Místopředseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky Tomio Okamura má svůj facebookový profil nazvaný Tomio Okamura - SPD. Je soukromý, ten partajní se jmenuje obráceně, čili Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamura. Ale soukromý Okamura má pozoruhodných 270 tisíc To se mi líbí, skoro devětkrát tolik než stranický Okamura; takže je jasné, kde řeší budoucnost světa především.
Ale abychom se do toho nezabrousili. Oč jde: Soukromý Okamura ve čtvrtek na Facebooku informoval, že jeho japonský obchod uvádí speciální vánoční nabídku: Doporučujeme praktický SUSHI KIT vše v jednom, kde ve výhodném dárkovém balení dostanete všechny suroviny potřebné pro výrobu tohoto nejznámějšího japonského pokrmu včetně návodu v češtině. SUSHI KIT obsahuje: rýži na sushi, sójovou omáčku, rýžový ocet, nakládaný zázvor, wasabi v tubě, mořské řasy Nori a podložku Makisu. Dárkový balíček nabízíme za výhodnou cenu 450 Kč. A tak dále.
Na sledovaném komunikačním kanálu vysokého ústavního činitele se takové obchodní sdělení vyjímá poněkud zvláštně. Kramářsky. Obzvlášť vedle té zásadní politiky, kterou tady Okamura dělá a vrší. Když už reklama, tak třeba na knihu státníkových sebraných myšlenek - i Okamura už takovou vydal, ale Facebook je větší rajc -, ne?
Celá věc je zřejmě naprosto legální. Zákon o financování politických stran ani regule Poslanecké sněmovny neříkají, že si někdo nesmí na Facebooku otevřít e-shop. Proto soudíme, že Tomiův product placement je jen začátek. Sociální profily politiků se začnou plnit sponzorskými vzkazy a odkazy. Nejdřív na švestičky z vlastní zahrádky, postupně na čím dál ambicióznější artikl. Za mírný poplatek budou zdi k pronajmutí: českým zbrojařům, agrobaronům i malým a ještě menším podnikatelům.
Tak jen abyste se nedivili, až uvidíte na Facebooku Karly Šlechtové raketomet RM-70M1 v akci. Povánoční výprodeje začnou cobydup.
Svoboda a přímý prodej jsou tu. Dokud dárek nerozbalíte, ještě máte příležitost ho vrátit.