Martin Denemark Martin Denemark | Komentáře
před 15 hodinami

Svobodě slova se u nás daří dobře, ale po volbách se to může změnit

Hysterické debaty o svobodě slova a dalších svobodách a právech budí dojem, že se přeme o něco, co není vyřešeno, natož pak pevně dáno. Není to pravda. Srozumitelné formulace a pravidla jsou dána už po staletí. Jejich ukotvení je pevné a jasné. Jenže některým z nás se to "nelíbí" a "nevyhovuje" jim takové uspořádání.
Jedny rozzuřil, jiné přivedl do extáze... Americký viceprezident J. D. Vance na mnichovské bezpečnostní konferenci.
Jedny rozzuřil, jiné přivedl do extáze... Americký viceprezident J. D. Vance na mnichovské bezpečnostní konferenci. | Foto: Reuters

Svoboda tvé pěsti končí na špičce mého nosu, napsal anglický filozof John Locke už v roce 1690 v knize Dvě pojednání o vládě. O 150 let později jeho krajan John Stuart Mill, filozof, politický ekonom a liberální politik, vyslovil nejčastěji citovaný výrok na dané téma - Svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. A není těžké dohledat další citáty o svobodě od jiných osobností (dokonce i starší), které dokládají, že problém byl vyřešen už dávno.

Přesto o jejich rozsahu a naplňování vedeme zuřivou kulturní válku. Velmi vypjatě se to projevuje při hodnocení nedávného projevu amerického viceprezidenta Jamese Davida Vance, který svými úvahami o svobodě slova na bezpečnostní konferenci v Mnichově rozzuřil mnoho lidí, zatímco jiné přivedl do extáze.

Spor, zda byl jeho projev skvělý, nebo skandální, se většinou zaměřuje na jeho obsah, nikoli na samotného řečníka. A kdo je J. D. Vance? Podporoval lživé tvrzení, že Donald Trump v roce 2020 porazil Joea Bidena, ale volby byly zfalšované. Bez protestu sledoval útok davu vybičovaného Trumpem na Kapitol s cílem zvrátit legální výsledek a udržet Trumpa u moci - tedy nepochybný pokus o násilný puč. Souhlasil s milostí, kterou letos Trump útočníkům udělil. Nerozporoval prezidentovy útoky na novináře, zákaz vstupu reportérů AP do Bílého domu, nařízení zrušit předplatné seriózních médií a tiskových agentur v celé struktuře ministerstva zahraničí USA včetně ambasád.

Shrnuto, jestliže Vance mluví o svobodě slova, je to totéž, jako když knihu o romantické lásce napíše sňatkový podvodník. Ta kniha také osloví mnoho lidí, vyvolá v nich nadšení a touhu po lásce, ve své podstatě to však je velký podvod.

Je to obdobná situace jako debata o nové totalitě. Česká společnost nikdy nebyla svobodnější než v posledních desetiletích. V žádné éře neměli naši občané tolik možností se volně vyjadřovat a své myšlenky bez obav veřejně publikovat. Přesto populisté už několik let rozvíjejí lživou kampaň o nové totalitě. A podobně jako v případě Vance jsou nejaktivnější ti, kteří mají v této věci nejtemnější minulost - bývalí členové KSČ, estébáci a nejvíc ještě nedávno majitel velkého mediálního domu, kde se vše publikovalo výlučně a zcela nekriticky v jeho zájmu a kde i po prodeji dostává mimořádně velký prostor.

Důvodů, proč se debata o svobodě stále otevírá a proč se část veřejnosti snadno nechá ovlivnit populisty, je více. Český národ zažil dlouhá období nesvobody, kdy vládnoucí režimy potíraly přirozená lidská práva a nahrazovaly je kolektivismem a slepou poslušností. Bojovníky za svobodu pronásledovaly, věznily, zabíjely. Drtily početné skupiny lidí.

Následkem toho vyrostly generace zvyklé žít s ohnutým hřbetem a zavřenými ústy. Celospolečenská nesvoboda prodlužovala tradiční nerovné postavení žen a dětí uvnitř mnoha rodin. Uzavřenost a tvrdost totalitních režimů znemožňovala širokou debatu o rovnosti práv invalidů, mentálně nemocných, demencí postižených starců, sexuálních menšin, kohokoli, kdo vybočoval z šedi průměru. 

Nepřipravená česká společnost tak musela po roce 1989 čelit situaci, že svobody a práva mohou existovat v nezvyklé šíři a pro všechny. Část občanů se s tím nevyrovnala a někteří se vysloveně zatvrdili proti dalšímu rozvoji svobod ve společnosti. 

Situaci zhoršily stále se zvětšující majetkové a sociální rozdíly v společnosti, což byl a stále je po desetiletích českého rovnostářství velký problém. Některé skupiny občanů získaly pocit, že svobody a možnosti tu jsou jen pro někoho, ne však pro ně. Jakmile opadla porevoluční euforie a do politiky vstupovalo stále více populistů a extremistů, tito lidé se stali hlavním cílem jejich působení. 

Kulturní válka v době rozbíhající se předvolební kampaně stále zesiluje. Proto také Vanceův projev nezapadl jako nepodstatná součást konference, která ve skutečnosti byla o něčem úplně jiném. Nejen u nás, ale i v jiných zemích posloužil jako záminka k útokům na evropské instituce, demokratické vlády, jednotlivé politiky, seriózní média. 

Svobodě slova se u nás daří dobře, není nutné o ni nyní bojovat. Po volbách se to může změnit, může být různými cestami osekávána. Proto bychom se letos měli daleko víc starat o právo rozhodovat o sobě sami, bez manipulativních návodů autoritářských vůdců.

 

Právě se děje

Další zprávy