Jan Lipold Jan Lipold | Komentáře
2. 9. 2015 15:05

Taxikáři. Ať si Babiš nalepí fousy, tohle prostě nezařídí

Zprávy ze světa pražské taxislužby jsou už přes dvacet let jedno velké déjà vu. Všechno už tu bylo, a určitě bude.
Štafl u Staromáku. Dost dobrej flek.
Štafl u Staromáku. Dost dobrej flek. | Foto: Aktuálně.cz

Primátorka Adriana Krnáčová podle tisku odvrátila demonstrační jízdu taxikářů, kteří kvůli sporům s magistrátem hodlali 1. září blokovat ulice. Odvolala zkoušky z cizího jazyka a připustila, podle některých zdrojů dokonce slíbila, že radnice do konce roku zvýší maximální účtovanou sazbu za kilometr jízdy.

Jednání jsou jištěná z nejvyšších míst. Týž den se konalo také přijetí taxi delegace u ministra financí. S nápadem na zavedení minimální povolené kilometrové ceny s ní pravičák se sociálním cítěním dveře kupodivu nevyrazil, jakkoli jde o šílený nápad jak z pohledu svobodné tržní ekonomiky, tak i zákazníků-voličů. Případ budeme sledovat.

Což děláme už přes dvacet let. Zprávy ze světa pražské taxislužby jsou jedno velké déjà vu. Všechno už tu bylo, a určitě bude.

O cenách a vyhláškách se taxikáři s magistrátem hádali už v dobách, kdy Andrej Babiš ještě obchodoval s hnojivy v Petrimexu. Doložena je rovněž taxi-blokáda magistrály z roku 1994, za primátora Jana Koukala. Příběh potýkání magistrátu a taxi, to je výprava hodně hluboko do archivů. A v podstatě Ctrl+C Ctrl+V. Město se pokouší, nebo to alespoň tvrdí, o regulaci a boj s loupežníky. Taxi-lobby lobbuje a protestuje, že jsou při tom biti ti poctiví (a těch je drtivá většina, dodává).

Na koloritu kolem taxi se mimo vozového parku změnilo minimum. Snad jen ozbrojené střety mezi konkurencí na štaflech jsou minulostí. A také kolísají sumy, o které nepoctiví drožkáři berou turisty na hůl, uváděné v bedekrech a vzpomínkách.

Když nepomohlo ani to, že si Pavel Bém nechal nalepit fousy a demonstrativně se oškubat jako Ital, co dělat víc? Už je to deset let. Marnost. Země se točí pořád dokola. Tohle nevyřeší ani tým profíků na magistrátu.

Andrej Babiš nejspíš ví, že si tentokrát ukousl příliš. Takže žádné prostě, nýbrž „jedná se o velmi komplexní problematiku, je nezbytná koordinace více resortů, finanční správy i magistrátu, a v konečné fázi bude rozhodovat vláda. Nabídl jsem se, že v těchto jednáních mohu být jakýmsi mediátorem.“ Slyšíme správně? On to nezařídí, on se chystá jaksi mediovat?

Pro spravedlnost připomeňme: když v roce 1993 byla maximální sazba za kilometr 10 korun, a v roce 2015 činí 28 korun, o něco by se ten oficiální strop zvýšit mohl. Na oplátku bych jim neodpouštěl tu jednoduchou zkoušku z konverzace. Koncesovaní taxikáři jsou mezinárodní vizitkou metropole, radnice má právo po nich chtít něco navíc.

 

Právě se děje

Další zprávy