Martin Fendrych Martin Fendrych | Komentáře
29. 4. 2013 7:08

Neviditelná policie a neustále přeorávaný bodový systém

Policie neustále mění pravidla, ale na rizikových úsecích silnic I. třídy ji nenajdete
Bylo by pěkné, kdyby se novému šéfovi dopravky Tomáši Lerchovi podařilo snížit počet vážných nehod.
Bylo by pěkné, kdyby se novému šéfovi dopravky Tomáši Lerchovi podařilo snížit počet vážných nehod. | Foto: HZS Moravskoslezského kraje

Od dubna má dopravní policie novou hlavu. Stal se jí Tomáš Lerch. Vystřídal Leoše Tržila, který odešel z prezidia a vede jihomoravskou policii. Tržil si nevedl špatně, snažil se, aby na českých silnicích bylo bezpečněji. Počet mrtvých a těžce zraněných za něj klesal. Loni suma mrtvol spadla pod sedm set; velký úspěch. Otázkou ovšem je, nakolik se tím mohou chlubit dopraváci, nakolik pomohl bodový systém z roku 2006 a nakolik zcela jiné okolnosti.

Tomáš Lerch chystá velké změny v bodovém systému. To je místní vášeň - neustále překopávat "boďák", jako by jen v tomto penalizačním systému tkvěl budoucí úspěch. Obvykle s tím přicházejí poslanci. Teď i nový ředitel dopravní služby policejního prezidia Lerch. Uvědomuje si ale, jako každý šofér v téhle zemi, že nejde jen o pokuty a body. Důležitý je stav silnic a silničního značení i technická kvalita aut, autobusů a náklaďáků atd.

Lerch chce odejmout část práce úřadům a vrátit ji dopravní policii. Je to jak na houpačce. Nejdřív se policii pravomoci udílet pokuty na místě z velké části vezmou. Důvod jasný: korupce. Jak se tisícovky předávají z ručky do ručky, pokušení exponenciálně roste. Uběhne pár let a experti zjistí, že to nefunguje, že se potrestání protahuje (někdy až do nekonečna), a zase se to má měnit.

Funguje to na papíru. Jinde ne

Sám bodový systém prochází také neustálými změnami. V roce 2011 (nedávno, že) poslanci přijali novelu silničního zákona. Zásadně změnili bodový systém. Oslabili ho. Přitom pirátů neubylo, šílenci ze silnic nevymizeli. Při kumulaci přestupků jste od té doby penalizováni jen za ten nejhorší... Odstraněny byly jednobodové přestupky. Naopak ta nejtěžší zvěrstva jsou ohodnocena více body.

Vozidel neustále přibývá. Naštěstí jsou taky stále bezpečnější. I díky tomu ubývá počet mrtvých a těžce zraněných.
Vozidel neustále přibývá. Naštěstí jsou taky stále bezpečnější. I díky tomu ubývá počet mrtvých a těžce zraněných. | Foto: Aktuálně.cz, www.dopravniinfo.cz

Příklad: předjíždění tam, kde je zakázáno. Po změně za sedm bodů. Krásné. Dvakrát předjedete přes plnou čáru a přišli jste o řidičák. Na papíru. Realita? Policie tam nebyla. A pokud byla, stal se zázrak.

Při poslední "dopravní akci", před týdnem, jsem jel z Nového Boru do Prahy. Mimo hlavní město jsem nepotkal ani jednoho dopravního policajta. Vícekrát jsem byl ohrožen řidiči-magory. Předjíždění v zatáčce, pod kopcem, rychlá jízda, ďábelští motorkáři mezi Mělníkem a Dubou atd. Když jsem vjel do Prahy, viděl jsem třikrát, jak policejní auto dojelo nějakého řidiče a odstavilo ho. Ani jednou nešlo o rychlou jízdu nebo nějaký viditelný přestupek.

Pěšky v noci jedině v reflexní vestě

Lerch chce v zásadě dva druhy změn. Jednak vrátit některé pravomoci policii, aby mohla pokutovat hned na místě. Třeba za překročení rychlosti o 20 až 40 kilometrů v hodině. Nebo možnost sebrat na místě techničák. Druhý typ změny se neopírá o represi, ale o jiné prvky, jež mají zvýšit bezpečnost především na silnicích.

Tak třeba by chodci měli nosit za tmy reflexní vesty. Lerch pro MF Dnes: "Bavme se, za jakých podmínek by to zákon požadoval - jestli v obci, nebo mimo obec, či všude. Můžeme najít kompromis." - I to je trend - omezovat chodce na úkor aut. Trend nejen český. Je to dost bizarní představa, jak jdete do divadla a v šatně odkládáte reflexní vestu... Nebo jdete do lesa, vracíte za tmy a vytáhnete z báglu reflexní slušivou vestičku. Poněkud absurdní. Ale jistě by to pomohlo. O tom žádná.

