Divné, s jakým zpožděním se dovídáme podrobnosti o silvestrovském dění v Kolíně nad Rýnem, Hamburku, ale postupem času i v jiných městech, také v Rakousku a Finsku. Tedy o sexuálním napadání žen skupinami africko-arabsky vyhlížejících mužů. Jeden kolínský policista řekl: „Severoafričané tvořili jen malou část zkontrolovaných, většinou se jednalo o Syřany.“ Zřejmě taky o čerstvě příchozí uprchlíky.
Co to zpoždění způsobilo? Snaha tamní policie zakrýt fakt, že se toho odporného jednání dopouštěli také uprchlíci? Tedy snaha o špatně pochopenou korektnost? Nebo snad vědomí tamní policie, že situaci nezvládla? Ještě několik dní po Silvestru němečtí politici varovali, aby incidenty nebyly spojovány s uprchlickou vlnou. Teď s ní spojeny jsou. Zakrýt se to nepodařilo. Naštěstí.
Nejhorší musel být ten zážitek pro kolínské ženy. Pro uprchlíky v Německu (a nejen tam) je to však taky zlé. A stejně zlé jsou kolínské události pro zastánce utečenců. Protože na Silvestra se naplnily temné scénáře odpůrců imigrantů: „mladí nadržení muži“ z jiného kulturního prostředí řádili, dvě ženy v Kolíně údajně dokonce znásilnili.
Útoky zaměřené výhradně na ženy (ukazuje se čím dál více, že primární nebyly kapesní krádeže, přičemž osahávání mělo jen odvést pozornost, primární bylo podle mnoha svědků i policie sexuální zneužívání) jsou pro západní společnost zcela nepřijatelné, odpuzující.
Teď už my, zastánci uprchlíků, nemůžeme vyčítat jejich odpůrcům, že mají strach. Protože se to dělo masově, protože útočníků v Kolíně byla zhruba tisícovka, děsivě moc, nebyly to excesy, protože jejich jednání bylo promyšlené (obklopování žen, jejich odblokování od jiných lidí, zneužívání, bránění policii, aby zasáhla). Těžko od německého Silvestra můžeme říkat, že ten strach je bezpředmětný. To skončilo.
Dobře naplánované útoky...?
Navíc je zlé, že týden po těch událostech s mimořádně nešťastným dopadem nevíme, co přesně se vlastně stalo. Dozvídáme se, kdo byli aktéři (ve značné míře mladí Syřané, výhradně muži, také žadatelé o azyl). Nevíme však, jestli to hromadné sexuální obtěžování bylo organizováno. Německá televize RTL odvysílala, že útoky v Kolíně vypadaly jako „dobře naplánované“.
Je to spekulace, ale nemůže vás nenapadnout: vyvolal to někdo úmyslně? Pokud ano, vymyslel to vpravdě ďábelsky. Ohavné útoky na ženy budou okamžitě vydávány za „zásadní kulturní odlišnost“. Žena jako cíl útoků v masovém měřítku, to stoprocentně vzedme novou vlnu nenávisti k uprchlíkům. Bylo to organizováno? Nevíme.
Ale, popravdě, ono je to jedno. Ti mladí muži, někteří žádající o azyl, se toho prostě účastnili. Ať už část z nich někdo navedl, nebo nenavedl. Udělali to, zapsali se tak do povědomí Němců, Rakušanů, Finů, ale i Čechů, kteří tu uprchlíky zatím nemají. O to víc je mnozí teď budou odmítat a bát se jich. Přirozeně.
Pokud by to masové obtěžování bylo organizováno, pokud by někdo ty muže, část z nich, jednotlivce, předem navedl, mohli bychom mluvit o nové podobě teroru, o „soft teroru“. Sice nezabíjí, nemasakruje po desítkách, ale i bez toho obsahuje dva základní teroristické atributy. Vyvolává masový strach a masovou nenávist. Působí rozkol.
Co se dá dělat? Obrovskou chybou v Kolíně nad Rýnem bylo realitu zapírat, tutlat, co se na Silvestra odehrálo. Západ je postaven na právu společnosti vědět, co se děje, na potřebě vědět. Ta umožňuje kontrolu.
Najít a bez pardonu vyhostit
Reakce na silvestrovské sexuální napadání žen musí být tvrdá, bez kompromisu. Útočníci by měli být vyhoštěni. Ostatním žadatelům o azyl musí být jasné: tohle se nesmí. Proto do Evropy neutíkali, aby se tady chovali jako zvířata. Utečenci musejí jasně vědět, že pokud něco takového spáchají, jsou pro Západ nepřijatelní a musí zpátky.
Pokud byly útoky odněkud, z nějakého centra iniciovány (je to ovšem pouhý dohad, spekulace), pak je nutné najít zdroje tohoto soft teroru a ty potrestat, odstavit. Zveřejnit, kdo to byl.
Hloupé jsou návody kolínské starostky Henrietty Rekerové a policejního prezidenta Wolfganga Alberse, kteří radí, že by si ženy měly muže držet „na vzdálenost natažené paže“ (eine Armlänge), že by neměly „padat cizím lidem kolem krku“, že se na festivalech, hromadných oslavách, nemají oddělovat od skupin, se kterými přišly, atd.
To by bylo vyklízení svobodného prostoru, absurdní měnění našeho běžného evropského prostředí. Kolínský Silvestr Němcům jasně ukázal, že milion příchozích je obrovské množství, které vyžaduje obrovskou péči. Především pak péči o to, že příchozí musejí znát a přijímat západní pravidla života.
Silvestr v Kolíně ovšem neznamená, že jsou všichni syrští a afričtí muži sexuální násilníci. A už vůbec neznamená, že „přesně tohle dělají muslimové“, jak mi napsal jeden naštvaný čtenář. Uvědomme si, že ti muži v Kolíně, Hamburku a jinde byli často značně opilí. To muslim nesmí. Zrovna tak nesmí obtěžovat cizí ženy.
Západ je nejen svoboda, západ jsou ve stejné míře pravidla té svobody a jejich dodržování. Uprchlíci je musejí akceptovat. Jinak tu nemají místo, i když prchají před válkou.