Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
26. 3. 2019 16:55

Při automobilové honičce zavinili smrt. Soud nemohl být přísnější: vražda, doživotí

Logiku, že se automobil v rukou některých jedinců může stát životu vysoce nebezpečnou zbraní, německá justice domýšlí do důsledků.
Ilustrační snímek nehody z pražského tunelu (2019).
Ilustrační snímek nehody z pražského tunelu (2019). | Foto: TSK Praha

Kdo se při nečekané konfrontaci s nějakým pirátem silnic rozčiluje, že "ten by zasloužil zavřít, až zčerná", dostává na první pohled potěšitelnou informaci: německý soud poslal na doživotí do vězení dva muže, kteří v noci na 1. února 2016 při nelegálních závodech na berlínském Kurfürstendammu způsobili dopravní nehodu, při níž zemřel 69letý muž.

"To, co se stalo, nemělo s nedbalostí nic společného," prohlásil podle ČTK soudce. "Obžalovaní si z nicotných pohnutek zahrávali s životem jiných lidí." Muže označil za sebestředné a bezohledné. Odsoudil je za vraždu.

Z toho mimo jiné vyplývá: když český řidič kamionu čelí v Německu obvinění z pokusu o vraždu, nejde o rozmar tamního státního zastupitelství, ale spíš regulérní německý metr. Šofér, kterého při zběsilém předjíždění zachytila palubní kamera druhého náklaďáku, je podezřelý z "pokusu o vraždu obecně nebezpečnými prostředky".

Logiku, že se automobil v rukou některých jedinců může stát životu vysoce nebezpečnou zbraní, německá justice očividně domýšlí do důsledků.

Není to tak dlouho, kdy u nás první víceleté nepodmíněné rozsudky nad silničními piráty vyvolaly živou polemiku. Dostal moc, nebo málo? Pět let za úmyslné vytlačení auta z dálnice. Šest let za nehodu způsobenou vybržďováním. Jedenáct let za smrt a dvojnásobné těžké zranění pro jiného vybržďujícího řidiče. Dokonce patnáct a půl roku za vytlačení dodávky na svodidla. V odvolacím řízení šest a půl, když soud paragraf vraždy přeformuloval na pokus o ublížení na zdraví.

Pohled, že extrémně agresivní chování v silničním provozu může a má být trestáno přísně, se prosazuje i u nás. Před řekněme dvaceti lety by takové rozsudky asi nepadly.    

Na dvojciferné tresty se dá dívat ze dvou úhlů: 1. Shovívavost k silničním pirátům, zvlášť těm, kteří zavinili fatální neštěstí, není namístě. 2. Trest nemá být exemplární, nemá působit jako odplata, má vyznívat spravedlivě (při vědomí, jak relativní tenhle parametr může být). A má se pohybovat v nějakém měřítku.

Pak se vnucuje otázka: Pokud může být za smrt při dopravní nehodě doživotí, jak klasifikovat úkladné a nájemné vraždy a jiné podobně odporné zločiny? Vždyť doživotí je strop.

Profesionální řidič natočil nebezpečné předjíždění kamionu vsetínské firmy Mikostar, které mohlo skončit čelní srážkou s autobusem. | Video: Aktuálně.cz
 

Právě se děje

před 1 hodinou

Görgesová v Lucemburku neobhájila, Muchová si zahraje Elite Trophy

Lotyšská tenistka Jelena Ostapenková překazila Julii Görgesové obhajobu titulu v Lucemburku. Ve finále porazila druhou nasazenou Němku 6:4, 6:1 a vyhrála turnaj WTA po dvou letech. Dvaadvacetiletá vítězka předloňského Roland Garros získala třetí titul v kariéře.

Nezdar Görgesové znamená, že Karolína Muchová má jistou účast na WTA Elite Trophy v čínské Ču-chaji příští týden. Na takzvaný malý Turnaj mistryň české tenistce pomohlo i odhlášení řady hráček. Muchová začínala sezonu na 145. místě světového žebříčku, po semifinálové účasti v Moskvě se poprvé posune do první třicítky.

Görgesová měla šanci jako první tenistka v této sezoně na druhou úspěšnou obhajobu, ale na rozdíl od lednového turnaje v Aucklandu ve finále neuspěla. První set souboje bývalých hráček Top Ten rozhodl jediný brejk, ve druhém Němka přišla o podání hned třikrát. Ostapenková, která do turnaje vstoupila jako 63. hráčka žebříčku, nečelila ve finále jedinému brejkbolu.

Další zprávy