Pomohlo by, kdyby se ve městech naopak rozšířil prostor pro chodce a cyklisty. A bylo by opravdu krásné, kdyby se u přechodů pro chodce občas vyskytl policajt a chytal ty tisíce řidičů, kteří nedají chodci přednost. Všimněte si, jak se situace změnila, chodci dnes už zase čekají, až auta přejedou, bitvu o přechody nevyhráli. Viděli jste někdy kameru u přechodu? Těžko.

Automobily jsou bezpečnější

Podle statistiky smrťáků a těžkých zranění u nás ubylo. To je skvělé. Ale nebude to ani sedmi body za předjíždění, ani kumulací přestupků a trestáním jen toho nejhoršího. Dokonce to nebude ani tím, že strážníci pilně pokutují špatné parkování. Nejspíš má lví podíl na zlepšení vyšší kvalita a bezpečnost aut. Do jisté míry i to, že bylo nastoleno téma bezpečnosti na silnicích. Téma pirátů.

Stále jsme až moc východní zemí, v Praze často vidíte nějaké to vládní auto, jak jede zcela mimo intence silničního zákona. A stále platí, že dodržování pravidel se vynucuje minimálně a mnohdy nesmyslně. (Rychlost se měří na okraji vesnice, kousek za značkou, nebo na místech, kde její překročení nikoho neohrozí. Ne tam, kde jde o život.)

Lerch chce, aby do sedmi let u nás umíralo o polovinu lidí méně než dnes (tedy "jen" jeden člověk denně). Ví, že to nebude lehké. "Hodláme se zaměřit zejména na potírání agresivního způsobu jízdy, mezi který počítáme například nebezpečné předjíždění, bojovat chceme i proti opilým řidičům," říká. Uvidíme. Říkali to všichni jeho předchůdci, a přece agresivní jízdy neubylo.

Výmoly, výmoly, výmoly. Podle odhadů je poničeno 35 procent silnic první třídy. Jízda je pak mnohem riskantnější.
Výmoly, výmoly, výmoly. Podle odhadů je poničeno 35 procent silnic první třídy. Jízda je pak mnohem riskantnější. | Foto: Radek Pecák

Vybombardované silnice

Nový šéf dopravky hodlá tlačit na to, aby stát a obce zlepšily silnice a značení. Pokud jde o kvalitu silnic, je to nereálné. Časopis Respekt nedávno zveřejnil text o dírách na českých vozovkách. Píše se v něm, že na účinnou opravu silnic je u nás podle odhadů silničářů potřeba zhruba jeden bilion korun. Na letošek má stát osm miliard, tedy jen osm tisícin potřebné částky. Silnice lepší nebudou. Naopak, stav se vbrzku ještě zhorší. Investuje se do dálnic, nikoli do silnic první a druhé třídy. Na ty není.

Znáte to - přejedete k nám v noci z Rakouska nebo Německa a vozovka (pokud nejste na dálnici) najednou zmizí. Většinou nevidíte ani postranní čáry, krajnice, ani tu středovou. To je viditelný, citelný rozdíl. Okamžitě ztratíte jistotu, jedete více méně naslepo.

O dopravním značení ani nemluvě. Zřejmě těm, kdo je u nás mají na starosti, v Česku chybí džungle. Tak si ji vyrobili na cedulích. Zhusta naprostý chaos.

Naštěstí se zvyšuje bezpečnost automobilů. Díky tomu by počet mrtvých mohl klesat. Je dobré, že nový šéfdopravák Lerch přichází s novými nápady. Některé jsou dobré. Ale především by měl policajty "vysadit" na nebezpečné úseky, tam, kde se dnes vůbec nevyskytují. Jestli bude platit dvakrát a přijdeš o papíry, nebo třikrát a dost, je fuk. Jde o to, aby tě chytili, když jedeš přes plnou čáru někde v lese stopadesátkou. Aspoň někdy. Pak nastane změna.

Bylo by fajn odstranit dopraváckou buzeraci a rozjet policejní ochranu normálních šoférů, chodců a taky cyklistů. Taková změna bude vítána. Pomohlo by, kdyby policie byla vidět v rizikových úsecích silnic. Neviditelná policie je nám tam celkem k ničemu.

Názory Aktuálně.cz
Autor fotografie: Aktuálně.cz

Názory Aktuálně.cz

Sledujte nás na:


 

Právě se děje

Další zprávy