejen v české armádě, ale i v technologicky nejvyspělejší zemi světa, je malý zázrak. I když není jeho potenciál (nehledě na marnou snahu a nabídky Aera) ani po patnácti letech od prvních dodávek zdaleka využit. Příběh zatracovaného českého éra připomíná, jak relativní může být slůvko „škůdce“.

 

Právě se děje

před 4 minutami

Kvůli nejhoršímu suchu za poslední desetiletí se zmenšily Viktoriiny vodopády na hranici Zambie a Zimbabwe oproti normálnímu stavu na pouhý potůček.

Podle agentury Reuters se místní nyní obávají, že pokud změny klimatu povedou k častějším a výraznějším suchům, přijde region o jednu z hlavních turistických atrakcí, kterou ročně navštíví asi milion lidí.

Zdroj: ČTK
před 44 minutami

V indické nemocnici podlehla zraněním mladá žena, kterou před dvěma dny přepadla a zapálila skupina útočníků. K soudu vypovídat jako oběť znásilnění.

před 46 minutami

Česko má před sebou první lyžařský víkend nové sezony

Jako první spustily vleky v pátek skiareály v Branné a v Karlově v Jeseníkách, dnes se rozjedou na Černé hoře u Janských Lázní a v Malé Úpě v Krkonoších, na šumavské Kvildě, beskydském středisku Bílá a ve Stupavě na Uherskohradišťsku. V porovnání s loňským rokem ale většinou zahajují sezonu o něco později. Ostatní areály pokračují v přípravě na sezonu a zasněžují, přírodního sněhu totiž mají minimum.

Na otevření se teprve připravuje i největší krkonošské středisko Špindlerův Mlýn. Na dnešek a neděli má sice naplánovaný program SkiOpening, sezonu zahájí ale až v pátek 13. prosince.

Zdroj: ČTK
před 49 minutami

Bílý dům oznámil, že se nehodlá účastnit řízení v Kongresu, které se týká možné ústavní žaloby na prezidenta Donalda Trumpa

Trump čelí snaze demokratů zbavit ho funkce kvůli červencovému telefonátu, v němž vyzýval nového ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského, aby spolupracoval na vyšetřování jeho demokratického politického rivala Joea Bidena. Demokraté to označují za nepřípustné zatahování cizího státu do kampaně před prezidentskými volbami, které Američany čekají příští rok v listopadu.

Právní poradce Bílého domu Pat Cipollone označil vyšetřování prezidenta Trumpa kvůli ukrajinské aféře za "naprosto neopodstatněné" a nespravedlivé. 

Podle stanice CNN by členové právního výboru měli o žalobě hlasovat v týdnu od 9. prosince. Celá Sněmovna reprezentantů by pak mohla o ústavní žalobě rozhodovat v předvánočním týdnu po 16. prosinci. Poté se obžaloba dostane k projednání Senátu, kde však Trumpovi republikáni mají většinu a je krajně nepravděpodobné, že by návrh zbavit prezidenta úřadu podpořili.

Zdroj: ČTK
Další zprávy