Jan Gazdík Jan Gazdík | Komentáře
9. 11. 2015 13:00

L-159 konečně udělaly díru do světa – malý zázrak navzdory politikům

Příběh zatracovaného českého letadla připomíná, jak relativní může být slůvko „škůdce“.
L-159.
L-159. | Foto: Aero Vodochody

Překvapující zpráva z minulého týdne: Nejvyšší představitelé iráckého letectva si nemohou vynachválit kvality českého bitevníku L-159, který považují za ideální zbraň ve válce s islamisty.

Ovšem i seznam jmen a kroků, které se podepsaly na diskreditaci svým způsobem ojedinělého projektu L-159 (vznikl v letech 1997-2003), je víc než překvapivý a z dnešního pohledu dost bolestný. Byly při tom utraceny životy pilotů a vyplýtvány desítky miliard korun. Dnes se píše rok 2015 a letouny z Aera Vodochody putují - k údivu mnohých - do USA (špičkové výcvikové a hodnoticí letecké školy Draken International, která pro US Air Force inscenuje manévry soudobého boje) nebo právě k bojovému nasazení do Iráku. Američtí letci tak jen potvrzují již dřívější konstatování izraelských pilotů (a nejen jich), kteří si český letoun rovněž vyzkoušeli: obdobný stroj s vysokou manévrovostí a vyspělými zbrojními technologiemi totiž v době rychle se měnícího válčiště i způsobu boje ve spojeneckých letectvech chybí.

Po téměř patnácti letech se tak "zčistajasna" potvrzují slova expertů, na něž léta bral ohled jen málokdo: v kategorii lehkých bitevních letounů patří generačně pokročilý L-159 ke světové špičce. Jeho avionika je v podstatě identická se stíhačkami F-16. Tohle konstatování přebíjela ovšem dlouho následující věta: "Český bitevník ohrožuje naše piloty víc než protivník". Autor: tehdejší ministr obrany Jaroslav Tvrdík. A potenciální zákazníci si ji velmi dobře zapamatovali, zatímco někteří experti ji přirovnávají k sabotáži. Stejně jako tehdejší velitel letectva Pavel Štrubl při odmítnutí vyspělého leteckého trenažéru či výcvikového bitevníku s dvojím řízením. I při jeho větě, stejně jako té Tvrdíkově, docela mrazí: "Naši piloti zvládnou přechod na bitevník bez nějakého trenažéru či cvičného stroje." Ale za jakou cenu!?

Nedlouho poté následovala smrtelná havárie a série dalších incidentů, které jen se štěstím neskončily obdobně. Piloti totiž onen "snadný přechod" ze sovětských budíků v kokpitu na průhledové a multifunkční displeje zvládali jen s největšími obtížemi. A dnes? Znovu objevené letouny, za něž daňoví poplatníci zaplatili stovky milionů korun, se rozřezávají jako vánočky, aby mohl být ze dvou složen jeden cvičný - dvoumístný stroj (L-159T1 či L-159B). Nezbytný počet tréninkových letadel s dvojím řízením je i v Iráku podmínkou jeho zavedení do výzbroje. Dalo by se tudíž říci, že někteří čeští politici škodili a škodí obraně země a jejímu leteckému průmyslu víc než protivník.

Nahlížíme tu vlastně na víc než poučný paradox: v Česku vznikl ojedinělý letoun, který putuje do USA a nově i do Iráku. Tentýž stroj ovšem slouží jako odstrašující příklad nevědomosti a podle všeho i diletantství politiků a najmě ministerstva obrany. Konstruktéři Aera si dodnes vyprávějí historku: když ministerstvo obrany s generálním štábem definovalo v 90. letech požadavky na to, co by měl nový bitevník L-159 umět, slepilo na hromadu všechna technická "nej" z leteckých odborných časopisů. Pokud by takový letoun nakonec přece jen vznikl, armáda by obdržela neletuschopné monstrum. Konstruktéři Aera jen nevěřícně žasli. Obdobně jako nad legendární Tvrdíkovou větou.

Fakt, že bitevník z Aera umí to, co umí, a že se nakonec prosadil nejen v české armádě, ale i v technologicky nejvyspělejší zemi světa, je malý zázrak. I když není jeho potenciál (nehledě na marnou snahu a nabídky Aera) ani po patnácti letech od prvních dodávek zdaleka využit. Příběh zatracovaného českého éra připomíná, jak relativní může být slůvko „škůdce“.

 
Mohlo by vás zajímat

Právě se děje

Další zprávy